Öltunna

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Inläggav Visminna » 7 juni 2004, 10:06

Tack för all hjälp. Har letat runt lite bland bildmaterial också och konstaterat att det finns avbildade hinkar med metallband men alla avbildade tunnor jag sett har haft vidjor. Slutsattsen blir alltså att utifrån vad ni säger här och vad bildmaterialet säger så kan jag köpa en tunna med metallband utan alltför dåligt samvete men det bästa vore att hitta en med vidjor *ler*.
Visminna

Inläggav Todd » 9 juni 2004, 11:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Hittade lite referenser till fynd av järnband från England från 300-talet, men det var också till hinkar, så man kan väl anta att järnbandade tunnor inte var alltför vanliga.

/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Raymund,

Dessa ref. som du namner fran 300talet i England, kan du ge nagra exempel?

Nybjorn,

Dessa metall bands hinkar du namner i Bjorko fynden, vilket ar ar de daterade till?

Jag betvivlar namligen starkt att det finns ref. pa metall bands <b>tunnor</b> som ar daterade tidigare an mitten/sent 1600tal.
Att domma av de tunnor som raddades fran skeppet Wasa (se Wasa muset) sa ar flertalet spanda med vidjor, sa jag misstanker att man far kika pa 1700 talet for att fa ref. pa att denna typ spannanordning anvandes av jangse tunnbindare. Jag ser fram emot att bli motbevisad i denna fraga eftersom jag sjalv lange har varit pa jakt efter en passande ol tunna, men alla de malningar som jag har sett sa har det uteslutande rort sig om vidjor som spannanordning. Jag ringde aven killen pa www.kagge.com och han kan gora vidje spannda tunner, men tyvarr till ett pris som jag inte tyckte det vara vart.

Hoppa ej i galen tunna
Todd[:)]
Todd

Inläggav Admin » 9 juni 2004, 12:36

det är rätt stor skillnad mellan hinkar (som man bär vatten i) och tunnor (som är mycket större och används för transporter eller förvaring av allt möjligt). Jag har aldrig sett en medeltida avbildning av en tunna med metallband, däremot flera hinkar. De medeltida tunnorna är dessutom betydligt rakare än de mer sentida, de saknar s a s "buken" och har bara en lätt antydan.

/Henrik
Admin

Inläggav Todd » 9 juni 2004, 12:48

Barrel links:
http://history.smsu.edu/jchuchiak/HST%2 ... making.htm

Enligt denna site sa anvandes tra som spannanordning fram till 1859.

http://www.oilhistory.com/pages/Barrels ... rrels.html

Det verkar vara nagot som hande under 1850-60 talet vad galler tunnbinding. Kika aven har http://www.burgundy-talent.com/site/eng ... index.html

Men det som kan sagas iallafall ar att metall bands tunnorna anvands flitigt inom re-enavtment for det ger en valdigt bra kansla, men det vore roligt att hitta klara bevis pa nar metall bands tunnor var det som generellt anvandes.

Cheers
Todd
Todd

Inläggav Raymund » 9 juni 2004, 13:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

Dessa ref. som du namner fran 300talet i England, kan du ge nagra exempel?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

En googling gav detta och lite annant:

"Alistair J. Barber and Neil Holbrook, 'A Roman Iron-Smelting Site at Blakeney, Gloucestershire: excavations at Millend Lane 1997' (pp. 33-60).
Excavations by Cotswold Archaeological Trust in advance of residential development revealed ditches, hard-standings, waste pits and a hearth datable to the 3rd-4th centuries A.D. The absence of furnace remains suggests that the excavations were on the periphery of a late Roman iron-working site. Analysis of the slag present indicates that it was the product of the first stage of iron production in which ore was smelted into a bloom comprising a mixture of slag and metal. Examination of the charcoal remains shows that this fuel for the smelting process was derived from coppice woodland. A notable discovery was a hoard of nine coins, buried c. 337-40, alongside two iron hoops from a stave-built bucket."

http://home.freeuk.net/bgas/trans1.htm

/R
Raymund

Inläggav Ny Björn » 9 juni 2004, 14:12

Todd:

Stavkärlen i Björkögravarna är, som Birka i stort, daterade till AD ~750 - 970. Mer precis kan jag inte vara så här nu i brådrasket - jag äger nämligen bara bilddelen av Arbmans "<b>Birka I</b>" och dateringarna finns i textdelen. Med lite pyssel och jämförelser så kan jag säkert precisera de individuella gravarnas datering - men nu hinner jag inte.

/N B
Ny Björn

Inläggav Todd » 10 juni 2004, 10:32

Nybjorn & Raymund

Tackar for ref.[:)]
Jag kan bara inte forsta varfor man envisades med att satta spannband av metal pa hinkar men inte pa tunnor.

Jag har last att tunnor som anvandes dar mjol maldes alltid bar spannband av tra eftersom det fanns en stor risk att gnistor uppstod da de rullades, detsamma galler aven for kruttillverkings miljoer. Men dessa dekret ar fran 1800talet..

Det vore kul att komma till "botten" med det har [;)]

Cheers
Todd
Todd

Föregående

Återgå till Köpes