Jag har nyligen blivit medlem i en medeltidskör och mitt intresse ligger mer i sången än i att återskapa medeltiden till 100% även om det är mycket intressant. Vi uppträder i medeltida kläder. Mitt problem är att jag dels är usel på att sy och inte tycker att det är roligt heller, dels att jag har dåliga kunskaper om hur kläderna verkligen såg ut (innan och utan så att säga). Jag behöver en medeltidsklänning och en renässansklänning också eftersom vi även sjunger sådan musik. Finns tips till en absolut nybörjare som inte har någon koll? Allra helst hade jag velat köpa en färdigsydd klänning. Eftersom jag inte har ett brinnande intresse för medeltiden utan bara vill se snygg ut när jag uppträder finner jag inget nöje i att leta rätt tyger och sedan sitta flera timmar varje dag och sy.
Och hur hittar jag rätt skor? Och rätt hätta? Jag har glasögon också (fy!) och får enligt optikern inte ha linser. Mina hornhinnor är i dåligt skick och jag riskerar att bli blind. Nu vet jag att de första glasögonen dök upp under sent 1200-tal och tidigt 1300-tal, men hur får man tag på sådana???
Mvh/ Anna-Carin