av Todd » 22 september 2004, 09:47
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åsa vävare</i>
I Textiles and Clothing finns lite om sammet. Där skriver man om de omönstrade enklare sammetstygerna att de troligen ofta var "half-silk velvets" Varpen var av silke - både den som bildade botten och den som bildade luggen, och inslaget var av lin eller hampa. Dvs. luggen var silke och bottentyget silke/lin.
Det bäst bevarade tygstycket har en lugg på 8 mm - det är ganska mycket. Men det hörde väl till inredningstygerna antar jag. Det står också att den sammet som använts som underlag för broderier har en kortare lugg. Jag kan tänka mig att sammet till kläder hade kortare lugg.
Det skulle vara intressant att jämföra en riktigt silkesammet med en viskossammet och se hur skillnaden är i lyster och glans. Har någon haft tillfälle till det? Jag får nog försöka hitta en bit.
På Evas fråga om vad som är viktigast vill jag nog svara att måste jag välja är det nog utseendet och fallet på tyget som är viktigaste. Vi måste nog acceptera att det inte går att i handeln hitta samma tyger som fanns under medeltiden.
Lösningen blir då att starta ett medeltida väveri - vem har råd att betala?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Asa,
Jag var i kontakt med en firma i Frankrike for ett antal ar sedan (1999) gallandes akta sammet, den prisbild jag fick var astronimisk, dessutom sa var aven bredden pa tyget efter medeltida forlaga vilket gor det annu dyrare. Men den sammeten var handklippt, som den skall vara och det ar detta som trissar upp priset.
Jag haller aven med foregaende kommentar angaende hur kortluggen ar pa de fragment som finns kvar. Undantag finns givetvis, men skall man da tidsenligt rekonstruera ex. en double som kommer den i "Publikums" ogon att te sig som om man har anvant sig av riktigt billig viskos/poyester etc sammet. Detta har troligtvis att gora med den bild som manga har fatt fran rommantiska 1800tals malningar, valdigt vackra men fulla av felaktigheter.
Jag fick inte ens en liten, liten, provbit,[V]
Ha det bra
Todd