[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Varför finns inget medeltida by?

Varför finns inget medeltida by?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Matti » 10 mars 2008, 12:06

Jag förstår att ni hellre vill inkludera än exkludera, Johanna. Men det finns vissa stora problem.

Ett som är lite springande är placeringen av eldstaden. Under vikingatid placerades den fortsatt gärna centralt, in på 900-talet, se Birkahusen till exempel. Det som kom att förändras i stor omfattning var att man övergick it spisar i hörnen med skorstenar, som på de senare ryggåsstugorna.

MEN, det är möjligt. Skippa 900-talet. Det finns gott om ställen dit vikingagrupper kan fara och känna sig hemma, speciellt Foteviken. Ingen skulle tycka illa vara om ni uteslöt den epoken. Sätt gränsen vid 1100 vad gäller husen. Från den tiden har långhusbyggandet dött ut, och husen är oftast ryggåshus eller liknande med skiftesverk eller varianter av knuttimring. En ryggåsstuga från år 1100 skiljde sig knappast från en från år 1600 med den möjligheten att den från 1600 kanske hade en något mer utvecklad spis och eventuellt fönster.

Och inkluderar man för mycket leder det bara till att icke insatta besökare får en totalt missvidande bild av medeltiden, och det är en av mina käpphästar. Vi kan inte undvika att ses som bärare av historisk kunskap "om hur det var och såg ut" och folk ser kanske inte att du i den 1100-tals klänning aldrig skulle mött killen med 1500-tals baretten käckt på svaj. De tror att "så var det" och tyvärr så är det få som vågar fråga om det stämmer.
Många må göra detta enbart för sig själva, men som arkeolog och museipedagog kan jag inte se förbi min "plikt" att verka för att all form av historisk förmedling, frivillig eller ofrivllig, blir så "korrekt" som det låter sig göras i tllfället.

Därför föreslår jag gränserna 1100-1500. Då tror jag flera här kan ställa upp på att ni kan få medeltida hus som är tämligen neutrala inom denna tidsram! Och eftersom vi ju alla tjatar om en medeltida by som inte finns, så vore det synd om vi börjar käbbla och snäva in oss.
Med den ringa erfarenhet jag har av byggnadshistoria och dito arkeologi så törs jag dock påstå att husen i sig bör vara tämligen neutrala inom dessa 400 år.

Ja, sedan var det där kompendiet om kläder. Jag skulle kunna ge lite hjälp om dräkter strax före år 600, och så stor skillnad var det inte. Skall jag se vad jag kan uppbringa, Johanna?
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Lilliwin » 10 mars 2008, 12:49

Ingen har nämnt den här blivande byn ännu, såvitt jag har sett:


Återstår att se om den blir HK, "fritt tolkad" eller något däremellan... Jag är i alla fall nyfiken på resultatet, liksom på Johannas by! Jag har alltid varit mer intresserad av miljöer än strider o vapen, som ofta lyfts fram i återskapandet.

Kan man sen få önska sig en liten medeltida stad med hantverkare, djur, handelsmän, badstugor, slaktare, båtar, kyrka mm mm, och kanske lite (virtuell) smuts o misär i folklivet också? :-)
Lilliwin
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 6 juni 2006, 23:14
Ort: Sweden

Inläggav Johanna Kindberg » 10 mars 2008, 13:44

Tack för alla tips!

Jag glömde vissst nämna att det är medeltid som vi ägnar oss åt, och då inte bara svensk medeltid - därav tidspannet. När det gäller husen, dess förlagor och exakt placering av eldstad m.m. så är jag ingen expert men vi har flera stycken att tillgå i föreningen. Vi ägnar oss inte åt vikingatid (även om dessa givetvis skulle vara välkomna att hälsa på oss!)och inte heller åt renässans (även dessa varmt välkomna givetvis!)

Sedan tycks det inte ha framgått att det inte är en turistattraktion som vi håller på att skapa utan snarare en liten värld för alla medeltidsnördar. En medeltidsvecka utan turister i skjorts ;-)
Johanna Kindberg
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 februari 2008, 10:14
Ort:

Inläggav Johanna Kindberg » 10 mars 2008, 13:45

Skalde-Tord är varmt välkommen att bygga en fästning på kullen, om han bara orkar bära upp stenen ;-)
Johanna Kindberg
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 februari 2008, 10:14
Ort:

Inläggav Johanna Kindberg » 10 mars 2008, 13:49

Medeltidsvärlden har en herrans massa resurser - och också många som ska komma överens så jag håller med. Det ska bli jättespännande att se resultatet.

Det finns förresten något gäng/gille nere i blekinge som har uppfört några hus med hjälp av EU-pengar. (KOmmer bara inte ihåg vad de hette...)

P.S Jag tar gärna emot tips om tidiga klädedräkter! Tacksamt!
Johanna Kindberg
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 februari 2008, 10:14
Ort:

Inläggav Skalde-Tord » 10 mars 2008, 14:43

Yay! Jag fixar det, men måste den vara i sten?
Det kan bli lite jobbigt....fast iofs, finns det en kulle så ;)

Sök EU-pengar, enligt en viss EU-minister så tyckte han vi svenskar var dåliga
på att söka bidgrag eftersom det finns massor att söka av.

Är det rent ett ställa för vår egen höga nöjes skull, då är det ju bara ånga på.
Men ändå, det är alltid kul, tycker iaf jag, att få visa upp sig för nyfiken allmoge och sen kanske slå in lite historia i skallen på de annars rätt ovetandes och obrydda pöbeln.
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Johanna Kindberg » 10 mars 2008, 14:54

Enligt de underlag jag har läst igenom så verkar EU-pengar i princip kräva skolklasser, och vi har redan jobb - det här är vår hobby!

Visst kan jag hålla med om att det kan vara trevligt att försöka utbilda den ovetande populasen men det får bli ett par dagar om året i så fall.
Johanna Kindberg
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 februari 2008, 10:14
Ort:

Inläggav Skalde-Tord » 10 mars 2008, 15:15

Skolklasser? Det lät konstigt, eftersom man tydligen ska kunna söka för nästan vad som helst.
Någon form av kulturbidrag borde ju finnas tycker man ju.

Ah menar ju inte att det ska ske hela tiden, men det är alltid kul att få visa sig lite.
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 10 mars 2008, 19:01

Ja Lilliwin, eftersom de snvänder huskulisserna från Arnfilmen skulle jag tro att svaret blir 'Fritt tolkat' på Medeltidens värld.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 10 mars 2008, 19:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johanna Kindberg</i>

Medeltidsvärlden har en herrans massa resurser - och också många som ska komma överens så jag håller med. Det ska bli jättespännande att se resultatet.

Det finns förresten något gäng/gille nere i blekinge som har uppfört några hus med hjälp av EU-pengar. (KOmmer bara inte ihåg vad de hette...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Horsahallens gille i samarbete med Ronneby Lajvsällskap håller sedan något år tillbaka att bygga en del mycket trevliga hus på RLS lajvområde. Är det dom du menar?
Jag vet inte exakt hur långt dom kommit just nu, och det är just nu en salig blandning av riktigt tjusiga byggen och halvruttna "lajvstugor" men om någon är nyfiken så fråga igen efter påsk så vet jag bättre.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 11 mars 2008, 22:24

En medeltidsvecka utan turister... Åh, ljuva dröm!
Nå, behöver ni någon som är expert på att ta hand om diverse ungar och turistpack, så säg bara till!

Jag skall se vad jag kan göra för dig angående tidiga kläder, Johanna, men många plagg som bars av nordbor var desamma som på kontinenten. En västkustbo i långbyxor och kjortel såg ut som en saxare eller Frank, så det är egentligen ingen skillnad där. Skillnaden låg snarare i att det fanns många östliga influenser i Norden också, som bör undvikas.

Men jag skall se vad som kan göras.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Thomas Hagaeus » 25 mars 2008, 22:53

Jag missade visst denna diskussion men försöker flika in lite så här i efterhand.

Till att börja med har jag personligen inte den stora ambitionen att det skall bli en hel by. En så komplett gård som möjligt tror jag räcker utmärkt. En medeltida gård innehöll ett tjugotal byggnader och riktigt stora gårdar kunde ha exempelvis fem stugor från olika tider.

De byggnader vi skulle vilja ha i ungefärlig ordning: Stuga, Eldhus (kök), Bastu, Tröskloge, Härbre, Verkstäder, Stall, Fjös, Vagnslider, Klockstapel, Kapell osv.

Om vi får riktigt bra snurr på verksamheten kanske vi kan bygga ett hus om året men troligen bara ett halvt. Alla matematiker inser att man får ha tålamod att vänta eller hjälpa till så mycket man kan.

Jag instämmer i Johannas åsikt att en gård innehåller byggnader från många tider. De medeltida byggnader som finns bevarade finns ju ofta kvar i en gårdsbild än i dag. Problemet blir bara att det modernaste huset daterar hela gården, samt att alla hus blir nybyggda fast de skall representera olika tider. Jag skulle därför gärna snäva av perioden till 1100-1400. Men det får vi diskutera i gillet (om du är medlem kan du påverka). Sedan är det nog bara riktiga nördar som ser skillnad på de sublima skillnaderna mellan en 1200-tals stuga och en 1400-tals stuga.
Thomas Hagaeus
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 juli 2004, 13:51
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 26 mars 2008, 03:41

Låter som utmärkta tankar Thomas.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 26 mars 2008, 08:45

Vad är tanken i fråga om för typ av gård, om man nu kan säga att det finns just gårdstyper.
Är det fråga om en stormanna-gård, kron eller frälsebonde eller tom storbondgård?

Har börjar luska en hel del kring det svenska 1300-talet och funnit tex att Albrect av Mecklenburg införde iom sin kröning tillbud om att det skulle byggas gästgivaregårdar/wärdshus vid vissa intervaller på färdvägarna, för att kunna husera resande.
Det tycker jag låter väldigt intressant, ett slags medvetet försök till att få fram en massa billiga härbärgen, typ 1300-talets "motel".
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 26 mars 2008, 19:32

Det finns redan innan. Värdshus skulle finnas med dagsresas avstånd. I magnus Erikssosns stadslag står även att i vaje stad skall finnas minst två 'så de icke må sätta priserna som de vill'. Det var ett led i att få bukt med gästning.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron