[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Åtagande mot ersättning....

Åtagande mot ersättning....

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Åtagande mot ersättning....

Inläggav Mojje » 26 december 2004, 03:12

Finns det någon här som kan tänka sig att illustrera designer till riddares kläder runt 1300 - 1360 talet?
Inriktningen är norra europa och hög adel.
Det totala antalet designer uppgår till antalet tjugo.

Ersättning enligt överenskommelse ges i egenskap av produktion genom kontrakt.
Illustrationerna ska vara av sådan sort att det med enkelhet ska gå att skapa mönster ut ifrån bilderna.

Även illustrationer för bondfolk samt infanteri från samma tidsålder är önskvärt.

Hör av er till mig per mail.
mojje punkt andersson snabela ffx punkt se

Tack på förhand.
Vänligen.
/Mojje
Mojje

Inläggav Mojje » 27 december 2004, 16:48

Hmmm, konstigt!

Är det ingen här som är intresserad av att tjäna pengar på sina kunskaper mån tro?

Hör av er för det börjar bli brottom!!!

/Mojje
Mojje

Inläggav Johan Käll » 27 december 2004, 19:01

menar du att vi skall illustrera genom att vara med på foton, eller menar du att vi skall illustrera dvs rita bilder?
Johan Käll

Inläggav Mojje » 28 december 2004, 01:35

Hej Johan!

Jag är för dålig på att rita. Många kunskaper har jag men dock inte denna.
Därför tvingas jag ta hjälp av människor som kan detta! :)

Det jag söker är illustrationer i tre vinklar per modell.
I praktiken det samma som vilken kläddesigner som helst gör i samband med att han/hon tar fram ett nytt klädesplagg.
Dessa sketcher ska sedan ge en grund till mönsterframtagning.
Jag ser gärna att designern dessutom medverkar i mönsterframtagningen då denna kommer att få jobba nära de skräddare som kommer sy upp kollektionen.

Viktig att tänka på!
Kläderna ska vara mer praktiska än vackra.
Mer stryktåliga än estetiskt korrekta.
Det ska bli arbetskläder till en mycket tuff miljö.

Det borde ju en riddares kläder i och för sig ha varit eller hur!

Lycka till!

/Mojje
Mojje

Inläggav Johan Käll » 28 december 2004, 13:25

En riddares kläder var nog tvärtom rätt flådiga å fina.

Men andra medeltida kläder passar nog in på beskrivningen.
Johan Käll

Inläggav Karin » 28 december 2004, 17:30

Menar du de kläder som riddarna hade när de slogs? De borde ju, som du skrev, vara mer praktiska än flådiga. Särskilt som en stor del av dem täcktes av rustningen. Däremot var de kläder som användes i mer civiliserade sammanhang, som middagar eller kyrkobesök, riktigt flådiga.

Är det bara herrkläder du behöver just nu eller är du intresserad av adelsdamers och bondkvinnors kläder också?

Karin
Karin

Inläggav Mojje » 28 december 2004, 20:47

Hej Karin och Johan.

Precis som du skriver Karin så är det framför allt vapenrockar och stridskläder jag behöver.
Jag vet inte hur korrekt det är med stridande kvinnor? Ni får hjälpa mig med det!

Om jag har förstått det hela rätt så var 1300 talet begynnelsen för plåtrustningar på kroppen och inte bara hjälmar och sköldar. Vad jag har fått fram är att man täckte framsidan av kroppen och resten med brynja. Dock bör det väl ha funnits vackra vapenrockar även på denna tiden.
Jag vet att de klassiska tornerspelen kom senare i tiden men är det helt fel med färggranna schabrak och hjälmdukar?

Även kvinnokläder behövs Karin.
En drottning, en häxa, en bondmora, en ungmö och fler därtill.

Jag ser helst att alla designer kommer från en och samma person men om sketcherna är av samma kvalitét så är det inga problem med flera designers.

Man kanske rent av får göra så att en får ta hand om de väpnade och nån får ta hand om hovkläder etc.?

Jag är öppen för alla förslag men det är bråttom!

Låt skaparknölarna gnuggas ordentligt nu!
Väl mött!

/Mojje
Mojje

Inläggav VonGraven » 28 december 2004, 21:25

(Häxa ser nog ut som antingen bondmora eller ungmö!)
VonGraven

Inläggav olafR » 28 december 2004, 21:26

Jag tror att du bör veta hur du vill ha det ut innan du ber om hjälp Mojje.

Tips: Skriv en lista på de olika karaktärerna med någorlunda detaljerad beskrivning på hur var och en skall se ut,rustning, kläder, färger mm. Sen, hur skall stilen på teckningarna vara? Enkla, detaljerade. Den arbetsbeskrivningen kan du sedan skicka till hugade illustratörer. Skulle vara roligt att göra detta, men känner jag mig själv så har jag inte tid [;)]
olafR

Inläggav Mojje » 28 december 2004, 23:27

Nej olafR! :)

Hela tanken med detta är att designern/ers ska skapa ut i från sina egna idéer.
Det är mycket klart beskrivet i hur det ska levereras så för att det inte ska bli några fler missförstånd så plutar jag ner det igen.

20 st väpnade riddare, både till häst och till fots skall:

... skissas upp i tre vinklar
... på ett sådant sätt att det med lätthet går ta fram mönster ur skisserna.
... ha egna heraldiska mönster från 1300 - 1360 talets norra europa.

Designern skall:

... ge kostnadsförslag på vad varje skiss kostar.
... ha en god förståelse för praktisk användning av plaggen i form av actionskådespeleri.
... ha i åtanke att kläderna ska sys av någon annan.
... tänka att det finns en god sida kontra en ond sida med 50/50 fördelning.
... ha förståelse för att det i första hand är barn som kommer betrakta verken och ges minnen därifrån.

Hoppas att detta då kan ge en bättre förståelse.
Design är en kreativ process vilket jag vurmar för i detta projekt.

Det finns idag ingen färdig karaktärslista utan den skrivs i detta nu.
Känner även att designern har en stor roll i detta för att inte vrida designerns skapelse i småbitar.
Att arbeta på det här sättet är givande men ansvarsfyllt. Det kräver det bästa ur folk men friheten gör att slutresultatet oftast blir bättre än om en producent säger; -Så här och så här ska det vara!

Hoppas att ni börjar förstå vad jag söker!

Vänligen.
/Mojje
Mojje

Inläggav Karin » 29 december 2004, 00:10

De 20 riddarna från norra Europa tycker jag att du har beskrivit tillräckligt bra nu. (Fast jag tänker inte designa deras kläder, så det spelar kanske inte så stor roll vad jag tycker. Den som är intresserad får väl fråga mer själv.)

De andra rollerna, t.ex. bönder, bondmora och häxa behöver beskrivas bättre. Fast det kan du ju göra direkt till den som är intresserad av att åta sig jobbet.

När du gör de beskrivningarna kan du tänka på att en bondmora kan vara allt från en nyligen frigiven slav som har fått en liten jordbit att bruka tillsammans med sin man mot att de ger en stor del av avkastningen till den som äger jorden, till en mycket rik kvinna som har många anställda i sitt hushåll.

En ungmö kan, förutom att vara rik eller fattig, vara dotter till en bonde, en hantverkare, en tiggare, en adelsman m.m.

En läkekunnig kvinna har samma sorts kläder som andra kvinnor i hennes ålder och samhällsklass.

En kvinnoroll som skulle vara roligt att ha med är en änka, eftersom änkor hade en speciell status under medeltiden.

Ni har förresten valt en ganska besvärlig tidsperiod med tanke på att klädmodet för rika europeer förändrades drastiskt runt 1340-talet. En person med kläder från år 1305 passar nog inte ihop med en adelsman från 1360.

Lycka till!

Karin
Karin

Inläggav Mojje » 29 december 2004, 03:45

Hej Karin.

Jag förstår ju att det kan bli problem då med kläderna om det ändras så drastiskt.
Kan man göra så här?
Kan man tänka sig en av de större städerna i norra europa vid denna tid och jämföra med vad man till exempel kan hitta i storStockholm idag?
Det är ju ganska så stor spännvidd på klädstilar och folk.

Vad det gäller "Bondmoran".
Hon är en medelålders änka som på grund av ett arv, flyttat in till stan. Hon har lite svårt att anpassa sig till "de däringa morderna se!" Är mån om familjen, vad som är kvar om den då maken tjänstgör som knekt i ett annat land.

Ungmön är naturligtvis "sheriffens?" dotter.
Rask, vetgirig och nyfiken. Framför allt efter alla tappra riddare som hon går och dagdrömmer om.
Hon vet inte om att hennes liv kommer ta drastiska vändningar då hon räddas ur lågorna av en vanlig enkel drängapojk i vilken hon förälskar sig i. Dock suktar hon efter flärd resten av sitt liv.

Den läkekunniga kvinnan.
Ska vara som hämtad ur boken Hans & Greta.
En häx-arketyp.
Barn ska kunna förstå att det är något speciellt med "kärringen".
Hon är ganska ung och är av kyrkan misstänkt för hednadyrkan.

En fråga här! När exakt började den historiska häxjakten?
Är bålbränning för tidigt för 1300 talet?

Oj oj!
Många frågor blir det!!!

Tänk fritt och undvik det klassiska lajv-tänkandet där varje karaktär ska mejslas fram som jag gjort åvan. Det är viktigare med att det stämmer med färger och typ av kläder.
Använd denna tanke som hjälp.

" Den där gamla kärringen med sitt skitiga huckle och urtvättade kjortel. Hon kan inte ha många brödbitar över när masen kommit för skatten! "

Jag vill även passa på att säga tack. Ni får mig att tänka i nya banor vilket ju är jättebra!
Vänligen.

/Mojje
Mojje

Inläggav VonGraven » 29 december 2004, 10:40

Häxan skulle kunna vara en judekvinna?
Jag kan tänka mig att det är ifrån judehatten som den spetsiga häxhatten kommer. Judarna var ju även anklagade för
det ena och det andra häxeriet.
VonGraven

Inläggav olafR » 29 december 2004, 10:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Nej olafR! :)

Vänligen.
/Mojje
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo! Mojje [;)]

I det första inlägget väcktes fler frågor än vad den, bitvis förvirrade, lilla information gav. Och jag tror att det därför inte togs på fullaste allvar.

Du ville ha 1300-1360, norra europa, riddare och hög adel.
Men även bondfolk och infanteri, totalt 20 st karaktärer. Men ingen fördelning!

Du skriver senare att:

"Viktig att tänka på!
Kläderna ska vara mer praktiska än vackra.
Mer stryktåliga än estetiskt korrekta.
Det ska bli arbetskläder till en mycket tuff miljö."

Med tanke på vilka personer som rör sig på detta forum, och vad intresset fokuserar sig på, så gör denna information att det inte riktigt går ihop.

Sen kommer du med fler lösa karaktärer, så en genomtänkt arbetsbeskrivning från din sida redan från början hade varit bra. Tydligen är det inte så väl genom tänkt detta och jag känner att det hade varit roligt att göra detta, men det verkar vara "tur" att jag inte har tid.

Lycka till med projektet.
olafR

Inläggav elin » 29 december 2004, 11:25

Det du vill ha är ganska krävande, kanske du behöver proffs? Kolla tex med eleverna på utbildningen för historiskt skrädderi i Göteborg!

(Har ni som läser detta kollat Mojjes hemsida /FFx - det var intressant! Ett kooperativ med eldartister!!) [8D]
elin

Nästa

Återgå till Köpes