[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Fornbyn i Haninge - Erbjudande om arbete

Fornbyn i Haninge - Erbjudande om arbete

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Fornbyn i Haninge - Erbjudande om arbete

Inläggav miklagard » 3 maj 2006, 22:49

På vår officiella informationskanal på Arkeologiforum kan du nu läsa om de arbetstillfällen som kommer att skapas i fornbyn när den blivit verklighet.
miklagard
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 13 februari 2006, 14:03
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 28 maj 2007, 17:28

Ännu en vikinga anläggning... är inte medeltiden intressant att visa upp byggnadsmässigt?
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Frank » 28 maj 2007, 19:15

Men snälla, skärpning. Gnäll inte på dom som GÖR nåt, gnäll på dom som INTE gör nåt... Bygg en medeltidsby och bjud in Miklagård sen vetja!
Frank
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 december 2004, 20:36
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 29 maj 2007, 08:40

öhhm.. varför ser du det som gnäll på att någon gör något? det var en stilla fundering. Funderingen var hur många vikingaanläggningar vi har nytta av och om det inte finns något intresse eller någon vinst i att uppvisa andra tidsmiljöer? Folk får väl bygga vad de vill och känner för, det är väl inte upp till mig att styra, men en diskussion måste väl kunna föras utan att det snarast skrivs upp som 'gnäll'?
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Frank » 29 maj 2007, 09:06

Nåja, jag medger att jag kanske var lite väl på hugget. Självklart kan diskussioner föras, men här verkar projektet redan vara igång och att börja "bröta" i grunderna (dvs ifrågasätta varför man gör en fornby isället för en medeltidsby) upplever jag som kritik till hela satsningen. Det var därför jag upplevde ditt inlägg gnälligt/onödigt.

Så kritiken kvartstår, ändra mitt utfall till "kontraproduktiv kommentar" då om det känns bättre ;) Skapa hellre en egen tråd om bristen av byggnadsinitiativ i Medeltida arkitektur.
Frank
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 december 2004, 20:36
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 29 maj 2007, 09:45

nej, nej... jag är alltid FÖR att det byggs mer miljöer där man kan uppleva historia. Det de gör är en god sak som skall ges all heder och uppskattning. Särskilt eftersom de verkar ha en hög nivå satt.

men det är en kuriös vändning att all mäljöer som byggs verkar inriktade på vikingatid tycker du inte? vad beror det på? är det för att det lockar mest besökare? är det någon sorts nationalidentifieringsgrej? eller är det helt enkelt bara så att de som är intresserade av den tiden är mer drivna att göra saker?

Kanske borde det vara en egen tråd... men jag låter någon moderator avgöra det.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Frank » 29 maj 2007, 12:43

Jag vet inte. När vi letade fakta då vi skulle bygga vårt 1100-talshus så insåg vi att det inte finns så mycket fakta runt tidig medeltida skandinavisk byggtradition. Byggsättet utvecklades radikalt under dessa århundraden, så det är ganska svårt att hitta en gemensam "byggrund" runt det. Alltså, hur man byggde har man ju föreställningar om, men om man ska slänga upp ett hus eller en by för uppvisning så blir det svårt att säga att "så här byggde man" för det skillde sig så enormt geografiskt och tidsmässigt just här.

"Vikingatiden" blir mer distinkt här eftersom man har en tydligare föreställning om dess byggnadsstil. Det tillsammans med, som du är innen på, vikingaromantiken gör det väl lättare antar jag.

Fast egentligen ser jag ingen motsättning. Vikingatid är ju en del av medeltiden så att säga, man har ju tekniskt sett bara koncentrerat sig till en viss geografisk och tidsperiod.
Frank
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 december 2004, 20:36
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 29 maj 2007, 15:02

förvisso har du rätt när man ser det i ett europeiskt perspektiv.

Det är dock lite udda att man skall ha mer insikt om vikingatida byggnadstil när det finns så oändligt mycket mer bild material och fynd från medeltid. jag tänker mig dock en något senare medaltid, 12-1300 kanske. Ett problem här kan bli att just 1100 ligger lite mellan två discipliner. Vikingatid brkar ses som tillhörandes forntidsarkeologi, medans det starx efter glider över på medeltidsarkeologi.... tyvärr verkar det som om de två hava svårt att mötas...

rent tidsmässigt verkar just denna by gå rätt långt med har jag förstått? det skulle väl vara hus som spann över några hundra år om jag inte minns fel? detta är iofs bra tycker jag då man har möjlighet att se utvecklingen. Att jag uppvisar ett intresse är delvis beroende på att jag bor i Haninge med ;)
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 29 maj 2007, 18:08

Jag vill nog faktist dementera att man skulle veta mindre om medeltidens byggnadsstil än vikingatidens.
Vi vet idag faktist en hel del. Men tyvärr finns det inte så mycket pengar och intresse att publicera böcker som berättar om medeltida byggnader och byar.

På Eketorps borg har vi två tidsperioder, Folkvandringstid och sent 1100-tal - tidigt 1200 tal.
Varken folkvandringstiden, eller den tidiga medeltidens 1100 tal och 1200-tal är särskilt exploaterat. Tyvärr.

Mer fornbyar med folkvandringstid och tidig medeltid!

Det är faktist inte bara gnäll men en berättigad fråga om det inte finns nog med vikingabyar här i landet. Men vikingar är folkliga och det går inte att bortse ifrån att det finns en nationalromantisk botten i det stora intresset för vikingatiden.
Det är inte fel med vikingatida fornbyar, MEN det finns så många andra perioder som är lika viktiga för vår nutid och som det finns gott om information ikring.

För de som är intresserade så finns det en tjock volym om artefakterna från Eketorp III, daterat till 1170-1240. Mycket intressant och värt att bilda förening eller bygga fornby kring i mina ögon. Precis som folkvandringstiden.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Frank » 29 maj 2007, 22:27

Ska en till komma och gnälla nu va? ;)

Jag inser att jag ger intrycket av att påstå att det inte finns mycket info om medeltida byggnadsteknik. Så är självklart inte fallet. Vad jag menar är att medeltida byggteknik är ett mycket "yvigt" begrepp, speciellt om man jämför med den mer smala tidsperioden som populärt kallas vikingatid och att det är lättare att skapa intresse runt ett fenomen som folk känner till än runt ex: 1100-talet som få har något direkt "förhållande" till. Undrar om jag fick till det rätt nu... :/
Frank
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 december 2004, 20:36
Ort: Sweden

Inläggav miklagard » 8 februari 2008, 18:40

Ännu en vikingaanläggning.......varför just vikingatid ........inflation i vikingatid.......varför inte medeltid ? Ja, åsikterna är många och alla har sin favoritepok......men är inte det Ok ? Om sedan några få har envisheten och viljestyrkan att sluta snacka, och tar den väldiga skitjobbet för att verkligen åstadkomma något, är det väl naturligt att man vill återskapa sin favoritepok ! Och ha klart för er att det kostat oss som tagit oss an denna väldigt svåra uppgift......och inte gett upp när svårigheterna tornat upp sig ! Det har kostat väldigt mycket i tid, pengar och förlorad arbetsförtjänst !

I vårt fall gäller vårt intresse hela den forntida epoken. Alltså Jägarstenåldern, Bondestenåldern, Bronsåldern, Äldre järnåldern och Vikingatiden. Det är en väldig uppgift att återskapa samtliga dessa epoker. Vi finner vikingatiden mest intressant och satsar därför mest på den epoken. I ärlighetens namn vet vi också att det är nödvändigt av ekonomiska skäl. Utan en ordentlig satsning på vikingatiden vet vi att anläggningens ekonomi skulle kunna äventyras.

Vi var i höstas ytterst nära att lyckas med det sista avgörande steget nämligen finansieringen. "Nära skjuter ingen hare" säger ordspråket och därför fortsätter arbetet tills vi lyckas. Håll tummarna och vill ni veta mer om Fornbyn i Haninge kan ni gå in på Arkeologiforum där ni finner vår officiella informationskanal. Där kan ni läsa om alla de möjligheter som vi tror att vi kommer att skapa för inte minst vikingarörelsen.

Fornbyn i Haninge är ett högkvalitativt vetenskapligt förankrat projekt. Det är också ett projekt där samarbete som i möjligaste mån gynnar alla har varit den bärande tanken från början.
miklagard
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 13 februari 2006, 14:03
Ort: Sweden

Inläggav Johanna Kindberg » 18 februari 2008, 11:46

Vi ska bygga vårt första medeltida hus i sommar (och sedan förhoppningsvis mera). Jag tillhör dem som tycker att det har varit ont om medeltida rekonstruktioner i förhållande till hur många vikingatida det finns, men som sagt vi gör något!
Miklagård får väldigt gärna komma och hälsa på.
Mvh
Medeltid på Värnvik
Johanna Kindberg
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 februari 2008, 10:14
Ort:

Inläggav miklagard » 18 februari 2008, 17:46

Hej Johanna,

Verkligen bra gjort att ni kommit så långt så att ni kan börja bygga. Det hör ju inte till vanligheterna att orka kämpa ner alla svårigheter. Jag om någon vet vad som måste övervinnas. Mitt råd inför bygget är att göra väldigt noggrann research så rekonstruktionen av huset blir historiskt korrekt. Om ni gör det blir ni inte själva missbelåtna efteråt eller riskerar att blir utsatt för kritik.

Är det så tunnt med medeltida rekonstruktioner ? Möjligen i antal platser, men Foteviken är ju en stor (och väldigt bra) tidig medeltida rekonstruktion. Kommer gärna på besök när jag har vägarna förbi. Var ligger Värnvik ?

Välgångsönskningar !
Ronny
miklagard
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 13 februari 2006, 14:03
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 18 februari 2008, 19:02

Problemet med foteviken är väl främst att det riktar sig nästan allena till vikingar. Och året var 1135, men hittills har jag inte sett nån i sånna kläder t.ex.
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav miklagard » 18 februari 2008, 20:53

Vi pratade ju om husbygge. Fotevikens husrekonstruktioner gäller ju år 1135 d.v.s. endast 70 år efter vikingatidens slut. Inte mycket hann hända betr. huskonstruktion på denna korta tid. Vad det gäller klädedräkten gäller nog samma sak om man talar om vardagsklädsel för gemene man. Att de flesta besökare väljer vikingaklädsel idag är ju en direkt spegling av deras intresse. Vikingatiden är det som gäller just nu. Jag tycker inte att man kan "hänga" arrangörerna för det. Dessutom tycker jag att den vikingatida kulturen gällde långt in på 1100-talet.
miklagard
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 13 februari 2006, 14:03
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron