av Todd » 22 juli 2004, 14:28
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Som vanligt så är det så att man får vad man betalar för, och det kan väl knappast komma som en överraskning för någon?
/Angus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Angus, haller med dig helt och hallet. Man kan dessutom alltid bestalla en prov bit? Vilket jag sjalv har gjort men ej fatt den an.
Jag hort mycket gott om Forth armoury.
Erik D Schmid ar valdigt duktig (jag har sett hans arbete)men frukatansvart dyr, han tar mer for sina brynjor an vad du kan kopa ett orginal for.
Vi har ett antal orignal i St: Olofs gillet, troligtvis fran 1500 talet, de valdigt ar svara att tidsbestamma. Kom garna till nagon av de visningar som vi genomfor sa kan du fa kika narmare pa dessa brynjor.
Under det sena 1500 talet sa var ring brynjan helt ur mode och aven farliga for soldaterna att anvanda, pa det att muskot kulor vid en direkt traff drog med sig de sma ringarna in i kroppen och skapade infektioner. Salunda saldes och exporterades mycket brynja till Indien med omnajd dar brynjan fortfarande fyllde sin funktion. Darmed kan man an idag fynda pa Indiska antik auktioner och hitta fina europeiska brynjor, en "tell tail" ar den sa i Europa vanligt forekommande tratbits formade niten.
Ha det bra
Todd