Moderna tatueringar och återskapande?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Peter_Wrede » 12 februari 2008, 11:27

Här är en bild på en skytisk döings arm: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... _tatoo.jpg

Imponderande måste jag säga. När jag tatuerades läste jag en bok som fanns i studion (boken hette något generiskt i stil med "Tatoverings historia"(med reservering för stavningen, det var i Danmark)) där det bland annat nämndes just att pilgrimer skaffade tatueringar för att uppmärksamma sin pilgrimsfärd. Tydligen ska också Rickard Lejonhjärta ha tatuerat sig i samband med sitt korståg.
Det jag undrar över är när tatueringskonsten försvinner från Europa, det verkar ju ha varit relativt vanligt fram till åtminstone 1100-tal. Så här säger bland annat Wikipedia om Harold Goodwinson:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">It was thought that many of the Anglo-Saxon kings of England were tattooed, but much of this was conjecture as the first recorded fact of royalty being tattooed was King Harold II (1022-1066).Harold Godwinson's body was identified by his mistress Edith Swanneck, on the battlefield at Hastings in 1066 by the words "Edith" and "England" tattooed on his chest.[citation needed] William of Poitiers recorded the battle and noted that Harold was stripped of all regalia and could not be identified by his face, only by his body markings.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Någon som har hittat något mer spännande om medeltida tatueringar?
Peter_Wrede
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 22 mars 2004, 22:05
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 12 februari 2008, 11:38

De kanske inte försvinner alls. Man kanske bara inte talar om dem?
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Peter_Wrede » 13 februari 2008, 11:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

De kanske inte försvinner alls. Man kanske bara inte talar om dem?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hm, sant. Finns det några bildkällor som visar något som skulle kunna vara tatueringar?
Peter_Wrede
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 22 mars 2004, 22:05
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 13 februari 2008, 22:43

inte vad jag vet.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron