[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hantverk - egengjort finare än köpt?

Hantverk - egengjort finare än köpt?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav grylen » 18 mars 2007, 23:37

När jag började i SCA typ 1987 fanns inga försäljare att tillgå när man skulle skapa sig en persona. Vi tvingades sy, snickra och dreja allt själva. Detta var en mycket nyttig erfarenhet som gett kunskap och då skapade mycket av banden mellan oss medlemmar.
Självklart är det skillnad på "äkta" hantverk och fritidsvarianten. Dock måste man komma ihåg vad hantverk och hantverkare egentligen är. Ingen lärde sig att bara göra svärdsknappar, bara stora trätunnor eller bara sy barnkläder. Jag som utbildad trätekniker och plåtslagare kan alltså förfärdiga många olika saker i trä och metall. En smed var exempelvis ofta en otroligt mångsidig människa under medeltiden. Allt sammantaget så tycker jag inte det är orespekt mot hantverket om man smider sig en utmärkt kniv eller väver en kanske perfekt väv. Saken är ju den att man skaffar sig kunskapen att göra detta enda inom ett hantverk. Det tar minst 100 gånger så lång tid att göra lika bra som den utbildade och tränade, men det går med lite tur. Det mesta jag har är amatörtillverkat, ofta av mig själv. Det har alltså sin egen karaktär, det som gör mig till mig.
Ett spelbräde jag snidade tog två år att göra på udda stunder. Brädet håller högsta klass men helt uppenbart är jag ingen snidare eftersom det tog två år.
Nej, jag tycker nog att personligt tillverkade föremål där man tvingats lägga ner sin själ för att uppnå hög standard är "mer värt" på sitt sätt. Därmed ingen orespekt till de som kan göra samma sak men 100 gånger snabbare.
grylen
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 december 2005, 12:59
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 19 mars 2007, 08:15

Jag kan till viss del hålla med om att jag tycker det är häftigare om nån själv har gjort t.ex. en redigt fint kniv än att nån har köpt den (såvida den inte är köpt mycket billigt, för då finns det ju en imponeringsfaktor bara i att hitta billiga saker [:)]). Jag vet inte om det beror på att jag själv inte skulle kunna göra om det som personen gjort, men att jag lätt skulle kunna köpa samma sak. Och att det är kul med lite unikare föremål.

Min erfarenhet är att "riktiga" hantverkare ofta går mainstream. Men det är inte alltid mainstream man vill ha. Jag drar mig ibland för att fråga hantverkare, vilket kan vara dumt, för att vissa saker är väldigt specifika, i tid, eller rum, eller på annat sätt. Då gör jag dem hellre själv. (Kalla det lättja) Plus att det ofta blir billigare att börja med material, för tid är ju som sagt pengar det också. Och i allmänhet har iallafall jag mer tid än pengar.

Samtidigt mister man ju som sagt en del av det roliga. Man vill ju ha projekt. Och på nåt inre plan så bär det mig emot att köpa vissa saker, t.ex. kläder. Men det beror kanske på vilka krav man har. Jag vet ju hur jag vill ha mina kläder. Klart att det inte alltid lyckas, men... [:)] Men jag tycker att förpysslet kan ha ett värde i sig. Dvs. den perioden då man skissar, planerar och drömmer.
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav pentakel » 19 mars 2007, 11:53

Det är intressant att se hur olika tankar folk har om det här ämnet, det engagerar tydligen mer än jag trodde! Jag hoppas bara att ingen tror att jag med den här tråden <i>misstycker</i> att folk hantverkar, vare sig på amatör- eller annan nivå, för så är det absolut inte.

..och Rickard, jag undrade just när du skulle ramla in i diskussionen [;)]
pentakel
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 november 2006, 21:37
Ort: Sweden

Inläggav grylen » 19 mars 2007, 12:16

Man skall heller inte glömma bort en som jag tycker viktig dimension. Nyfikna människor som möter en viking eller annan dylik med de mest märkliga frågor..
Att möta en viking på stan och undra över hans kläder och bli bemött med "jag vet inte något speciellt om dom, jag har bara köpt dom."
Eller "Oj, det är så mycket att berätta och visa så kanske du kan komma till vår sycirkel?"
Jag tror inte att SCA skulle vara speciellt stort om svaret oftast var att man bara köpt sakerna. Inte heller skulle det vara intressant att bjuda in någon som köpt sina saker till en föreläsning om detta. En hantverkare skall vara stolt över att de kan göra en produkt snabbt och proffsigt. En inom historiskt återskapande skall kunna svara på de mest märkliga frågor om "sin" tid.
Skall jag vara medeltid bland nyfikna så hänger jag stolt på mig mitt hemgjorda 1 ½ hand svärd. Skall jag medverka på en filminspelning så tar jag Toledon jag köpte för 550 spänn för då spelar det ingen roll.
grylen
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 december 2005, 12:59
Ort: Sweden

Inläggav pentakel » 19 mars 2007, 13:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by grylen</i>
Att möta en viking på stan och undra över hans kläder och bli bemött med "jag vet inte något speciellt om dom, jag har bara köpt dom."<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men att inte praktiskt arbeta med ett hantverk betyder ju inte att man inte vet något om det! Det flesta som sysslar med reenactment har genrella kunskaper om hela sin period, utan att för den skull aktivt syssla med alla aspekter inom den - och sällan köper man väl något som man är helt ointresserad av och inte vet något om!
Om en nyfiken människa frågar om t ex dina kläder, så är det inte i första hand trådtäthet och stygnsorter de undrar över, utan sådant som man kan berätta även om man inte själv vävt, färgat och sytt kläderna.

Tvärtom är ju just sömnad det hantverk som verkar allra vanligast förekommande bland återskapare, även bland dem med "tummen mitt i handen" - och tänk bara på alla fjortisar på medeltidsveckan som har hemsydda kläder utan en skymt av kunskap bakom! (som jag själv för ett antal år sedan..)
pentakel
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 november 2006, 21:37
Ort: Sweden

Inläggav Åsa vävare » 19 mars 2007, 14:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by grylen</i>

En hantverkare skall vara stolt över att de kan göra en produkt snabbt och proffsigt. En inom historiskt återskapande skall kunna svara på de mest märkliga frågor om "sin" tid.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag hoppas att du inte menar att det är ett motsatsförhållande mellan "en hantverkare" och "en inom historiskt återskapande"? Att vara en proffessionell hantverkare är inte bara att kunna utföra sin produkter "snabbt och proffsigt", utan också att ha historiska kunskaper om det man tillverkar.
Åsa vävare
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 21 augusti 2003, 22:17
Ort: Sweden

Inläggav grylen » 19 mars 2007, 15:25

Åsa min vän, klart det inte finns ett direkt motsatsförhållande mellan de två. Det som är motsats här är att den som "bara" återskapar saknar erfarenheten, utrustning och oftast lust att replikera sitt arbete. Dessutom behöver återskaparen en del tur för att lyckas då de saknar erfarenheten, vilket i sig är svårt att replikera. Jag menar dock att hantverket som görs av en amatör alls inte behöver vara undermåligt, och det blir garanterat unikt.
Hantverkarens styrka är förutom dem djupare kunskapen, förmåga att kunna replikera arbete av god standard på beställning, även unika föremål.
Det vi har är djup kunskap hos båda grupper men med olika syften.
Ofta med mig är det så att när jag tillverkat en sak med allt det jobb jag får lägga ner för att lära mig hur, då känns det färdigt med den saken. När någon då kommer och undrar om jag kan göra en till så blir svaret "det går inte att betala en amatör för att göra ett hantverk han/hon egentligen inte kan". Följaktligen har jag aldrig sålt något annat än en stupstock som stod i vägen hemma.
Hoppas att jag lyckats göra mig förstådd här då jag verkligen inte ser ner på hantverk i någon form om det tillverkade fyller sin funktion.
Unikt är unikt vilket är ett mervärde om grunden är ett funktionellt föremål. När jag skulle ställa ut en gång och allt var unika saker jag gjort så vägrade försäkringsbolaget att försäkra, det gick inte att värdera menade man. Då skulle det krävas oerhörda säkerhetsåtgärder med lås och vakter vilket inte var lösbart. Jag fick sitta vakt själv..
grylen
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 december 2005, 12:59
Ort: Sweden

Inläggav Lidskjalf » 20 mars 2007, 10:21

Hej!
För mig handlar det nog mycket om en ekonomisk fråga det är mycket billigare att göra sakerna själv. Hade jag haft pengar skulle jag antagligen ha köpt mycket av min utrustning av någon skicklig hantverkare. Annars är det ju roligt att prova på olika historiska hantverkstekniker även om man inte kan bli expert på allt.

Minna historiska musik instrument till exempel gör jag för det mesta själv även att jag gärna skulle vilja köpa någon t.ex. Lyra för ett par tusen om jag bara hade råd.

//Björn
Lidskjalf
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 6 oktober 2006, 17:53
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 20 mars 2007, 14:40

Jag började som lajvare för många år sedan med noll koll på någonting, i stort sätt. Och abslout inga pengar att lägga på "riktiga" grejer.

Följden blev att man började, så smått, att sy sig egna kläder. Eftersom jag inte alltid kunde sova på kvällarna blev man en fena på handsömnad och även om mateialen var sånt man hade hittat bortglömmt längst in i morsans tygskåp så blev det ju i alla fall kläder av det. Även om jag aldrig skulle tagit på mig någn av mina tidigare skapelser i dag.

Nu har man lite mer pengar, fri tillgång till internet och man har lärt sig en hel massa.
Och sen ledde det ena till det andra, kläder blev till skor, väskor och sånt i läder, till exempel. (och i lajvsamanhang så blev latex och liggunderlagsvapen så småningom att man tillverkade egna masker, lärde sig fantasispråk och lärde sig sova med mask och smink [:D])

Visst är tycker man ofta att saker är för dyra att köpa "hmm, det där kan jag göra själv" tänker man. Men material och verktyg är inte heller billigt och i många fall hade det nog varit billigare att köpa färdigt från början.
Men är man kreativ så är man. Jag mår inte bra om jag inte vet att jag i alla fall har försökt. Och tyvärr är ju inte färdigköpta saker heller någon garanti för att det verkligen är bra grejer man får. Det är jättesvårt att avgöra kvaliten på ett hantverk man inte kan och så vips så sitter man där och pluggar i alla fall.[:I]
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav hraufnir » 29 maj 2007, 01:06

Jag har länge tyckt både det ena och det andra i frågan. Jag har både köpt hantverkat av amatör och proffs, samt själv tillverkat åt mig själv och sålt till andra.

Jag är en av de där typerna som gärna vill göra lite av det mesta, men jag tror det handlar med om intresse än om någon misstro eller ogillande av att köpa hantverk. Visserligen är jag en tidigare student som nyligen klivit ut på arbetsmarknaden och månad efter månad försöker få pengarna att komma ihop, så jag har inte direkt haft råd att köpa mig de saker som jag önskar, men utöver det tycker jag att det är roligt.

Samma som med allt annat i samhället är det roligt och lätt att göra saker vi är intresserade av, och jag är en sådan tok som verkligen blir intresserad av allt. Jag tycker det är tokroligt att sy mina egna kläder, jag gillar verkligen att hantverka i läder, jag älskar att bygga pilbågar och annat hantverk i trä... så länge jag får bra material att arbeta med. För jag tycker om att skapa, det är ett sätt att vara kreativ och ett sätt att för mig som är en modern samhällsinnevånare få utlopp för all energi som tyvärr inte går åt varken på jobb eller i hemmets vanliga arbete.

Jag kan inte säga att jag tycker illa om att köpa hantverk, jag tycker bara illa om att lägga ut större mängder pengar än jag tycker är nödvändigt. Jag har i regel mer tid än pengar att tillgå!

Sedan är det alltid en fråga om priser, och med de företagarformer och skattesatser vi har i sverige handlar det i regel om att antingen så gör man det på liten hobbynibå, svart eller tar priser som oftast enbart turister vill betala.

Där är det en balansgång, för det vore dumt om vi som bara tillverkar saker och säljer dem i hobbysyfte skapar en så mättad marknad (inte aktuellt idag iofs) med våra låga hobbypriser att de som faktiskt gör vad vi har som hobby till yrke blir ett lyx-val.
hraufnir
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 augusti 2005, 14:23
Ort: Sweden

Inläggav Renika » 24 juli 2007, 10:47

Det är ju en stor skillnad mellan folk som köper saker utifrån en kunskap om vad som är bra hantverk och av respekt för andras kunnande och skicklighet och de som köper för att de helt enkelt har råd och inte orkar göra själva. En viking som köpt hela sin utrustning kan lika gärna vara utbildad dräkthistoriker som kan berätta allt om material, snitt etc utan att för den sakens skull kunna göra det själv. Jag tycker att visst ska man köpa saker om man vill och kan, men man bör veta vad det är man köper. Har man saker i sin dräkt som kanske inte är helt korrekt om man är på en demo kan det vara klokt att vara medveten om det och kunna prata om det ändå.
Renika
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 24 maj 2005, 11:48
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron