Vid den senaste genomgången av bokhyllan bestämde jag mig för att mina gamla nummer av ”Forntida Teknik” är värda ett bättre öde än att samla damm i min hylla. Det rör sig alltså om medlemstidskriften för föreningen med samma namn. Lista över nummer och innehåll kommer längre ner.
Med några få undantag går det idag inte att få tag på de här(annat än vid någons bokhyllerensningar…[;)]) Det här är med andra ord ett tillfälle som inte lär komma tillbaka i brådrasket!
På den tiden då Bäckedals folkhögskola fortfarande hade nummer att sälja tog de 50:-/st, och det känns som ett bra utgångsläge. Priset får annars styras av efterfrågan (dvs om flera vill ha samma nummer går det till högstbjudande) Porto tillkommer.
Intresserade kan höra av sig till mig via i första hand mail, i andra hand PM.
Tillgängliga nummer:
13/86. Varptyngd vävstol. Beskrivning av vävstol, konstruktion och hur man väver. Även ett avsnitt om brickband.
14/87 Arnljot – vikingabåten i Gällö. En komplett beskrivning av rekonstruktionsbygget av en 800-talsbåt och erfarenheterna från detta.
15/87. Experimentell arkeologi. Diverse artiklar om experimentell (dvs praktiska försök) arkeologi.
1/88 Forntida hus. Ett antal artiklar om hus från stenålder till vikingatid.
2/88. Aktuellt. Diverse artiklar om olika saker, från nålar och sylar av ben till kopia av Överhogdalsbonaderna.
1/89 Stensmide. En ”instruktionsbok” i stensmide, d v s hur man gör flintverktyg.
1-2/89 Forntida mat (Dubbelnummer). Handlar om stenåldersmat, inkl ett antal spännande recept.
2/90 Pilbågar. Artiklar om pilbågar, från klassisk långbåge och stenålderbåge till inuiternas jaktbågar.
1/91 Järnframställning. Handlar om tidig järnframställning, och en artikel om vikingatida knivtillverkning.
2/91 Sibirien. En rapport från resa hos nentser och evenker, två folkslag som fortfarande använder forntida teknik.
1/92 Torka. Röka, salta. Hur bevarade man mat innan kylskåpens och frysarnas tid.
2/92 Ryska experiment. Diverse artiklar om rysk experimentell arkeologi.
2/93 Utblick. Artiklar om praktiska arkeologiska försök från England, USA, Nepal och Danmark.
1/93 Aktuellt. Diverse artiklar, bl a om ”Bröd, öl och gröt i forntiden”, mjukgörning av renskinn med bukhinnefett, m m.
1/94 Smid Själv. Ett nytryck i tidskriftform av boken med samma titel som gavs ut på ICA-förlaget 1985. En instruktionsbok om hur man själv med ganska enkla medel kan smida järn. Innehåller beskrivning av ett antal projekt.
2/94 Aktuellt. Diverse artiklar, bl a om smycken bland tidiga jordbrukare.
Lasse C