Moderna tatueringar och återskapande?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Skalde-Tord » 14 november 2007, 10:28

Precis.
Tatueringar går att dölja med långärmade kjortlar/särkar.
Vad är då gränsen egentligen?
Om det är en varm sommardag och yllekjorteln börjar bli olidlig, och jag kavlar upp ärmarna på min linnekjortel som jag burit under, och en del av någon av de störra gaddarna syns på min ena underarm, vem skriker och viftar då om detta?
Jag vill gärna att så många som möjligt ger sin syn, för att jag då bäst kan hantera min kroppsutsmyckning i återkapningssammanhang, utan att störa eller förstöra för någon/några.
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 14 november 2007, 13:28

Skulle nog påstå att den som börjar skrika och gorma om andras kroppsutsmyckningar förstör mer än den som bär dom. Det är inte så svårt att ignorera det faktum att vissa har tatueringar eller piercings men jag har svårt att förstå folk som slåss på reenactment med metallskrot i synen... Jag skulle inte vilja fastna eller få en smäll om jag hade nåt. Det är inte så svårt att ta ut kropssmycken för en dag om man vill, tatureingar är ju svårare... Men som sagt, det kan bli lite mycket ibland, men man sabbar nog för fler om man börjar gorma om det...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Skalde-Tord » 14 november 2007, 17:15

Ja, att slåss med en ring i ögonbryn eller näsa är nog nästan idioti.
Chansen att man skadar sig själv tom på eget vapen är nog hög.
Men absolut, det håller jag med dig om Eric, gormar någon så är det den personen som förstör mer.
Bra, jag börjar förstå hur ni andra ser på dessa kroppsmålningar.
Mången tack för svaren, tråden kan ses som avhandlad då jag fått en generell uppfattning och många bra svar.
Kan fortsättas gärna om någon har mer att säga om just detta.

Mvh Jimi
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 14 november 2007, 17:20

Måste nog säga att jag håller med i den generella bilden. En bra regel inom den här hobbyn är att inte klaga på folk. Jag skulle inte börja skrika för att nån visade sin tatuering.
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 14 november 2007, 23:24

angående att ta av sig har vi en enkel policy om det i Albrechts bössor: vi gör det inte. Enda gången man kan göra det är om man ängnar sig åt riktigt grovt arbete. Dvs gräver gropar eller liknande. Då må det väl vara hänt. Men de flesta av oss behåller sjkortan på då. Jag får säga att inte ens mitt under brinnande sommar i Italien hade vi några större problem med yllekläder.

Jag tror inte någon gormar särskilt mycket på andra som inte är i samma grupp. Däremot så VET jag att man på seriösare events -kan- bli ombedd att täcka över icke HK tatueringar och liknande. Man är där för att visa upp en bild av medeltiden. Där ingår inte piercing och tatueringar.

Det är, som alltid frågan om vad man vill uppnå med sin hobby. vill man visa en bild av medeltiden så gör man allt för att nå den bilden. Vill man bara ha lite kul i medeltida kläder är det inte lika viktigt. Det viktigaste är väl att man ligger på en nivå som man själv trivs med? och umgås med de som delar de synsätten.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 9 januari 2008, 16:14

Har nu skaffat den första, det är en decimeter stor greyscale av myntet från Pirates Curse of the Black Pearl..mycket snygg, men icket så HK.
Dock så valde jag den på ett bra ställe, precis under armbågens insida.

Om det nu är hårdare events går det att sminka över, kan vara föredra om det är soligt, då den ogärna ska blekas.
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav William » 15 januari 2008, 00:18

tatueringsfrågan kan väl vara lite beroende på vilken tid vi snackar om också såklart. De äldsta bildtatueringarna man hittils funnit tillhör en Skytisk hövding ca 50 f. Kr. Googla på Scythian tattoos så får ni se :)
William
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 juni 2003, 12:00
Ort: Sweden

Inläggav Runristaren » 15 januari 2008, 19:26

Fanns det inte någon hyfsat modern norsk kung som var fulltatuerad efter någon äldre förlaga?
Jag tycker man hör talas om tatueringar så fort de gräver upp någon i det stora landet i Öster!

www.runristare.ax
Runristaren
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 23 oktober 2006, 07:14
Ort: Finland

Inläggav Johan Käll » 15 januari 2008, 21:54

men nu handlade det om moderna tattueringar
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Runristaren » 15 januari 2008, 22:36

Jaa jaa, Käll, men frågan hängde där: "Hur är det iofs då med tatueringar som har "historiskt" motiv om man så säger.
Typ keltiska band, kors m.m?"
Jag själv kan ju inte se något hinder om de nya följer samma symbolframställning som i trä, metall, sten och smycken som funnits under den aktuella tidsperioden. Några regnbågens färger låter inte troligt men helt säkert enfärgade, grön, blå och svarta. Att de var tatuerade vet vi ju!
Runristaren
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 23 oktober 2006, 07:14
Ort: Finland

Inläggav Martina » 15 januari 2008, 23:54

Det verkar som om de allra flesta tycker "ohistoriska" tatueringar är helt ok att visa och att det bara är tråkigt att peka finger åt andra. Alltså borde detsamma gälla "historiska!!"
Upp till var och en alltså, såvida man inte är med i en grupp som har andra bestämmelser.
Kan tänka mig att vikingagrupper som uppträder inför folk t.ex. kan ha regler om att synliga tatueringar skall följa en viss stil, precis som Carnis och Albrechts bössor har regler om att tatueringar inte skall visas alls för publik. (Tyvärr verkar man ju inte ha tatuerat sig särskilt mycket under medeltiden, finns mer skrivet här på forumet om den saken om man söker på "tatuering")

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav Johan Käll » 16 januari 2008, 10:46

jo. Det har diskuterats i annan tråd. ...och för att inte Martina å Vix å alla de andra moderatorerna skall kasta gröt på mig när vi ses ute på fältet så tyckte jag det var bäst att hänvisa dit... hålla trådar samlade å allt det där vanliga tramset du vet... ;)
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 17 januari 2008, 09:27

Min ursprungliga fråga var ju egentligen hur återskapare ser på just det här med tatueringar rent generellt, ovidkommande då om de är "HK" eller ej.
Allt är ju upp till arrangören, och jag personligen kommer inte visa den om det inte är absolut nödvändigt eller om jag inte för tillfället bär något på överkroppen.
Vilket skulle ske väldigt sällan om ens aldrig, då jag ej heller har något smickrande att visa upp i övrigt, i form av svettglänsande muskulös överkropp *självdistans*
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Oktavia » 11 februari 2008, 12:33

Jag läste en väldigt intressant bok om tateringskonstens historia, och där sades en del om tatueringar under medeltiden, fanns en bild också, ett träsnitt föreställande en naken kvinna med långt hår och stora svarta kors på kroppen.

Det förklarades att pilgrimmer på heliga platser kunde få en tatuering gjord, man fick välja ett av tatuerarens motiv, ett kors eller något annat tilltalande, som trycktes upp på huden med hjälp av en snidad trä"stämpel" man doppat i aska, och sen var det bara att fylla i, jag minns inte var det var i färgen, men galla och nåt annat nämndes. En tredagars period av feberfrossa följde, samt att armen svullnade upp rejält.

Vansinnigt intressant, och inte helt olikt vår egen tid!

"jag tar pantern där."

"ok"
Oktavia
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 augusti 2005, 15:11
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 11 februari 2008, 13:41

Det låter spännande. konstigt att man inte hört om det innan. Det gör att man undrar var de fått sina källor från? Vad hette boken?
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron