Jag måste höra mer med mina körkollegor om vad som är OK. Om det är OK med icke-medeltida guldbrokad är det ju väldigt tjusigt att ha till en överklänning. Jag behöver en mellanklänning och en underklänning också. Jag gissar att underklänningen ska vara i lin, men mellanklänningen bör väl vara i ull. Jag vet att jag ska vara med på en del aktiviteter där det kan vara minst sagt kyligt så jag behöver ändå något i ull fram till våren.
Mvh/T
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sofia</i>
Hej!
Jag har en klänning som kanske kan passa Dig på min hemsida,
www.esadagalle.se (klicka på "Klänningar" och sedan på "Hermia")
Min idé när jag sydde den var att inge en medeltida känsla men den är inte en exakt rekonstruktion.
När jag konstruerade mönstret utgick jag ifrån skärningen på ett par klänningar från 1400-talsmålningar. Dock har jag förenklat mönstret lite för att hålla nere priset.
På dessa bilder kan Du se liknande klänningar från början av 1400-talet.
http://www.maisonstclaire.org/resources ... rdies.html
Jag har även valt att inte sy den i ylle, som var vanligast, utan har i stället valt ett tyg i 100 % lin, som var ett material man ofta bar i underkläder och huvuddukar. Orsaken till att jag valde det är att plagget ska bli svalare, mer lättskött och inte fullt lika dyrt.
Snörningen är också lite modifierad jämfört med de medeltida. Jag har gjort en flexibel snörning för att passformen ska bli finare, och likna mer de måttsydda plagg som användes då.
Klänningen är tänkt att passa en högreståndskvinna och kan bäras som den är eller tillsammans med en överklänning. Jag skulle t.ex. kunna sy upp en klänning med stora, pälskantade ärmhål (som denna
http://feuermond.mordor.ch/Gewand/surcotte-q.jpg) i ett vackert, guldfärgat brokadtyg.
Angående medeltida glasögon finns det en optiker i Visby som specialicerat sig på att göra sådana. Jag vet tyvärr inte vad de heter, men om Du kontaktar medeltidsveckans arrangörer (
www.medeltidsveckan.com) så kan de säkert hjälpa Dig.
Hälsningar Sofia Findahl
email: esadagalle snabela hotmail punkt com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">