<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>
Hittade lite referenser till fynd av järnband från England från 300-talet, men det var också till hinkar, så man kan väl anta att järnbandade tunnor inte var alltför vanliga.
/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Raymund,
Dessa ref. som du namner fran 300talet i England, kan du ge nagra exempel?
Nybjorn,
Dessa metall bands hinkar du namner i Bjorko fynden, vilket ar ar de daterade till?
Jag betvivlar namligen starkt att det finns ref. pa metall bands <b>tunnor</b> som ar daterade tidigare an mitten/sent 1600tal.
Att domma av de tunnor som raddades fran skeppet Wasa (se Wasa muset) sa ar flertalet spanda med vidjor, sa jag misstanker att man far kika pa 1700 talet for att fa ref. pa att denna typ spannanordning anvandes av jangse tunnbindare. Jag ser fram emot att bli motbevisad i denna fraga eftersom jag sjalv lange har varit pa jakt efter en passande ol tunna, men alla de malningar som jag har sett sa har det uteslutande rort sig om vidjor som spannanordning. Jag ringde aven killen pa
www.kagge.com och han kan gora vidje spannda tunner, men tyvarr till ett pris som jag inte tyckte det vara vart.
Hoppa ej i galen tunna
Todd[:)]