av Per Runberg » 27 oktober 2007, 23:12
Det är svårt att säga hur gammal näverluren är. Den vanligaste näverluren är byggd på en trästomme. Nävern håller ihop de två halvorna och tätar luren. Lurar av olika slag, oftast spelade i par, är inte helt ovanliga i medeltida vägg och kyrkomålningar ända tillbaks till 1300-talet. Det förekommer även att de är målade tvärrandiga på samma sätt som nävern ligger lindad runt en näverlur. Trälurar byggda på samma princip, men utan näver finns i fynd från vikingatid i Norge och Danmark. Trälurar utan näver har varit sammanfogade med rötter eller järnband. Det finns ett icke föraktligt antal bronslurar bevarade från Norden. De är daterade till bronsålder och de största har en mensur på över tre meter. Alla bronslurar som jag har sett har haft ringformiga ornament som påminner om de järnband som har hållit ihop trälurar. Jag har dessutom fått uppgifter om att vissa bronslurar har haft rester av näver på utsidan. Jag har svårt att tänka mig att de första lurarna gjöts i brons. Min personliga uppfattning är att träluren, med eller utan näver, är äldre än bronsluren. Att vi sedan inte har några trälurar i så gamla fynd är kanske inte så konstigt om vi betänker hur många så gamla träföremål som över huvud taget finns bevarade.
Man har även gjort lurar av enbart näver, men de har oftast varit högst tillfälliga instrument utan några större musikaliska kvaliteter.