[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Nitade Ringbrynjor

Nitade Ringbrynjor

Här kan du annonsera om du vill sälja något.

Inläggav HenrikSondergaard » 22 januari 2007, 20:15

Johan skickade mig länken till den här tråden.

Min leverantör är SN-Export.

Jag kan erbjuda brynjor så här billigt för att jag inte har något lager och inte är intresserad av att göra någon större vinst. Mitt intresse är att se fler bära bra brynjor på medeltida arrangemang eller lajv.

Jag kan tillägga att jag gör en beställning i slutet på veckan, så om man är intresserad så kan man skicka mejl, henrik.sondergaard@gmail.com :)
HenrikSondergaard

Inläggav Varg » 22 januari 2007, 22:04

"Mitt intresse är att se fler bära bra brynjor på medeltida arrangemang eller lajv"
Genom att prisdumpa och försätta skattebetalande hårt drivna företag i en omöjlig situation som innebär att de antingen får höja priset på något annat eller dra åt svångremmen?

Missförstå mig rätt nu. Jag är som konsument intresserad av lågt pris, men jag är kluven till inställningen då detta inte handlar om fri konkurrens på lika villkor.

Om du har ett registrerat företag och skattar för vinsten så skulle min kritik mot dylika 'företag' vara som bortblåsta.
Men någon uppoffrande idealism verkar det inte vara från din sida då du likväl tar ut en vinst.
Men, igen, så kanske anmäler du allt till Skatteverket...

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Edvin » 23 januari 2007, 07:20

Det finns väl visserligen möjlighet att göra direktimport på hobbynivå och skatta efter det (finns en tråd om detta sedan tidigare) så jagvet inte om vi ska döma allt för hårt. SPQR är väl om jag har förstått det rätt ett ganska stort företag? Det här verkade vara en privatimportör?
Edvin

Inläggav Varg » 23 januari 2007, 12:00

Japps, och det är det jag menar. Men då ska man inte ha någon sorts idealism om man då ändå tar ut vinst. Tar man då ut vinst, om än liten, så tävlar man knappst på samma vilkor.
Och det är lite det jag vänder mig emot.

Till detta så har vi saker som köptrygghet, ånger och returrätt, garantier osv när vi kommer till privatimportörer. Själv skulle jag nog välja SPQRs något högre alternativ och därmed få större trygghet.

MVZ
Varg

Inläggav Iznogoud » 23 januari 2007, 18:38

Det finns några kategorier av säljare i re-enactment-sverige.

Entusiasten som vill sälja billigt för att fler ska använda exempelvis ringbrynjor. En ädel tanke att han ens gör sig besväret och tar lite extra för, vilket folk ofta betalar för att slippa omak med att beställa den själv.

Nästa kategori säljare har företag eller driver egen sidoverksamhet och är då bunden till moms, skatter och allt annat elände, vilket gör att priset blir avsevärt högre. Det är många som drömmer om att ha sitt intresse som företag, men det är väldigt tufft.
En del av detta elände är t.ex när en hantverkare fått till en väldigt bra typ dolk, krus eller smycke som han då säljer under sommaren.
Sommaren därpå är det mer regel än undantag att någon säljer en kopierad och massproducerad variant av hantverkarens ursprungliga produkt, den tredje typen av säljare...

Den fjärde säljartypen är hantverkaren som inte eller sällan redovisar någonting för någon skattemyndighet, men ändå tar priser i samma nivå som företag. typen känns igen på grund av att det är han som säger att han tar betalt för arbetet. Lätt att säga när man inte skattar.

Varg, Jag tycker att det finns andra inom handelvärlden som du borde vända dig mot. Inte en entusiast som gör det här "för att fler ska ha ringbrynjor".

Prissättning är skitsvårt inom re-enactment, eftersom de flesta är ovilliga att betala vad det kostar. Hur många har inte råkat ut för utklädda kunder som har en märklig föreställning om "rabatt för medeltidare" ??
Det är både en och två gånger som jag och vänner till mig blivit utskällda för att vi nekat rabatter, till och med på event med endast medeltidsutklädda.

Inte lätt att vara ärlig här inte:D
Iznogoud

Inläggav gimp » 30 januari 2007, 19:15

Konkurrens på lika villkor, jag kan väl villigt erkänna att om jag slipper lägga 2000 extra för min ringbrynja utan istället betala någon ett par hundra för besväret så gör jag det gärna. Specillt om jag dessutom vet att personen gör det för att höja kvaliteten på många personers utrustning som jag kommer stöta på på evenemang både här och där.

Varg du arbetar väl för Svarta Katten? Är det därför det känns orättvist?
gimp

Inläggav Martin Wallgren » 30 januari 2007, 19:45

Jag skulle nog kolla noga på SPQR först. Då de sammarbetar med GDFB som har misskött sig när det gäller leveranser på Romerska Hamatas och dessutom verkar bete sig underligt i sina affärer med experter för att plocka fram nya typer av rustningar.

Bara en varning!

Jag har ingen erfarenhet av SPQR utan bara av GDFB. Så det kan hända att de bara har köpt sina grejor därifrån och då tror jag inte att det blir problem. Men om de tar order och vidarebefodrar till GDFB skulle jag i alla fall dra öronen åt mig.
Martin Wallgren

Inläggav Varg » 30 januari 2007, 21:37

Gimp: inte det minsta. Jag arbetar inte för Svarta Katten. Den enda affärsmässiga relation till Katten är att jag är moderator (och tidigare när jag hade mer tid över om dagarna) även administratör av deras forum. Jag arbetar som it-konsult och dubblar ibland som hantverkare av mindre arbeten.
Så den anklagelsen är enbart löjlig och falsk samt fånig och totalt ogrundad. Skaffa dig bättre förkunskaper innan du häver ur dig något sådant, tack.

Däremot har jag arbetat på fritiden som hantverkare, varit sida vid sida med hantverkare och affärsfolk som faktiskt försöker livnära sig på sin verksamhet. Jag har sett otaliga slå igen eller gett upp bla på grund av konkurrens på olika villkor.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Helena Ängebrink » 30 januari 2007, 22:47

->Gimp:

Jag kan bara bekräfta det Varg säger och förtydliga att han inte heller får någon som helst ersättning för sitt admin-arbete på SvKHs forum, utan gör det för att han gillar vårt forum och vill hjälpa till att hålla liv i det.

Vidare så säljer vi på SvKH i dagsläget inte nitade ringbrynjor, så insinuationen är i det här fallet helt gripen ur luften. Personligen tycker jag att allt som höjer nivån är intressant, oavsett hur det kommer in på marknaden.

Vad gäller frågan om ideell vs komersiell verksamhet har dock båda sidor en poäng. Dels skulle inte den här hobbyn överleva om alla alltid köpte det de behöver av inregistrerade företag. Den här hobbyns <b>livsblod</b> är ideella entusiaster.

Men var går gränsen? Om man sitter hemma på kammaren och pular och säljer på marknad eller till polare, fine, de gör de flesta av oss.

Om man däremot ägnar sig åt import och inte bara säljer vidare till självkostnadspris, utan gör ett påslag i syfte att tjäna en slant, så har vi ett annat läge.

Skattemyndighetens definition på en hobbyverksamhet är en verksamhet som omsätter under 30.000 kr per år och som inte huvudsakligen bedrivs i vinstsyfte. Om man går med överskott (mycket ovanligt...) är man skyldig att redovisa detta. Omsätter man i hobbyn över 30.000 kr räknas det som näringsverksamhet.

Vilket man väljer är upp till det egna samvetet och till hur gott man vill sova om natten. Skattebrott är inget som man kommer undan från med en muntlig tillsägelse och har man vitt och brett annonserat ut sin verksamhet på nätet så är det svårt att snacka bort.

Det jag tycker är tråkigast, det är inte att någon omsätter 30.001 kr/år utan att informera RSV, utan den attityd som finns bland många i hobbyn att man är en ond utsugare som ska bojkottas, bara för att man har valt att verkligen satsa och försöka leva på sitt intresse fullt ut. Riktigt illa tycker jag också om de som utger sig för att ägna sig åt ideell verksamhet, men som bakom kulisserna skor sig rejält, oavsett om det handlar om arrangemang, import eller något annat.

/Helena,
handlare typ IV, 1992-1998
handlare typ II, 1999-
Helena Ängebrink

Inläggav gimp » 31 januari 2007, 00:25

Det stämmer utmärkt. Jag drog det mer eller mindre ur luften. Det faktum att butikens ägare kommer in och dementerar saken gör det hela en smula komiskt dock :P

Sedan får ni väl kalla mig anarkist eller liknande när det inte för 5 spänn intresserar mig att man måste skatta ditt om man tjänar datt. Jag är konsument. Så länge jag tjänar på affären är <b>jag</b> nöjd.

Det känns som mitt sista inlägg fick disskussionen helt att tappa fotfäste och disskussionen om skatter och liknande känns ohyggligt ointressant. För detta ber jag om ursäkt och föreslår att intresserade disskuterar skatter och liknande i någon annan tråd.
gimp

Inläggav Helena Ängebrink » 31 januari 2007, 11:49

->Gimp:

Komiskt? Jag kan tyvärr inte se någon som helst komik i att en av mina vänner får grunderna för sina argument ifrågasatta på osanna grunder. Det är också viktigt för mig som näringsidkare att det inte uppstår en massa ogrundade rykten om min verksamhet.

Vad gäller diskussionen om skatter, hobbyverksamhet mm så håller jag med om att det blivit OT. Kan moderator dela tråden?

/Helena
Helena Ängebrink

Inläggav Edvin » 31 januari 2007, 15:51

Jag rekommenderar alla att ta ett djupt andetag, läsa igenom replikerna en gång till och sedan lugna ner sig. Ofta är det inte så illa som man tror om man läser snabbt, det gäller bägge parterna. :)
Edvin

Inläggav Helena Ängebrink » 31 januari 2007, 21:42

->Edvin:

Om man inte direkt adresserar ett inlägg i en diskussionstråd antar de flesta att det vänder sig till den som sist skrev något, vilket är anledningen till att jag svarar på ditt inlägg.

Vilka två "parter" är det du syftar på? Det är ganska många som har haft bestämda åsikter i den här tråden utöver de två som sist yttrat sig. Vem anser du ha ett behov av att "lugna ner sig"? Det är ganska många som har varit betydligt mer upprörda än de två som sist yttrat sig.

Du menar säkert väl med det du skriver, men var snäll och förväxla inte bestämd, men trots allt lugn och saklig argumentation, med upprördhet. Det här forumet är en av de sista platserna där det fortfarande är OK att bedriva vuxen, saklig argumentation utan att bli anklagad för än det ena och än det andra och uppmanad att "lugna ned sig" - låt det förbli så och ge nu tråden en chans att återvända till ursprungsämnet.

Kan moderator flytta OT-inläggen om skatter etc till ny tråd eller till lämplig, redan existerande tråd?

/Helena
Helena Ängebrink

Inläggav Admin » 31 januari 2007, 21:54

<b>Nu släpper vi OT-diskussionen och håller oss till trådens ämne. Starta ny tråd om ni är intresserade av att diskutera skatter och företagande.</b>

/Henrik, admin
Admin

Inläggav Katt » 15 mars 2007, 19:35

Jag skulle vilja göre en nitad brynja. Jag har gjort verktyg och experimenterat med olika metoder. Men jag vill även undersöka möjligheten att köpa "halvfabrikat"-ringar.

Problemet är att det saluförs i stort sett bara platta ringar. Jag vill ha runda ringar i godset. Den typ av brynja jag vill göra är sådan och variationen runda ringar i godset är tillräckligt förekommande för att det inte ska vara något extremt undantag.

SPQR saluför runda ringar i godset som möjligtvis till formen kanske skulle fungera. Men när jag läser kolfiberstål slocknar mitt intresse. Sen ser de lite väl maskingjorda ut. Finns det fler leverantörer som man kan jämföra med?
Katt

FöregåendeNästa

Återgå till Säljes