av Ingiz » 31 december 2004, 13:24
Hejsan!
Jag tycker inte att det skulle bli särskilt bra med en judinna i "häxrollen" heller. Eftersom det enligt Dick Harrison <i>Sveriges historia medeltiden</i>, är så att ingen eller ytterst få medeltida svenskar mött en jude.
Men faktiskt så är det så att även vi i Sverige brännde "reservjudar" för att de skulle komma att sprida pesten här. Man resonerade som så att om man kunde få bort smittoelementet så skulle man klara sig från pesten. Vi vet att man på Gotland brännde folk man kallade judar, i brist på riktiga, som de fångade in och som efter tortyr erkände att de fått gift som de skulle hälla i brunnarna. Mer om detta kan läsas i samma bok som ovan s 267 - 269.
Häxförföljelser då. Precis som Elin skriver så är det så att det inte var särskilt förekommande med häxprocesserna i nordeuropa under 1300-talet. I Göran Rystads bok <i>Europa i världen ca 1500 - 1700 </i>står det "Den "morderna" häxförföljelsen tog av allt att döma sin början i renässansens Italien, men magin, tron på trolldom, naturväsen, järtecken, har en lång tradition." (sidan 35 i första upplagan, för att läsa allt Rystad skriver om häxförföljelserna se s. 35 - 37) Häxförföljelserna hade störst intensitet i Sverige under 1660 - och 1670-talen.
Så kanske varken en häxa eller eller en judinna utan en kvinna som bryter mot, det på den tiden givna, genuskontraktet. Kvinnans ställning som skulle vara under mannen även om hon bland bönder och allmoge var en viktig del för att hushållet skulle fungera. Under häxprocessen så gav man sig ofta på änkor eller kvinnor som fick klara sig utan sina män längre tider tex. kneckthustrur. För att få mer kläm på vad som avviker från kvinnonormen se en artikel av Dick Harrison <i>Genus och medeltidshistoria: ett antal forskningsaspekter</i>.
Jag rekomenderar att man ögnar igenom kapiteln och sidorna som jag gett ovan. Jag vill även rekomendera en liten bok av Jean-Michel Sallmann <i>Häxor djävulens förbundna</i>.
Gott Nytt År på er alla och hoppas det var till någon hjälp i det hela.
/Ingiz