av Helena Ängebrink » 30 januari 2007, 22:47
->Gimp:
Jag kan bara bekräfta det Varg säger och förtydliga att han inte heller får någon som helst ersättning för sitt admin-arbete på SvKHs forum, utan gör det för att han gillar vårt forum och vill hjälpa till att hålla liv i det.
Vidare så säljer vi på SvKH i dagsläget inte nitade ringbrynjor, så insinuationen är i det här fallet helt gripen ur luften. Personligen tycker jag att allt som höjer nivån är intressant, oavsett hur det kommer in på marknaden.
Vad gäller frågan om ideell vs komersiell verksamhet har dock båda sidor en poäng. Dels skulle inte den här hobbyn överleva om alla alltid köpte det de behöver av inregistrerade företag. Den här hobbyns <b>livsblod</b> är ideella entusiaster.
Men var går gränsen? Om man sitter hemma på kammaren och pular och säljer på marknad eller till polare, fine, de gör de flesta av oss.
Om man däremot ägnar sig åt import och inte bara säljer vidare till självkostnadspris, utan gör ett påslag i syfte att tjäna en slant, så har vi ett annat läge.
Skattemyndighetens definition på en hobbyverksamhet är en verksamhet som omsätter under 30.000 kr per år och som inte huvudsakligen bedrivs i vinstsyfte. Om man går med överskott (mycket ovanligt...) är man skyldig att redovisa detta. Omsätter man i hobbyn över 30.000 kr räknas det som näringsverksamhet.
Vilket man väljer är upp till det egna samvetet och till hur gott man vill sova om natten. Skattebrott är inget som man kommer undan från med en muntlig tillsägelse och har man vitt och brett annonserat ut sin verksamhet på nätet så är det svårt att snacka bort.
Det jag tycker är tråkigast, det är inte att någon omsätter 30.001 kr/år utan att informera RSV, utan den attityd som finns bland många i hobbyn att man är en ond utsugare som ska bojkottas, bara för att man har valt att verkligen satsa och försöka leva på sitt intresse fullt ut. Riktigt illa tycker jag också om de som utger sig för att ägna sig åt ideell verksamhet, men som bakom kulisserna skor sig rejält, oavsett om det handlar om arrangemang, import eller något annat.
/Helena,
handlare typ IV, 1992-1998
handlare typ II, 1999-