Det ultimata eventet

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Det ultimata eventet

Inläggav Lord_Nelle » 9 april 2008, 18:52

Det pågår en intressant diskussion om medeltidsveckan. Spännande att se att den väcker så många känslor.
Vissa vill utveckla, vissa vill behålla den som det är. Inget är fel, bara olika åsikter.
Som alltid så spånar jag vidare.

Min fråga till er alla lyder:
Hur skulle det ultimata eventet se ut?

Jag ställer frågan öppet så vi inte behöver dryfta om vilken tid det skall vara. Snarare som ett event som skulle kunna vara vilken tid som helst.
Alla idéer är välkommna, känn er fria att sväva ut. Dragonbane byggde en mindre by samt en drake, så känn inte att ni behöver begränsa er för mycket.

Mitt event skulle vara en veckolång marknad.
Jag skulle ha skrivit ihop en trovärdig historia som grund för att få marknaden så autentisk som möjligt.
Jag skulle således ha utgått från en speciell tid.
Jag skulle bjuda in de reenactmentgrupper som sysslar med rätt tid och de skulle ha fått gratis mat och husrum under eventet.
Detta skulle självklart gälla försäljare också. De försäljare som jag godkänner får gratis mat o husrum, samt behåller de intäckter de får av sin försäljning. De skall inte behöva betala något för att sälja.
Området skulle vara inhängnat och besökare skulle få betala inträde. Målet skulle vara att besökarna klev rätt in i den tid som speglas. Besökare med någorlunda tidstrogna kläder skulle komma in för ett billigare inträde.
I budgeten hade jag således räknat med inträdesintäckter från det billigare inträdet för att försäkra mig om att klara det ekonomiskt.
För att göra det hela till mer än bara en marknad så skulle jag haft en historia som utspelar sig under veckans gång. (Jag är ju Regissör och manusförfattare så jag kan inte låta bli att lägga till drama) Till exempel ett ting eller liknande. Detta skulle så klart kulminera under sista dagen, gärna med ett stort slag mellan de reenactmentgrupper som bjudits in. Detta skulle förhoppningsvis göra att besökare kommer under flera dagar för att se hur historien fortlöper.
För att betala för det hela hade jag framförallt vänt mig till sponsorer. Förhoppningsvis skulle detta tillsammans med intäckter från besökare täcka kostnaderna. Jag är så när jag arrangerar saker att jag struntar i vinst. Så länge projektet går +-0 och blev roligt så är jag nöjd.

Detta är min lilla dröm. Halvt om halvt förankrad i verkligheten. Som alltid finns det ett ekonomiskt spöke som hänger över arrangörer.
Men som jag sa tidigare, Dragonbane byygde upp en mindre by samt en drake. Omöjligt vore det nog inte.
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 9 april 2008, 20:55

min erfarenhet är att 'en pågående historia' mest förbryllar besökarna. De flesta kommer ju bara en av dagarna (nej... en historia får inte fler att komma fler av dagarna) och får inget grepp om någonting som händer eller varför. De bästa är att ha återkommande saker varje dag då. En sammanhållen historia fungerar nog bättre på lajv.

Själv är det mest där jag skulle uppskatta sånt överhuvudtaget. När jag reenactar så koncentrerar jag mig på att förmedla kunskap, inte leka en roll i medeltiden.

Om det skall fungera på det sättet är det nog mest intressant att se ett fungerande hushållningsystem, med slaktare och annat där man kan få sin mat och annat.
Johan Käll

Inläggav Edvin » 9 april 2008, 23:54

Jag ser ju event med pågående historier och rollspel som... ja, lajv? Jag tycker absolut att det du skriver om en intressant tanke, men att gå +-0:- mer än ett år eller så är helt omöjligt. Nu antar jag att jag låter som en gnällspik men visst finns det massa bra lajv med historisk "förankring" som skulle fungera bättre att basera kring ett ting eller liknande?
Edvin

Inläggav Lord_Nelle » 10 april 2008, 06:09

Som sagt, jag jobbar med teater och har svårt att plocka bort historieberättandet ur det jag gör. Yrkesskada.

Skälet till att jag inte vill syssla med lajv är att det är introvert. Spelarna spelar för sig själva, inte för publiken. Publik brukar inte ens få komma in på lajv, de förstör stämningen och får stå och trycka i "offlajvzonen".
Fast man skulle kunna använda sig av Lajvare. Få dem att fixa sjysta kläder, skriv några trovärdiga plotter åt dem och släpp lös dem. Då får man plötsligt en massa folk som är i roll. Hmm, tål att tänkas på.

Min tanke är att publiken skall kunna se olika saker.
Händelser skulle vara inrepade som små skådespel, inte improviserade som på ett lajv.
Till exempel kan ett bröllop vara inrepat, ett ting, någon som blir satt i stock eller liknande. Dramatiserade bitar av historien helt enkelt.
Jag jobbade ett år på en allmogemarknad i Jönköping. Jag spelade bödel. Där använde de sig utav dramatiseringar runt en historisk händelse. Först blev giftmörderskan inkörd på vagn, därefter var det rättegång, sedan fördes hon ut till stupstocken där jag avrättade henne. En dramatiserad historisk händelse.
Hela den marknaden var fylld med dramatiseringar som hände på marknadsområdet. Det hela var mycket populärt.

En större historia är bra för att knyta ihop och ge bakgrund till varför saker och ting händer. Det finns alltid ett varför. (Återigen en yrkesskada)

Hantverkare, bagare osv skulle helt enkelt syssla med sin syssla. Så som det är på många friluftsmuseum. Typ Gammlia, där står några damer i 1800-tals kläder och bakar tunnbröd i en gammal bakstuga. Besökare får se hur bakningen går till, samt köpa med sin färskt bröd ifall de vill.
Detta gäller alla hantverkare, smeden står och smider, skomakaren gör skor, osv.

Vad gäller mina ekonomiska idéer så är jag antagligen rätt ensam om dessa. Men det beror på att jag är lite knäpp när det gäller pengar.
Visst har du rätt vad gäller vinst.
Fast å andra sidan, har inte Arvika festivalen gått +-0 de senaste åren...
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 10 april 2008, 07:54

Jodå, Arvika har inte mer än gjort så.
Det här låter intressant, mycket intressant.
Att lajva är det dock inte tal om om jag förstår Nelle rätt, bara att föränkra
händelsen i ett historiskt skeende.

Sen som sagt, så är det ju bara upplysa de besökande och visa på hantverk, lägerliv och vardag.
En plats/marknad med slaktare, bagare och smeder mfl hantverksyrken vore ju säkerligen ett dragplåster i sig.

Tycker dock att det låter som en bra ide iaf, och skulle lätt åka på ett sådant arrangemang.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Martin Wallgren » 10 april 2008, 08:24

Dessutom är det inte så att alla reenACTment evenemang har ett visst mått av teater i sig, är inte det typ själva tanken?
Martin Wallgren

Inläggav Skalde-Tord » 10 april 2008, 09:16

Tja, beror väl på.
Men i grund och botten egentligen visa en så korrekt bild av medeltiden som möjligt, och försöka vända den negativa och fabulerade bild många har av just medeltiden.

Men det kan absolut vara roligare, min knape kommer bära Henrik Svinakulas vapen.

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Karin » 10 april 2008, 09:27

Jag tror på små skådespel som inträffar då och då under dagen och som håller en röd tråd sinsemellan. I denna röda tråd bör även det avslutande reenactmentslaget passa in. Däremot tycker jag, som flera andra, inte att vi ska spela roller däremellan. När jag går av scenen slutar jag vara "sketna Hulda" och blir jag igen, en pedagog eller hantverkare i tidsenliga kläder. Jag vill också gärna slippa "spontanskådespel" (som sällan är spontana) som utspelar sig mitt bland folk. Det blir så svårt att skilja på skådespelare och andra, och görs det trovärdigt kan publiken tro att den stackars personen blir slagen på riktigt och känna sig illa till mods. På Bornholms medeltidsmarknad för några år sedan hade de hyrt in lajvare för att utföra små stämningshöjande "spontanskådespel". Det innebar bl.a. att varje dag när vi i Carnis åt lunch kom det en tjej springande skrikande och med utsläppt hår. Hon blev jagad av några killar som alltid kom ifatt henne precis där vi satt och åt. De slog henne (skådespel naturligtvis) och släpade henne därifrån. Detta var tjatigt, osmakligt att titta på när man åt och totalt obegripligt eftersom jag aldrig förstod vem hon föreställde och varför de jagade henne.

Till en stor del tycker jag om Lord Nelles förslag. Men jag tror att ekonomin blir ett stort problem, oavsett om projektledaren får lön eller inte.

På mitt drömevenemang finns ett myller av medeltidsfolk med olika kunskapsnivå och inriktning. Men framför allt många. Om alla dessa ska få betalt för att komma, och dessutom mat och boende, krävs det så höga inträdesavgifter att det inte skulle komma några besökare. Nu ser jag att du inte tänker dig att betala reseersättningar och liknande. Då blir det genast billigare, men du måste ha något annat att locka med för att få dit de föreningar som är vana vid att få betalt.

Min tanke är att några föreningar som kan erbjuda kvalitativa uppvisningar av olika slag får betalt. Övriga föreningar, grupper och enskilda får gratis tältplats, tillgång till toaletter och duchar och obegränsad tillgång till ved för matlagning.

Försäljare kommer gratis och får några matbiljetter eller ett rabattkort på mat. Utöver den restaurang/kiosk som arrangörerna har ordnat ska det finnas många matförsäljare av olika slag. Man ska kunna köpa rökt salami, hembakt bröd, sillmackor och hela middagar. Tillräcklig variation för att man ska stå ut i en vecka och tillräckligt mycket konkurrens för att det inte ska gå att sälja vad som helst till vilket pris som helst. Uppmuntra besökare att ta med picknick-korg.

Många försäljare! Många av dem ska sälja reenactmentprylar men även sådana som säljer sådant som turister vill köpa. Det värsta krimskramset sorteras bort.

Jag kan tänka mig att dela in både marknad och tältläger i två områden. Ett där kraven på autencitet är höga och ett där de är lite lägre. Om vi ska kunna konkurrera med medeltidsveckan behöver vi festivalstämning. Jag tror inte att vi får det med bara de mest seriösa grupperna, utan vi vill få dit många glada människor över huvud taget. Dock ska det framgå att seriositet är uppskattat, t.ex. genom att vissa grupper får ersättning. Ev. kan även vissa försäljare få ersättning, alt. att bara vissa får matbiljetter.

Mycket fest på kvällarna! Arrangörerna ser till att det finns en pub, och det ska också finnas möjlighet till egen fest i sitt läger. På kvällen kan man stänga för turister och bara släppa in medeltidsklädda, dock även sådana som inte bor på området.

Lägerområde utan fest på kvällarna, för barnfamiljer och andra som vill sova på natten.

Kurser och föreläsningar i väl anpassade lokaler.

En spännande miljö, t.ex. Salvestaden. Det ska vara lätt att ta sig dit. Tågstation i närheten och specialchartrade bussar ut till området.

Jag tror också på att begränsa sig något så när i tid, men inte för mycket. Inga vikingar eller landsknektar på en medeltidsmarknad.

Möjlighet att delta i ett reenactmentslag för de som uppfyller på förhand satta kriterier.

En vecka kan nog bli lite länge för mig. Torsdag till söndag funkar bättre.

Det viktigaste är att det är folk och fest. Vad drar folk? Jo fler folk. Alltså är det viktigt att säkerställa några gruppers deltagande innan man går ut med inbjudan. Bra försäljare drar också folk. Se alltså till att boka dem tidigt.

Ja, det var några av mina ideer.
Karin
Karin

Inläggav Skalde-Tord » 10 april 2008, 09:33

Dina förslag Karin är klockrena tycker jag och verkligen värt att grotta vidare i.
Finns det ett sådant här alternativ till MTV så tror jag intresset skulle vara stort.

Dock att man inte försöker gå in med ett vinstintresse som arrangör, utan mera som när jag arrangerade lajv om höger och vänster.
Man gick runt och alla hade trevligt tillsammans.
Pluset här är ju just allt som man annars kan få ut av varandra, till föreningar emellan och mot vanligt folk och fä.

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Karin » 10 april 2008, 09:41

Jag tror att man behöver ha en anställd arrangör. Det är ett för stort jobb att göra på fritiden. Den personen måste ju få betalt på något vis, fast hellre från t.ex. kommunen än ifrån evenemanget i sig.

Karin
Karin

Inläggav Lord_Nelle » 10 april 2008, 09:47

En förhoppning är att föreningar kommer för att de vill vara med om något roligt.
Sedan finns det sätt för föreningar att dra in pengar själva genom att fara på event.
Vi är med i studiefrämjandet. Varje aktvivitet som vi utför inför publik ger oss 100 kr plus det som kommer av en vanlig studiecirkel.
Visar vi upp dräkter, gör showfights och låter folk skjuta båge, säg 3 gånger per dag, vilket brukar vara standard, då får föreningen 900 spänn om dan, minst.
Är vi där en vecka så blir det en sjyst slant.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 10 april 2008, 09:54

Oj, det var inte alls dåliga pengar det.
Bidrag finns det gott om, speciellt kulturbidrag tror jag det kallas.
Det är inte många som söker det, så det finns oftast en hel del att hämta, just också
för att ingen vet de finns.

Jo, för arrangören rör det sig om säkerligen ett heltidsprojekt att sno ihop påsen.
Att då få med en kommun eller dylikt att stå för den biten, vore ju det bästa.

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Lord_Nelle » 10 april 2008, 10:06

Jag tror inte att man behöver syssla med det på heltid. Man gör en arrangörsgrupp som är stor och delar ut ansvarsområden. Då kan man sköta sitt ansvarsområde på Hobby basis.
Lord_Nelle

Inläggav Karin » 10 april 2008, 10:16

Visst bör man vara många i arrangörsgruppen som delar på arbetet, men jag tror ändå att det behövs en huvudansvarig som har både tid och överblick. Denna person ska:
Vara lätt att få tag i på dag- och kvällstid.
Ha det övergripande ansvaret för allt.
Därför ha tid att sätta sig in i vad de andra i arrangörsgruppen gör och försäkra sig om att de verkligen har gjort det.
Fixa alla småsaker som man inte tänker på när man delar ut arbetsuppgifter.
Kunna sätta det här projektet före allt annat. Orden "det blev så mycket att göra på jobbet så jag hann inte" ska inte ha någon chans att komma. Vi vill ju inte heller att någon ska få sparken från sitt jobb för att hen arrangerar en medeltidsfestival istället för att utföra sina arbetsuppgifter.

Karin
Karin

Inläggav Lord_Nelle » 10 april 2008, 10:18

Ok, då snackar vi en projektanställning. Finns de kvar eller har Borgarna plockat bort dem?
När jag frilansade jobbade jag mycket som projektanställd. Ofta via studiefrämjandet.
Man jobbade med ett projekt i 6 månader, sedan stod staten för slantarna.
Lord_Nelle

Nästa

Återgå till Diverse skvaller