Hej!
Nu var det länge sen jag var aktiv här (och inom reenactment) men ett av mina projekt har lett mig tillbaka. På sajten finns nu möjlighet att lägga upp sitt digitala material, må det vara uppsatser, symönster, dokumentation etc, och <b>sälja</b> det för nedladdning.
Sidan är ny och finns än så länge i Beta-form (har endast legat uppe i två veckor) men vi har fått in några godbitar, och fler kommer komma in, bl.a. fullskalemönster att ladda ner och skriva ut hemma.
<ul>
<li><b>Dräktforskning kring nordisk forntid och medeltid: En historiografisk studie av konventionsstyrd metod i teori och praktik</b>
<font size="1"><i>D-uppsats i Konstvetenskap vid Göteborgs universitet, 1997, av Caroline Fritzon. Uppsatsen utgör en genomgång av den dräkthistoriska forskning som bedrivits i Norden fram till mitten av 1990-talet. Viktigare texter är utvalda för en särskilt noggrann genomgång. Uppsatsen undersöker de konventioner som uppstått inom forskningsfältet och hur dessa påverkar forskningsresultaten samt kommer med förslag till hur källmaterialet bör behandlas för att ge en rättvisare historisk bild av forntidens och medeltidens klädedräkt. </i>
</font id="size1"> </li>
<li><b>Nålbindning, Sömade vantar från Spångmurs</b>
<font size="1"><i>Beskrivning av tekniken Nålbindning, häfte på 30 sidor. Beskrivningen är avsedd för nybörjare och innehåller grunderna för hur man nålbinder vantar med det så kallade Brodenstygnet. Det finns även principskisser för andra plagg. Beskrivningen är i två versioner, en för högerhänta och en för vänsterhänta.</i></font id="size1">
<font size="1"></font id="size1"></li>
<li><b>Lär dig väva med brickor</b>
<i><font size="1">Brickband från Spångmurs. 22 sidor med stora bilder som visar hur man sätter upp och väver ett enkelt band med brickor. Brickor är 4-kantiga kartongbitar som kan användas i stället för vävstol för att väva band. Tekniken är flera tusen år gammal.</font id="size1"></i>
<li><b>Häftet Brickvävda band från Spångmurs, valda delar och utdrag ur boken</b>
<i><font size="1">Ett litet häfte på 38 sidor om olika tekniker att använda vid vävning av band med brickor. Tekniker som bygger på trädningsbaserade mönster samt vridningsbaserad mönster finns med, brocheringar, dubbelvävar m.m.. Ett mindre antal mönster till olika band. Häftet är ett sammandrag och urval ur den större filen Brickvävda band från Spångmurs, boken.</font id="size1"></i>
<li><b>Brickvävda band från Spångmurs, boken</b>
<i><font size="1">Brickvävda band, hela boken. 140 sidor om brickvävning. Ett stort antal tekniker, över 100 mönster, många tips och knep, tofsar och avslutningar m.m.. Utskriven fyller den en hel A4-pärm.</font id="size1"></i>
</ul>
Prova gärna att lägga upp eget material, skriv en liten blänkare här med länken till filen isf! Jag ska försöka att lista material som det kommer upp.
Alla kommentarer, tankar, kritik, beröm om sidan tas varmt emot!
Hälsningar
Julia