Jag söker en duktig hantverkare som kan tillverka ett svärdsfäste i den här stilen till min lutelklinga.*
Fästet ska vara ungefär som på svärdet i mitten med en del av greppet trådlindat. (Jag gissar att det är sent 1300-tal/tidigt 1400-tal, rätta mig om jag har fel)
Svärdet skall användas till blankvapenstrid så jag har ganska höga krav på hållbarhet och balans.
Jag vill ha nitad knapp samt en parerstång med bra passform. Knappen kan svarvas, bara den behandlas lite efteråt så att den ser smidd ut. (Vet att det är en hel del arbete med att smida en sådan för hand och få den bra.)
Vill även ha delarna så polerade för att slippa rostproblem.
En polering av klingan skulle inte vara helt fel heller. [|)]
Så.. Om någon av er kan hjälpa mig eller vet någon som kan hjälpa mig så skulle jag vara mycket tacksam. (Förväntar mig självklart att betala för utfört arbete)
Tack på förhand/ Jonas [:)]
* ((Tog av det orginalfästet, vilket jag tyckte var dåligt utfört samt illa anpassat för mina händer samt kapade bort den isvetsade och gängade "luteltången" och fick en platt tånge insvetsad, hoppas att svetsfogen är normaliserad. Kan ju göras en extra normalisering för säkerhets skull.))