[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tudors!

Tudors!

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Tudors!

Inläggav Runristaren » 12 mars 2008, 10:56

Jag har sett/ser på TV-serien Tudors på onsdagskvällar.
Tycker den är mycket inspirerande med alla sina kreationer.
Då "vi" nu sitter med mycket kunskap om "tiden", på detta forum, vore det ypperligt att kunna debattera avsnitten och de förekommande dräkterna samt annan utrustning och attiraljer.
Vad sägs[:)]?

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Iznogoud » 13 mars 2008, 19:15

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=4312

Äntligen :-)

Det är kul att se hur tv-bolagen lägger allt mer pengar på snygga och välgjorda serier. The Tudors möblerar om historien ganska friskt, men den håller helt klart som kvällsnöje. Jag kan inte annat än att rekomendera den för er som missat den.
Iznogoud

Inläggav Eric Hejdström » 13 mars 2008, 22:53

Tänker hålla mina åsikter om skådespelarinsatserna för mig själv men mycket av rekvisita och kläder var ju inte så mycket att hänga i julgranen. Orkade inte se klart serien, tappade intresset efter fyra fem avsnitt. Kan inte förstå hur man kan spendera så mycket pengar på en serie och få det så... nåja. Synd att det blir så när man väl gör en satsning.
Eric Hejdström

Inläggav Runristaren » 14 mars 2008, 10:11

Det figurerade en läder/skinrock som bars av den "utkastade" i det senaste avsnittet.
I denna satt det "öljetter" frampå, är detta HK med tiden[?]

För övrigt är serien tilltalande och ruvar på mycket trevligt på kommande, kan jag tänka mig, framför allt nya serier.

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Sara Lundström » 14 mars 2008, 12:42

Jag såg första avsnittet med stor nyfikenhet, mest eftersom jag är en stor fan av Jonathan Rhys Meyers. Men det enda som hände var ju en massa dramaturgiskt otrovärdigt sex, så jag har faktiskt inte kunnat uppamma något intresse för den här serien. Att man måste irritera sig på historiska felaktigheter såväl i intriger som kläder och rekvisita har jag inte något större problem med, men det får ju gärna finnas NÅNTING intressant. Jag håller med Eric om att den känns väldigt jaha.

Däremot tyckte jag mycket om den nya Elizabeth-filmen.
Sara Lundström

Inläggav Eric Hejdström » 14 mars 2008, 15:29

Javisst ja... glömde att liksom Sara här ovan irritera mig på de myckna sexscenerna som figurerade ständigt. Jag gillar också JR Meyers som skådis men det här var verkligen inget märkvärdigt...
Eric Hejdström

Inläggav Runristaren » 14 mars 2008, 23:21

Otrovärdigt sex, Sara[?]
Hur menar du, hur ska sexet vara på 1500-talet för att vara HK[?]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Sara Lundström » 15 mars 2008, 09:52

Jag sa ju uttryckligen <i>ddramaturgiskt</i> otrovärdigt. Jag menar, att jag har svårt att tro på att alla de där ogifta nymfetterna kastade sig i säng med, och följdaktligen riskerade framtiden för, karlar som inte ens var i en position att vara nyttiga för deras karriär. Om det skulle kännas trovärdigt skulle jag ha velat ha mera bakgrund till det hela, men det intryck som gavs var att "på den tiden knullade alla med allt överallt" vilket jag har mycket, mycket svårt att tro.
Sara Lundström

Inläggav Iznogoud » 15 mars 2008, 12:18

"att alla de där ogifta nymfetterna kastade sig i säng med, och följdaktligen riskerade framtiden för, karlar som inte ens var i en position att vara nyttiga för deras karriär."

Tudors har faktiskt jämförts med en modern dokusåpa typ Big Brother av kritiker. Jag kan hålla med om att det är lite väl mycket tjohoppsan i sänghalmen (ibland inte ens där) Men oäkta barn till adliga häradsbetäckare finns det väl gott om exempel på.

Om det är historiskt korrekt kuckel vet jag inte, men jag tycker att det går lite för lätt att få av de där kläderna och korsetterna ibland. De som gjorde serien har uppenbarligen inte sysslat med re-enactment i 1500-talskläder.
Iznogoud

Inläggav Martin Lejon » 15 mars 2008, 13:50

Kan bara hålla med Eric, Sara och Iznogoud..... Inte heller jag har orkat se mer en några enstaka avsnitt pga dramaturgin. Som sagt, synd att resultatet blev så slätstruket när det uppenbarligen funnits en rejäl budget (jag menar, 10 delar 55-minutersavsnitt....).

Så vad gäller dans, har jag bara sett två exempel och jag envisas med att den är koreograferad av någon som inte har <i></i>kunskaper<i></i> om renässansdans, utan bara en vag uppfattning av typen "alla går ett steg till vänster och ett steg till höger och så bugar både damer och herrar". Lite synd.
Eller också ska man visa upp "sexiga och vilda renässansen" och då blir det livtag och flamencoarmar. Också lite synd.
Men det senare går väl ihop med stereotypen i serien att alla kvinnor som vill knulla alltid går omkring med utsläppt långt fladdrande hår....

Nä, hade man inte lyckats koka en så tunn soppa på så saftiga köttben, hade jag inte retat mig på dans, dräkter utan underkläder etc etc.
Martin Lejon

Inläggav Runristaren » 16 mars 2008, 10:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Jag sa ju uttryckligen <i>ddramaturgiskt</i> otrovärdigt. Jag menar, att jag har svårt att tro på att alla de där ogifta nymfetterna kastade sig i säng med, och följdaktligen riskerade framtiden för, karlar som inte ens var i en position att vara nyttiga för deras karriär. Om det skulle kännas trovärdigt skulle jag ha velat ha mera bakgrund till det hela, men det intryck som gavs var att "på den tiden knullade alla med allt överallt" vilket jag har mycket, mycket svårt att tro.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jahaa, så det där snacket om att tex 1700-talets slott och hov hade allvarliga och dödliga problem på grund av sex, är bara ont förtal...

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Eric Hejdström » 16 mars 2008, 17:28

Vilket snack då? Det är väl kanske inte bara under 1700-talet som hov har dragits med dylika problem. Men jag tycker att om man inte vill göra mer ansträngning i en serie för att få till de sexuella relationerna folk emellan än vad som gjorts i Tudors så kan man nästan lika gärna producera porrfilm istället... Jag är ingen fiende till sexscener i film, jag ogillar bara <i>dåliga</i> sexscener...
Eric Hejdström

Inläggav Martin Lejon » 16 mars 2008, 19:53

Just att särskilt kvinnor kunde få "problem pga sex" under 1500-talet, är väl ett extra skäl till att dom kanske inte red skinnspik fullt så flämtande ofta och frivilligt som det framstår i "Tudors".... En graviditet och/eller könsjukdom (syfilis grasserade) som hon fick av nån som inte var hennes lagvigde make ökade knappast damens status. För männen var det ju inte lika nogräknat.

Att diskutera "HK sex" blir ju väldigt vanskligt, men kanske var det vanligare att man i så fall ägnade sig åt sex som inte gick ända till penetrerande samlag. Det hade dom kunnat göra i serien.
Fast det viktigaste är väl just att det som Sara skrev inte är dramaturgiskt trovärdigt. Det är som om alla sexscener stoppats in bara för att hindra tittaren att byta kanal. Vilket knappst gör dom mer spännande....

Sedan undrar jag hur länge den slätrakade ynglingakroppade Johnathan Rhys Meyers ska spela kungen. I alla fall när han nackat Anne Boleyn och gift sig med Jane Seymour, hade Henrik fått det där proppmätta utseendet man ser på målningar. Håller serien på så länge? Hur ska dom lösa det?
Spänningen är olidlig.
Martin Lejon

Inläggav Frej » 17 mars 2008, 00:52

SVT borde reprisera den miniserien de körde för några år sedan som handlade om samma glada Henrik. Den var riktigt bra har jag för mig, med en helt annan trovärdighet och där blir Henrik riktigt dekadent framåt slutet dessutom :)
Frej

Inläggav Runristaren » 17 mars 2008, 08:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>

jag tycker att om man inte vill göra mer ansträngning i en serie för att få till de sexuella relationerna folk emellan än vad som gjorts i Tudors så kan man nästan lika gärna producera porrfilm istället... Jag är ingen fiende till sexscener i film, jag ogillar bara <i>dåliga</i> sexscener...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

…Producera porrfilm?
Har du sett alla avsnitt av Tudors?
Det sista porrinslaget(?)…sträckte sig till 2 kvinnor med bara bröst i en säng, inte mycket till porrfilm i mina ögon.
Jag häpnar över dig och andras vilja att i någon form av 2000-tals feministanda, skapa ett ”paradis” av medeltiden. Makt korrumperar, makt har alltid lockat, varit eggande och skapat åtrå. Likaväl som den missbrukats å det grövsta och varit allt annat än barmhärtighetens och respektfullhetens riddare. Detta behöver vi tyvärr inte gå så långt tillbaks i tiden för att synliggöra.
Släpp sagoböckerna och läs lite Elizabeth Battory!

www.runristare.ax
Runristaren

Nästa

Återgå till Diverse skvaller