[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Pirater, kapare, buckanjärer

Pirater, kapare, buckanjärer

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Pirater, kapare, buckanjärer

Inläggav Skalde-Tord » 7 september 2007, 17:43

Kan man anse det som historiskt återskapande?
För vi hade ju iaf en känd dansk som härjade i nordatlanten och stundtals även i Östersjön, sålde även helst till Sverige, då vi var av devisen cash up front and no questions asked.

Baltic Jack tror jag han kallades om jag inte har läst fel.

Men iaf, historiska grunden för pirater finns ju, i överflöd och aningen romantiserad återigen av Pirates-filmerna.
Trots det så är det ju en intressant period, då män och kvinnor såg det nödvändigt att ge sig in på sjöröveri.

Deras våldsamma och korta historier är ändå intressanta, då det fanns många speciella karaktärer och personer under piraternas gyllene tidsålder.

Men som sagt, historiskt återskapande av dessa?
Det som är vanligast och taligast i Sverige är ju ändå medeltid, medeltid och åter medeltid.
Finns väl vissa där mönstret bryts, men oftast är det omkring den perioden.

Gustavs Skål har vi ju, men det är ju bara överklasslivet i Gustav III's Sverige som återskapas några ggr per år.

Det finns så mycket, och det kan behövas röras om lite.
Även om det kanske just med pirater iaf nu är väldigt populistiskt.
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 7 september 2007, 19:01

Idén är varken dum eller ny.
Tyvärr tror jag att det just på grund av nämnda filmer inte är något bra läge att dra igång något just nu. Låt det hellre mogna ett par år så att dom som faktiskt är intresserade av någon lämplg piratperiod har hunnit börja lära sig lite om det på egen hand och dom som bara vill vara inne har tröttnat och börjat med något annat istället.
"Piratfantasy" fins ju redan som lajv, så varför inte lite seriösare pirater också? Tror nog det kan finnas folk som är intresserade nog för att orka.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Renika » 8 september 2007, 07:32

Pirater fanns ju även under medeltiden (hukar mig...) och under antiken för den delen... intet är nytt under solen. Vitalieorden har vi mängder av rester efter på Gotland iaf, så som borgruiner.
Renika
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 24 maj 2005, 11:48
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 8 september 2007, 10:47

Detta är ju MYCKET intressant!

Vänner och fränder! Vad är det ni letar efter egentligen? Den för vår del ultimata piratperioden sammanfaller delvis med den korta men berömda piraternas "guldålder", så trevligt åskådliggjord i BBC dramadokumentär "Svartskägg".
Början av 1700-talet således.
En del av de pirater som härjade under det sena 1710-talet i Karibien och längs Amerikas östkust var svenskar.

När Sverige år 1700 hamnade i krig med snart sagt varenda granne räckte den svenska flottan inte till, helt enkelt. Men Karl XII lät då börja utfärda kaparbrev till hugade spekulanter. Och I Onsala socken, i nuvarande Kungsbacka kommun, fanns det gott om skeppsvarv och segelkunniga bönder, och här börjar historien om vår mest namnkunnige pirat, Lasse i Gatan. Lasse, sedemera adlad till Lars Gathenhjelm, blev den framgångsrikaste piraten, och sedemera såkallad "kaparredare" då han skadades svårt vid en strid. När han dog, tog hans fru Ingela befälet över rederiet och skötte verksamheten med den äran.
Faktum var att kaparflottan blev så stark att den vid ett tillfälle bidrog till att rädda Göteborg. År 1717 lyckades den djärve och skicklige norske amiralen Thordenskjold smyga sin flotta förbi Nya Älvsborgs fästning och där låg Göteborgs hamn prisgiven inför honom. Men fastän vakten på fästningen sov, hade posterna runt Göteborg mer uppsikt. Ingela och ansvariga befäl lyckades i all hast och även dolt, formera en stridslinje av de fåtaliga krigsskeppen och kaparfartygen så när Thordenskjold trodde att han hade tagit hem spelet möttes han till sin förvåning av en slaglinje som började bekämpa hans främsta enheter. Batterier på stränderna blandade sig i leken och nu väcktes Nya Älvsborg och Thordenskjold skepp var fångade i en fälla. Thordenskjold hade inget annat val än att omedelbart slå till reträtt och löpa gatlopp förbi Nya Älvsborgs kanoner.

Snart sagt hela Fjäre härad bidrog med villiga och äventyrslustna unga män till kaparflottan från Onsala, och även om Lars, hans bröder och Ingela hade den största flottan, så var de inte ensamma. De kaptenssläkter som växte fram i Onsala och alla dessa kaptensgårdar har inte tili ringa del att tacka kaperiet under Kalle dussins krig för sin existens och rikedom.

Men kapare var ju lagliga, kanske ni tycker. Nå, det beror på. Många kapare gick över till rent sjöröveri med tiden. Och när Sveriges situation blev alltmer pressad gjorde Karl XII något INGEN hade gjort förut. Han beordrade oinskränkt kaparkrig mot all handelssjöfart till länder i krig mot Sverige. Detta var något som var fullständigt huvudlöst enligt dåtidens politiska regler. England och Holland såg rött och förklarade alla svenska kapare för pirater och behandlade dem oftast sålunda.
Så nog hade vi pirater. Ett tag var västkusten i omvärldens ögon ett rent piratnäste och Karl XII en ren krigsförbrytare och piratfurste.

Så jag är på! tidigt 1700-tal från västkusten ska det va! Men är det någon som har en lämplig båt och kan segla?
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 8 september 2007, 12:22

Arr, helt riktigt.
Har försökt hitta info om Lasse i Gatan så mycket som möjligt, men det här var info som var mycket intressant.
Finns det någon bra litteratur om sagde man?
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Ny Björn » 8 september 2007, 14:07

Tja - även en gammal loppäten viking från järnbäraland har en del dragningar åt tiden ifråga. När/om jag får tid tänkte jag ge mig i kast med "[url="http://www.smb.nu/pos/06/02b_lasse_i_gatan.asp"]LASSE I GATAN - Kaparkriget och det svenska stormaktsväldets fall[/url]" av Lars Ericson Wolke.

- Dessutom så är det snart den 19:e september - [url="http://www.talklikeapirateday.com/translate/"]ARRR![/url]

/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 9 september 2007, 11:28

Ovanstående är en ypperlig bok i sammanhanget. Dessutom kan jag rekommendera en bok som heter "Pirater!" som kom ut förra året på svenska. jag har för mig att författaren heter Marcus Rediker. http://karnevalforlag.se/bocker/pirater

Jag tror dessutom att kvinnliga läsare kan finna viss inspiration i de kvinnliga piraternas öden, speciellt de berömda Mary Reade och Anne Boney. En av dem var dessutom, hör och häpna, en veteran från det brittiska infanteriet som stridit i Nederländerna, synbarligen delvis hjälpt att dölja sin identitet av sina kamrater i ledet. Författaren tipsar i texten om andra böcker som tar upp de kvinnor som valde att ta på sig manskläder och bland annat gå i militärtjänst. Synbarligen var årtiondena runt 1700 en period då förvånansvärt många kvinnor tog detta drastiska beslut.

Läs och återkom! Jag tycker absolut att detta är en fantastisk idé. Vad säger du Björn, hur vore det att byta svärdet och skölden mot huggare och flintlåspistol mellan varven?
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Renika » 9 september 2007, 16:22

Det största problemet med reenactment av pirater är väl just det ja, skeppen! Inte helt lätt att få ihop och ändå den största stämningsskapande enheten... Tält och kläder är så mycket lättare.
Renika
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 24 maj 2005, 11:48
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 9 september 2007, 16:42

Tja, buckanjärer var oftast ej satta på skepp, utan tog sig till och från de plundringståg de hade via skepp, men slogs och plundrade mestadels på land.
Tex så lyckades ju Morgan med 1500 buckanjärer att plundra Panama och andra välfortifierade städer under slutet av 1600-talet.

Men absolut, det är väl det genomgående största hindret, men har man bara viljan så ;D
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 9 september 2007, 18:47

Men, gaaar, era skämda sjögurkor. Vad är ni för pirater?? Vi här i Götet har ju världens båt i hamnen som bara väntar på oss. To arms, me hearties![;)]

Är förresten helhjärtat på projekt tidgt 1700-tal (pirater eller annat).
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Renika » 9 september 2007, 19:03

Ja, kan ni ordna en resa med Göteborg för enbart folk i dräkt så lovar jag som den inbitna medeltidsmupp jag är att sy en dräkt därtill och haka på (trots sjösjukevarningar...)
Renika
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 24 maj 2005, 11:48
Ort: Sweden

Inläggav Iznogoud » 10 september 2007, 07:30

Piratskepp i Malmö från 1395, byggt i Mecklenburg och förmodligen använt av Vitaliebröderna.
www.medeltidsskeppen.se
Iznogoud
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 31 maj 2004, 10:49
Ort: Borneo

Inläggav Vix Hq » 10 september 2007, 09:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Renika</i>

Ja, kan ni ordna en resa med Göteborg för enbart folk i dräkt så lovar jag som den inbitna medeltidsmupp jag är att sy en dräkt därtill och haka på (trots sjösjukevarningar...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den här medeltidsmuppen också!!!

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 10 september 2007, 11:00

Ayee! Bring me cutlass and bring me rum! Då får jag anledning att sy kläder efter modeller från Kronan och skaffa mig en rediger huggare! Lasses crew seglar än!
Men förutom Götheborg, så finns det nog mindre skutor i Onsala, piratnästet nummer ett under nordiska kriget, och sannolikt så fick väl greve Jacob en stor del av sina kapare därifrån runt 1300 kallt.
Onsala hembygsförening och deras Båtmuseum torde kunna vara ganska på.

Sedan måste man som sann piratwannabe valfärda och beskåda det Gathenhjelmska graven i Onsala kyrka.
ARRH... Avast yee landlubbers, splice the mainbrace!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 10 september 2007, 12:29

Hehe, kul att ändå så många är så pepp och känner lite piratblod rusa i ådrorna.
Att kunna ha en träff/swaschbucklande på Ghöteborg vore ju det absolut grymmaste någonsin.
Att sy upp kläder är ju inget problem, handelsgillet har mycket bra mönster som jag själv (eller snarare min utbildade sömmerska till syster) ska få använda som grund.
Sen att kanske orkestrera lite fäktning osv vore ju ännu roligare på båten.

Drömmen vore dock ju att nån gång få ihop en hel besättning på ett bra skepp och dra en seglats iförd tidsenliga kläder.
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron