Fornbyn i Haninge - Erbjudande om arbete

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav miklagard » 22 februari 2008, 11:39

Hej Viking,

Som du nog vet finns mycket information på vår officiella informationskanal på Arkeologiforum. Det hindrar inte att jag även här kan svara på frågor.

För vår del vill vi återge de olika förhistoriska epokerna så realistiskt och sanningsenligt så möjligt. Därför har vi från början skapat en vetenskaplig referensgrupp på högsta nivå. Det är på den nivån vi alltid har arbetat och kommer att arbeta.

Utan tvekan är det så att kristendomen hade som mål att på alla sätt radera ut den förhatliga nordiska hedendomen. Ett tydligt exempel är att kyrkorna ofta byggdes på de gamla hedniska kultplatserna.

Vikingastaden kommer att ha fyra långhus. Det största, gästabudshallen blir c:a 40 meter långt. De tre mindre blir 15-25 meter långa. De övriga husen i vikingastaden kommer att byggas i alla tänkbara storlekar och kombinationer av byggtekniker och material. Totalt när vi byggt klart efter c:a sju år kommer att finnas 60 hus. Alla vikingastäder byggdes vid vatten vilket naturligtvis är fallet även för oss. En stor hamn kommer alltså att finnas.

Vi kommer att äga och driva fornbyn. Som ni vet kan vi tänka oss samarbetspartners från hela vikingarörelsen. Detta samarbete skall vara tryggt och bygga på att båda parter ger och tar och får gemensamt utbyte till allas glädje.

LÅT OSS VIKINGAR SAMLA ALLA VÅRA GODA KRAFTER TILL EN GEMENSAM SAK !

Makternas välgång till er också !
Miklagard (Ronny Hedman)
miklagard

Inläggav Viking » 22 februari 2008, 12:47

Hej, strålande, det glädjer mig och tappa inte sugen, vi måste med alla krafter få till det här, även om jag jobbar i ett annat projekt så gläds jag med er.

Vi får hitta ett sätt att samarbeta, tror det växer fram, som obotlig optimist så tror jag att det kommer kraft efterhand som behövs i ert projekt.
Det här blir stort 60 huskroppar det är inte illa.......

Makternas Välgång
Viking
Viking

Inläggav miklagard » 22 februari 2008, 13:11

Som du säkert vet så var vikingatida hus i en stad väldigt små och enkla i konstruktionen. Väldigt många av våra hus är inte mer än c:a 4 x 4 meter, vissa betydligt större men också många betydligt mindre. De få långhusen är i särklass störst.

Kraft i projektet finns redan*ler*
miklagard

Inläggav Johan Käll » 22 februari 2008, 13:31

Var i Haninge ligger byn? Finns det något att se ännu?
Johan Käll

Inläggav miklagard » 22 februari 2008, 13:55

Nej,inget finns att se ännu. Den exakta platsen kommer att avslöjas när finansieringen är helt klar.
miklagard

Inläggav Matti » 22 februari 2008, 20:09

Ok! Det börjar dugga lite tätt med fornbyar runt Stockholm nu. Ni fruktar inte att det kan bli en överetablering?
Matti

Inläggav miklagard » 22 februari 2008, 21:00

Hur många har du räknat till ?
miklagard

Inläggav Matti » 23 februari 2008, 16:54

Låt se, Haninge, ev. Svithljod, Gunnes gård och så skall det finnas någon järnåldersgård i... kan det vara Botkyrka eller Tensta? Kommer inte ihåg vilken kommun det var men de anställde folk för skolsäsongen för ett tag sedan.
Ja, och så får man lov att räkna in Birka.
5 inalles.
Matti

Inläggav miklagard » 23 februari 2008, 17:51

Gunnes gård i Upplands Väsby och Hogslaby i Botkyrka är små gårdar som drivs som sluten aktivitet av kommunen endast för skolungdomarna i resp. kommuner. Alltså icke kommersiella. Birka blir nog bara 4-5 hus vilket är nödvändigt för att hålla besökssiffrorna uppe. Alltså alla tre mycket små gårdar med liten aktivitet som knappast blir större. De kan nog ses som bara bra för att hålla intresset vid liv.

Alltså ingen konkurrens att tala om för de två återstående projekten, det stora Fornbyn i Haninge (50 Ha mark och karaktär av friluftsmuseum) och det mycket mindre Svitjod. Båda är idag på mycket långt gånget projektstadium, och de kan mycket väl båda bli verklighet. Om detta händer behövs nog samarbete.

Stockholm har ju ambitionen att bli en riktigt stor internationell turiststad. En allmän uppfattning bland Stockholms politiker är därför att en stor och högklassig vikingaanläggning är nödvändig och mycket efterlängtad. Detta gällde redan när vi påbörjade projektet för många år sedan och är idag ännu mer angeläget. Det är den anläggningen vi arbetar så hårt för att skapa ! Och det blir garanterat en högklassig vetenskapligt högstående anläggning och inget vikingativoli !
miklagard

Inläggav Matti » 23 februari 2008, 23:01

Så med tonvikt på vikingatid så vill ni försöka göra något i still med Ekehagens forntidsby, fast i rejäl skala?
Matti

Inläggav miklagard » 24 februari 2008, 00:33

Ja rejäl skala blir det ju med en tomt på c:a 50 Ha. Alltså i storleksordningen Skansen som också är ett friluftsmuseum. Tillsammans med Skansen visar vi hela bebyggelseutvecklingen, från den tid då de första jägargrupperna för närmare 10.000 år sedan etablerade sig i den utskärgård som då var Stockholm, till vår egen moderna tid. Vad som verkligen skiljer oss från Skansen är att vi kommer att vara väldigt mycket aktivare. Detta gäller särskilt vikingastaden.
miklagard

Inläggav elin » 24 februari 2008, 11:45

Miklagard skrev: "Gunnes gård i Upplands Väsby och Hogslaby i Botkyrka är små gårdar som drivs som sluten aktivitet av kommunen endast för skolungdomarna i resp. kommuner."
Jag vill påpeka att Gunnes gård i Upplands Väsby visserligen är litet i yta, men har ca 10.000 besökare per år! Det pedagogiska arbetet med skolbarn (ffa 9-10 år gamla) under terminerna är en hörnsten i friluftsmuseets verksamhet - men alla helger kl.10-16 april-maj och september-oktober samt tisdag-söndag kl.10-16 från juni till augusti är ALLA välkomna!! Under sommaren hålls temaveckor i hantverk mm. Gården är "levande" med husdjur som får, höns och grisar. Verksamheten är inte kommersiell såtillvida att Gunnes gård är kommunalt ägd och driven, (lite av en "lyx" för en såpass liten kommun som Upplands Väsby!) - det är fri entré tex. och de hantverks-pröva-på som finns under sommaren är till en mycket blygsam kostnad för deltagare (typ 10-20kr). Mer info: www.upplandsvasby.se/gunnes
elin

Inläggav miklagard » 24 februari 2008, 18:26

Tro mig, att jag inte har klart för mig alla detaljer om Gunnes gård handlar inte om brist på respekt,det handlar om brist på tid.
miklagard

Inläggav Ingemar » 25 februari 2008, 13:54

Förlåt vix! jag tryckte på fel knapp igår och startade en ny tråd i ämnet.

Miklagård. Nu måste jag gå i svaromål! Jag har sedan jag först läste om era planer för vikingastaden i Haninge välkomnat ert fina initiativ. Vi är många vikingar i trakten och vi välkomnar alla steg som tas för att uttveckla vikingasammhället här. Men jag måste ändå reagera mot ditt sätt att argumentera. Jag förstår att du brinner för ditt projekt. Om ni lyckas med detta tror jag att det kan bli något bra. Men, du får inte förringa det som redan finns i trakten. Du skadade oss i Gunnes felag genom att skriva att gården är till för att visas för skolklasser, och enbart det. Vi är en mycket livaktig förening av fritidsvikingar som är väldigt hårt knutna till gården. Föreningen gör gården levande med de hantverk och den närvaro vi erbjuder. Föreningar utan gård är välkomna att hålla träffar här. Vi sätter ett värde i att ha kontakt med andra vikingaföreningar. Vi håller marknad vid midsommar och vi håller en tvådagarsmarknad på hösten, en mycket uppskattad marknad med många hantverkare och många besökare! Om du nu är vikin och bosatt i Stockholmstrakten är det svårt att tro att du kan ha missat detta.

Ingemar
Ingemar

Inläggav miklagard » 25 februari 2008, 21:34

Ja, och raderade även mitt uttömmamde svar *Ler* Ok, får väl försöka komma ihåg vad jag skrev + lite nytt.

Ingemar, hur kan du tycka att jag förringar vad som redan finns i trakten när jag inte ens kände till det ? Hur kan du tappa tron på Fornbyn i Haninge av detta skäl ? Tro mig, att driva ett projekt av den dignitet vi gör tar väldigt mycket tid. Vi måste fokusera på det som är absolut nödvändigt för att föra projeket framåt, och tro mig.......det är inte litet som måste läsas in och göras och åtgärdslistan är alltid mycket lång och tar väldigt mycket tid att klara av ! Därför har vi helt enkelt inte haft tid att följa upp vad som sker i anslutning till vikingagårdarna i Stockholm på senare tid.

Vi driver projektet utan ekonomiskt stöd. Därför är projektet med all tidsåtgång och alla utgifter en svår belastning på oss även privatekonomiskt. Därför känns det lite ledsamt att bli våldsamt kritiserad av dig för att vi inte har haft tid att även granska all ny verksamhet lokalt i Stockholm. Vi har helt enkelt inte rangordnat detta som viktigt i nuvarande stadie. Viktigast har varit att lösa finansieringen. Lyckas inte finasieringen är ju allt annat meningslöst.....eller hur ?

Iställer för att kritisera oss tycker jag att ni bör stödja oss i största möjliga utsträckning. Alla vinner på att samarbeta. Nu har vi arbetat fram ett projekt som är lite av drömmen för alla forntidsentusiaster både i storlek och kvalitet. Låt oss i lugn och ro knäcka finasieringen utan kritik. När sedan anläggningen blivit verklighet har vi tillsammans möjlighet att samarbete på mångas sätt. Ett bra sätt är att ge er möjlighet att bygga ert eget hus i vikingastaden. Andra sätt kommer vi att torgföra när finasieringen är löst. Allt samarbete bygger på att båda parter ärligt ger och tar för att i slutändan skörda gemensam glädje och livskvalitet.

Nu när du knackat mig på axeln har jag gjort lite reseach och jag är förvånad och glad över vad som kom fram vid Gunnes gård och vad er förening redan uträttar. Jag vet nu att ni är väldigt duktiga och ger er på många svåra saker bl.a. bronsgjutning. Jag ser fram emot att besöka er och hoppas på ett framtida samarbete.

LÅT OSS SAMLA ALLA GODA KRAFTER FÖR ETT GEMENSAMT MÅL !

Ronny Hedman
miklagard

FöregåendeNästa

Återgå till Om historiskt återskapande