Nitade Ringbrynjor

Här kan du annonsera om du vill sälja något.

Nitade Ringbrynjor

Inläggav Johan__ » 25 december 2006, 18:23

Johan__

Inläggav Djingis Khan » 26 december 2006, 19:45

Intressant, hur pass korrekta är brynjorna i jämförelse med historiska original? Om en hauberk kostar 2400 kr, vad skulle då en nitad haubergeon med trekvartsärmar kosta?
Djingis Khan

Inläggav Vendel » 26 december 2006, 20:03

Kolla på "get dressed for battle". Brynjorna är därifrån.

Det har dykt upp en uppsjö av privat personer och "leverantörer" som säljer GDFB:s produkter till vad som verkar vara kanonpriser.

GDFB är löjligt billiga på både brynjor och hjälmar, av den anledningen har det dykt upp en uppsjö av opertunister som ser möjligheten att göra sig en slant på faktumet att alla ännu inte känner till GDFB. Hittils har jag inte sett en enda "leverantör" eller privatperson som säljer billigare och levererar snabbare än vad GDFB själva gör (och då räknar jag med frakt).

GDFB:s sida:

http://www.gdfb.co.uk/index.html

Tråkigt ifall jag trampar någon på tårna...

Vänligen,

/Vendel, (som tycker att det är onödigt att hans reenactmentvänner ska slösa bort sina surt förvärvade pengar i onödan)
Vendel

Inläggav Martin A » 26 december 2006, 21:13

Måste erkänna att jag är tämligen förvirrad. Jag förstår inte hur du kan få det till att GDFB skulle vara billigare? GDFB köper sina brynjor från en Indisk leverantör (http://www.snexports.in), vilket även personen i den här tråden gör.

Jag kollade upp GDFB's priser, och finner där att en Coif square face EFR flat rings (senmedeltida variant enligt sidan) kostar 118£ = 1585 kr.
Exakt samma coif säljs från säljaren i den här tråden för 1200 kr.
GDFB vill även ha 411£ = 5521 kr för samma brynja som säljaren i tråden tar 5000 för.

Det kan vara att jag blandat ihop saker fullständigt, men med reservation för det tycker jag att du verkar vara helt ute och cyklar.

En annan fördel med att köpa brynjan face to face i Göteborg eller närbelägen plats istället för att beställa från England är ju att man aktivt kan testa och se att den passar osv.
Martin A

Inläggav Johan__ » 26 december 2006, 23:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>

http://www.gdfb.co.uk/index.html

Tråkigt ifall jag trampar någon på tårna...

Vänligen,

/Vendel, (som tycker att det är onödigt att hans reenactmentvänner ska slösa bort sina surt förvärvade pengar i onödan)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du trampar inte mig på tårna. Det krävs mer än att godtyckligt anta saker för att göra så. Jag hjälper Henrik som inporterar brynjorna med reklam eftersom jag tycker att det är ett bra erbjudande och gärna ser fler nitade brynjor..

Dessutom är det faktiskt så att vare sig Henrik eller jag själv varit medveten om att GDFB fanns föränn jag just läst ditt inlägg. Roligt att se att Henriks priser står sig i konkuransen. [:D]

mvh Johan
Johan__

Inläggav Vendel » 27 december 2006, 01:45

I stand corrected!

Det verkar av vad jag ser som om ni kan ha rätt. Jag hade ingen aning om att GDFB köpte sina brynjor färdiga. Jag trodde att de bara köpte ringar och sedan satte ihop brynjorna själva.

Om GDFB brynjor är ihopplockade i Indien är jag inte helt säker på om jag vill äga dem överhuvud taget.

Ursäkta ett missvisat försök till att var hjälpsam. [:)]

/Vendel, (ute och cyklar)
Vendel

Inläggav Johan__ » 27 december 2006, 06:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>

Om GDFB brynjor är ihopplockade i Indien är jag inte helt säker på om jag vill äga dem överhuvud taget.

Så du menar att Indier är sämre på att nita brynjor än Engelsmän?

mvh Johan
Johan__

Inläggav Max Gullberg » 27 december 2006, 11:47

För att citera nån kärring från Östermalm: "Barn har ingen känsla för stil och kvalitet"
Max Gullberg

Inläggav Johan__ » 27 december 2006, 12:23

Vad menar du med det inlägget?
Johan__

Inläggav Martin A » 27 december 2006, 12:26

Hahaha ;)

Ok, det är ju inget som är bevisat, men allvarligt talat: När man tillverkar brynjor finns det en klar fördel om man har små och flinka fingar. Och med tanke på hur spritt barnarbete är i Indien så undrar man ju... Men som sagt, finns ju inga som helst bevis för den saken i nuläget.
Martin A

Inläggav Rabies » 27 december 2006, 17:43

"Vanlig nitad brynja (8 mm 17 gaunge) hauberk" Är inte 17gauge lite klent?

Pallar det att användas eller är det mer för synskull?
Rabies

Inläggav Varg » 27 december 2006, 19:46

Kan man få måttbeställda brynjor? Är ringarna stansade? Är de nitade eller punktsvetsade?

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Johan__ » 27 december 2006, 20:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>

Kan man få måttbeställda brynjor? Är ringarna stansade? Är de nitade eller punktsvetsade?

Martin Varg Zetterman

SIZE CHART:-

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted on DMF forum</i>
Size Chest Measurement Haubergeon (Half Sleeves) length& sleeves Haubergeon (Full Sleeves) length & sleeves Hauberk length & sleeves

Small 42" 30" / 10" 30" / 18" 38" / 18"

Medium 48" 32" / 11" 32" / 20" 40" / 20"

Large 54" 34" / 12" 34" / 21" 42" / 21"

Extra Large 60" 36" / 13" 36" / 22" 44" / 22" <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad jag förstått så går det att måttbeställa om inget av de måtten skulle falla en i smaken. Henrik vet mer om det.. henrik.sondergaard@gmail.com

mvh Johan
Johan__

Inläggav Johan__ » 27 december 2006, 21:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rabies</i>

"Vanlig nitad brynja (8 mm 17 gaunge) hauberk" Är inte 17gauge lite klent?

Pallar det att användas eller är det mer för synskull?

Jag kan inte svara på den frågan. ^_^ de prover jag kännt på verkar tåla en hel del smisk... Kontakta Henrik för mer information.. henrik.sondergaard@gmail.com

mvh Johan
Johan__

Inläggav Niclas_R » 18 januari 2007, 13:38

Jag brukar normalt sätt inte blanda mig i trådar som handlar om affärer här på forumet, men då det råder tydlig förvirring, kunde jag inte hålla mig.

Johans brynjor kommer inte från GDFB. GDFB:s brynjor säljs i Sverige av SPQR.SE och har samma leveranstid eller oftast kortare än vad GDFB själv har.

Brynjorna tillverkas i Indien MEN INTE AV BARN! Att bara påstå en sådan sak är minst sagt oförskämt!
För er allas vetskap skulle jag vilja informera att sedan GDFB och SPQR satsade på denna branschen har vi lyckats sysselsätta nästan 100 människor i Indien som annars varit arbetslösa (alla dessa över 18 år).

GDFB och SPQR lägger ner mycket stor tid på efterforskning av sina produkter. Vad gäller brynjor har vi ett samarbete med Erik D. Schmid, som är en av världens ledande auktoriteter inom historiskt korrekta ringbrynjor.
Jag vill be er vara uppmärksamma i denna djungel av brynjor och plåt prylar [;)] att det skiljer sig rejält på olika leverantörers kvalitéer. Där av också priset på dom. Vilken kvalité man önskar på sina prylar kan bara användaren själv avgöra. Sedan gäller det bara att hitta en bra och pålitlig leverantör som erbjuder bra pris.

Mvh
/Niclas
Niclas_R

Nästa

Återgå till Säljes