Medeltidsklänning och skor önskas köpas + glasögon

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Medeltidsklänning och skor önskas köpas + glasögon

Inläggav tesselesse » 13 september 2005, 09:25

Jag har nyligen blivit medlem i en medeltidskör och mitt intresse ligger mer i sången än i att återskapa medeltiden till 100% även om det är mycket intressant. Vi uppträder i medeltida kläder. Mitt problem är att jag dels är usel på att sy och inte tycker att det är roligt heller, dels att jag har dåliga kunskaper om hur kläderna verkligen såg ut (innan och utan så att säga). Jag behöver en medeltidsklänning och en renässansklänning också eftersom vi även sjunger sådan musik. Finns tips till en absolut nybörjare som inte har någon koll? Allra helst hade jag velat köpa en färdigsydd klänning. Eftersom jag inte har ett brinnande intresse för medeltiden utan bara vill se snygg ut när jag uppträder finner jag inget nöje i att leta rätt tyger och sedan sitta flera timmar varje dag och sy.

Och hur hittar jag rätt skor? Och rätt hätta? Jag har glasögon också (fy!) och får enligt optikern inte ha linser. Mina hornhinnor är i dåligt skick och jag riskerar att bli blind. Nu vet jag att de första glasögonen dök upp under sent 1200-tal och tidigt 1300-tal, men hur får man tag på sådana???

Mvh/ Anna-Carin
tesselesse

Inläggav Eva Andersson » 13 september 2005, 11:25

Var bor du?

Jag rensar i min gardeob just nu och kanske har något som passar om du inte är för smal eller lång. Dessutom är det intressant att veta från vilken del av Europa du hade tänkt dig.

Eva
Eva Andersson

Inläggav tesselesse » 13 september 2005, 12:13

Hej,

Jag bor i Malmö. I moderna kläder har jag storlek 36/38 och jag är 1.69 lång. Jag har ingen preferens för en viss del av Europa egentligen. Franska och engelska kläder är väldigt vackra, men kören jag är med i är inte enhetligt från ett visst land eller ett visst århundrade. Vi sjunger antingen medeltidssånger eller renässans och rekommendationen är att ha en medeltidsklänning och en renässansklänning. Sedan kan man skaffa fler om man vill naturligtvis.

Mvh/T
tesselesse

Inläggav tesselesse » 13 september 2005, 12:33

...har ingenting emot att ta en tur med tåg någonstans om det skulle behövas!

[:)]

Mvh/T
tesselesse

Inläggav Eva Andersson » 13 september 2005, 15:09

Du är alltför smal för mina kläder tyvärr. jag får istället fundera på tips.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 14 september 2005, 00:32

Här finns en gammal tråd om glasögon, någonstans mitt i finns info om hur och var man kan få tag i medeltidsglasögon:
http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=274

Annars hör den här tråden mest hemma på Marknadsplatsen, dit jag flyttar den nu! [:)]

Forumets sökfunktion är inte den bästa, men den går att använda för att se om något redan diskuterats. Rekommenderas - det finns mycket här i gömmorna!

/Vix, moderator.
Vix Hq

Inläggav Vix Hq » 14 september 2005, 00:38

Slår ihop de här två trådarna eftersom de i princip handlar om samma sak! Allt för att hålla forumet samlat!

/Vix, klipp-och-klistra-moderator.

<b>Medeltidsklänning och skor önskas köpas</b>
______________________________________________________________________________________
tesselesse
Posted - 13 Sep 2005 : 14:37:22
--------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Jag är intresserad av att köpa en medeltidsklänning, gärna färgglad, men ändå naturliga färger (dv.s inte alltför syntetiskt). I moderna kläder har jag storlek 36/38. Jag är c.a 169 cm lång. Jag finns i Skåne, men är rörlig…

Om någon skulle ha en resässansklänning är jag intresserad av det också.

Jag skulle behöva skor också. Jag har storlek 38.

Mvh/T

_________________________________________________________________________________________
Karin
Posted - 13 Sep 2005 : 22:51:03
--------------------------------------------------------------------------------
Ungefär vilken nivå hade du tänkt dig när det gäller pris och historisk korrekthet?

Karin
--------------------------------------------------------------------------------------
Vix Hq

Inläggav tesselesse » 14 september 2005, 06:29

Historiskt korrekt: den ska vara så att den passar att ha i en medeltidsförening. Jag vet inte hur noga de är, men det ska i alla fall vara en klänning sydd efter gammalt mönster (inga påhitt…). Klänningen kan säkert vara maskinsydd fast med handsydda fållar. Rätt sorts tyg är nödvändigt. Jag vet inte om de kräver att den ska vara sydd med en speciell tråd. Mina körkollegor ser väldigt adliga ut så jag antar att jag ska vara det också.

Pris: Jag har ingen aning om hur prisläget ligger. Jag har sett tjejer som säljer sina gamla klänningar för 200-300 kronor vilket verkar väldigt billigt (det gör i.o.f.s inget). Jag är inte beredd att betala vad som helst, men betalar ju hellre 1000:- för en bra klänning än att jag lägger ner tid på att sy den själv!

Mvh/T
tesselesse

Inläggav tesselesse » 14 september 2005, 07:04

Eftersom jag tänkt skaffa medeltida glasögon (tål inte linser) bör klänningen vara från tidigast 1300-tal…

Jag behöver en resässansklänning också från tidigt 1500-tal. Är det möjligt att även få tag på en sådan?

Mvh/Therése
tesselesse

Inläggav Karin » 14 september 2005, 09:40

Klänning efter gammalt mönster, 1300-tal eller senare, gärna adlig. Det låter som om du ska ha någonting som sitter åt på överkroppen och är sytt efter de grönländska dräktfynden.
Rätt tyg = ylle.
Handsydda fållar.

Jag gissar att du behöver hitta någon som är villig att sy åt dig. För att en sådan här klänning inte ska se dum ut bör den sys efter dina personliga mått och provas flera gånger under tiden. Så 1000 kr och uppåt är nog en rimlig uppskattning av vad du får lägga ut. Du kan i och för sig ha tur och hitta någon med din storlek som vill göra sig av med en klänning.

Dessutom behöver du en särk i vitt linne och en huvudbonad. Om du ska vara adlig och har långt hår kan huvudbonaden gärna vara en sidenslöja som nålas fast på din konstfullt uppsatta frisyr.

Hur viktigt är det med skor? Ett par bra skor är nämligen en utgift på över 1000 kr till. Om du ska vara adlig bör din klänning vara så lång att den släpar i marken. Då syns det ju inte vad du har på fötterna när du står och sjunger, däremot om du dansar eller sysslar med andra rörliga aktiviteter. För dem som inte har råd med skor med en gång brukar jag rekommendera barfota, billiga mockasiner eller chinaskor.

Det kan vara bra att titta på konst från 1300- och 1400-talen och bilda dig en uppfattning om hur du vill se ut, framför allt när det gäller huvudbonader. En bra sida är http://www.wga.hu/index1.html . Sökfunktionen på sidan är riktigt bra.

Karin
Karin

Inläggav tesselesse » 14 september 2005, 10:50

Tack för tipsen!

Mvh/T
tesselesse

Inläggav Sofia » 16 september 2005, 21:56

Hej!

Jag har en klänning som kanske kan passa Dig på min hemsida, www.esadagalle.se (klicka på "Klänningar" och sedan på "Hermia")
Min idé när jag sydde den var att inge en medeltida känsla men den är inte en exakt rekonstruktion.
När jag konstruerade mönstret utgick jag ifrån skärningen på ett par klänningar från 1400-talsmålningar. Dock har jag förenklat mönstret lite för att hålla nere priset.
På dessa bilder kan Du se liknande klänningar från början av 1400-talet. http://www.maisonstclaire.org/resources ... rdies.html
Jag har även valt att inte sy den i ylle, som var vanligast, utan har i stället valt ett tyg i 100 % lin, som var ett material man ofta bar i underkläder och huvuddukar. Orsaken till att jag valde det är att plagget ska bli svalare, mer lättskött och inte fullt lika dyrt.
Snörningen är också lite modifierad jämfört med de medeltida. Jag har gjort en flexibel snörning för att passformen ska bli finare, och likna mer de måttsydda plagg som användes då.

Klänningen är tänkt att passa en högreståndskvinna och kan bäras som den är eller tillsammans med en överklänning. Jag skulle t.ex. kunna sy upp en klänning med stora, pälskantade ärmhål (som denna http://feuermond.mordor.ch/Gewand/surcotte-q.jpg) i ett vackert, guldfärgat brokadtyg.

Angående medeltida glasögon finns det en optiker i Visby som specialicerat sig på att göra sådana. Jag vet tyvärr inte vad de heter, men om Du kontaktar medeltidsveckans arrangörer (www.medeltidsveckan.com) så kan de säkert hjälpa Dig.

Hälsningar Sofia
email: esadagalle snabela hotmail punkt com
Sofia

Inläggav Eva Andersson » 17 september 2005, 08:32

Det är väl dock värt att påpeka att den snörninn du har på ryggen i dina klänningar inte har något med medeltida konstruktion att göra. Det är snyggt och praktiskt eftersom det inte behöver figuranpassas på samma sätt som en som är gjord på riktigt sätt, men vill man ha något autentiskt får man skaffa något anant.

Eva
Eva Andersson

Inläggav tesselesse » 19 september 2005, 07:14

Hej!

Jag kan vara intresserad av den typ av överklänning som du nämner. Jag ska fråga om det är OK med fuskpäls eller om det behöver vara äkta.

Mvh/T

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sofia</i>

Hej!

Jag har en klänning som kanske kan passa Dig på min hemsida, www.esadagalle.se (klicka på "Klänningar" och sedan på "Hermia")
Min idé när jag sydde den var att inge en medeltida känsla men den är inte en exakt rekonstruktion.
När jag konstruerade mönstret utgick jag ifrån skärningen på ett par klänningar från 1400-talsmålningar. Dock har jag förenklat mönstret lite för att hålla nere priset.
På dessa bilder kan Du se liknande klänningar från början av 1400-talet. http://www.maisonstclaire.org/resources ... rdies.html
Jag har även valt att inte sy den i ylle, som var vanligast, utan har i stället valt ett tyg i 100 % lin, som var ett material man ofta bar i underkläder och huvuddukar. Orsaken till att jag valde det är att plagget ska bli svalare, mer lättskött och inte fullt lika dyrt.
Snörningen är också lite modifierad jämfört med de medeltida. Jag har gjort en flexibel snörning för att passformen ska bli finare, och likna mer de måttsydda plagg som användes då.

Klänningen är tänkt att passa en högreståndskvinna och kan bäras som den är eller tillsammans med en överklänning. Jag skulle t.ex. kunna sy upp en klänning med stora, pälskantade ärmhål (som denna http://feuermond.mordor.ch/Gewand/surcotte-q.jpg) i ett vackert, guldfärgat brokadtyg.

Angående medeltida glasögon finns det en optiker i Visby som specialicerat sig på att göra sådana. Jag vet tyvärr inte vad de heter, men om Du kontaktar medeltidsveckans arrangörer (www.medeltidsveckan.com) så kan de säkert hjälpa Dig.

Hälsningar Sofia Findahl
email: esadagalle snabela hotmail punkt com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tesselesse

Inläggav Karin » 19 september 2005, 14:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sofia</i>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De ärmlösa överklänningar jag har sett på medeltida bilder har inte samma form på ärmhålet som den tecknade bilden Sofia hänvisar till. De har antingen mindre ärmhål (tidigt 1300-tal) eller mer fyrkantigt hål (1400-tal). Formen på ärmhålet på teckningen är visserligen, i mina ögon, mycket snyggare, men jag vill gärna se en medeltida bild eller fynd för att bli övertygad om att de fanns på medeltiden.

De medeltida ärmlösa överklänningarna verkar dessutom ha burits över en mellanklänning i ylle.

Är det vackra guldfärgade brokadtyget en ylle- eller sidenbrokad med äkta guldtråd? Det är väldigt svårt att få tag på och jag skulle i så fall gärna vilja veta var man kan få tag på det.

Jag kan tänka mig att Tesselesses kör godkänner en klänning i bomullsbrokad med fuskpäls, men det stämmer inte med de uppsatta kriterierna "Rätt sorts tyg är nödvändigt.".

Karin
Karin

Nästa

Återgå till Köpes