spqr.se

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Inläggav Fredrik Johansson » 11 maj 2007, 20:33

Niclas R: Jag tittade på svärden med tillhörande skida. Vad har tillverkaren angett för skäl att ha skidan i plast (för jag hopaps jat inte är den första som noterat att plast var sällsynt på medeltiden)?
Fredrik Johansson

Inläggav Niclas_R » 12 maj 2007, 17:57

Hej Fredrik Johansson

Dom hävdar att anledningen är att glasfiber är stryktåligare. Detta kan enligt mig kvitta då det inte är historiskt korrekt som du själv nämner. [:(!] Jag har själv ett av dessa svärd, men jag har täckt skidan med skinn och lagt korsstyngssöm med en läderrem på baksidan. Det blev mycket bra, men bara tanken att den ligger glasfiber inuti retar mig till vansinne!

Du kan se här vad Europa leverantören svarade här nedan:

Hello Niclas,

Sorry for the delayed reply and thank you for your comments.

The Practical European style swords now come with fibreglass (glass-filled
resin) scabbards. We planned to introduce these around 18 months ago but decided to wait until the new versions of the swords were ready for production. If you look at the description in our catalogue (page 58) you will see that we do state that the scabbards are made from glass fibre. The glass fibre scabbards are stronger than wood,more resistant to warping/splitting and less prone to moisture retention, so helping to prevent rusting of the blade. Also, during the years we have been selling these swords we have found that most end users cover the scabbards in cloth, leather etc. and very rarely keep them bare and so the material used for the scabbard is covered up. We have been using fibre glass scabbards for our rapiers, courts swords etc. for several years and have found them to be strong and trouble free. We have not changed to fibreglass scabbards to save costs because they cost around the same price as the wooden scabbard, we have made the change to reduce problems with warping and splitting etc.
To prove this point you can take a look at the prices of the tai chi swords
SH2269 (fibreglass grip/scabbard) and SH2313 (the same sword but with a wooden grip/scabbard) and you will see that they both cost the same but that we recommend that a user who intends to train hard with their sword should purchase the SH2269, simply because the fibreglass is more durable than the wood.

Your customers should also keep in mind that very few producers of blunt, re-enactment type weapons include a scabbard with their swords, many producers offer the scabbard as an additional purchase, including those who produce swords that cost three or four times more than the Hanwei swords.

I hope this helps to answer the queries from your customers.

Best regards,
John
Niclas_R

Inläggav Edvin » 14 maj 2007, 17:20

Jag tycker faktiskt inte riktigt att man kan gnälla om det är en skida i glasfiber eller trä som följer med om man köper ett svärd för runt tusenlappen. Om man inte gillar läger är det bara att skaffa en ny i trä? Anledningen kan l myckt väl vara att det är enklare att kvalitetskontrollera glasfiberskidor och minimera spill från produktionen.

Det jag skulle vilja veta är hur mycket SPQRs WP022 egentligen väger? Någon som har kollat upp det?
Edvin

Inläggav Niclas_R » 14 maj 2007, 18:19

Edvin, missförstå mig inte. Det jag menar är att man gick ifrån en alldeles utmärkt produkt till att göra den, kanske mer slitstark men fortfarande mindre historiskt korrekt.

Om du inte förlitar dig på informationen från SPQR:s sida så får du gärna slå ett öga på Europaleverantörens som hänvisar med samma information.
Du finner den här: http://www.piecesofhistory.co.uk/produc ... ?id=SH2326

Mvh
/Niclas
Niclas_R

Inläggav Edvin » 14 maj 2007, 23:11

Ja, jag menade bra att skälet till materialbytet förmodligen skedde på grund av kostnadsskäl. Som jag har förstått så har det varit rätt många defekta träbaljor i practical-serien (kostar stålar) så man tillverkar dem i plast och hoppas att man slipper reklamera så många. Själv tycker jag att det spelar mindre roll på den här prisklassen men visst hade det varit roligare om de haft kvar träbaljan, den gick ju faktiskt att ha kvar och göra om.

Jag tycker att det verkar galet skumt att WP022 bara väger 950 g. Fanns det ingen från SPQr här i tråden? Vad sägs om att slänga upp ett på vågen och kolla? I så fall är det bara att tacka och ta emot, vi kan köpa svärd till nybörjarträningarna i lådvis. :)
Edvin

Inläggav Niclas_R » 15 maj 2007, 00:23

Edvin, jag representerar SPQR. Trodde det framgick iom mitt svar överst på denna sidan och svaret från Europa dirstubutören. Jag lovar att dubbelkolla det under veckan och informera dig om det här i denna tråd.

Mvh
/Niclas
Niclas_R

Inläggav Edvin » 15 maj 2007, 14:13

Niclas; Sorry, trodde att du mailat dem som privatperson. Visste inte att du representerade SPQR. Då hade det varit helt suveränt om det gick att lägga svärdet på en digital köksvåg och kolla vikten (även CoB & CoP hade varit intressant).
Edvin

Inläggav Niclas_R » 15 maj 2007, 16:28

Jag ordnar det ASAP till dig [:)]

Mvh
/Niclas
Niclas_R

Inläggav Fredrik Johansson » 15 maj 2007, 20:49

Niclas, tack för förtydligandet.
Mitt första intryck var att de bytte från trä till plast av de orsaker Edvin nämner (dvs kapitalismen...). Vilket kan döljas med att sy in den i skinn (enligt principen "det man inte ser har man inte ont av") vilket jag ändå funderat med trä-varianten. Därför blev jag lite förvirrad när de hade tillfört en upphängningsanordning på den nya varianten.
Fredrik Johansson

Inläggav Skalde-Tord » 16 maj 2007, 07:25

Hmm...kanske lite OT men vafalls.
Det var någon här som sytt in sin plastskida i skinn,
hur göra då? Lädertjocklek osv?

Tillbaka till saken.
Tycker skidorna i plast/glasfiber eller vad det nu är ändå är helt ok, dock så ja, med vetskap att det är just ett syntetiskt material kan det sticka lite i en själv, men de som inte vet, ja, de vet ju inte.
Skalde-Tord

Inläggav Edvin » 18 maj 2007, 00:12

Jag håller på att sy en skida just nu faktiskt åt en här på HV. Det är inte så himla svårt om man bara tar det grymt långsamt och mäter tre gånger och klipper en. det finns bra hjälp på vägen på myArmoury.com (såklart).

Tänk på att använda tunt skinn, mäta noga och se till att våtforma det över skidan samtidigt som du syr. Jag började i spetsen och sydde med X X X längs med mittsömmen. Man kan säkert använda basebollstygn också om man vill ha lite mer spelrum.
Edvin

Inläggav Niclas_R » 18 maj 2007, 11:49

Jag vill informera er om att S.P.Q.R kommer att få hem många av Pavel Mocs svärd inom snar framtid. Håll ögon på webbsidan för mer information.
Mvh
/Niclas
Niclas_R

Inläggav Djingis Khan » 18 maj 2007, 21:01

Kommer ni också att sälja skarpslipade varianter?
Djingis Khan

Inläggav Niclas_R » 19 maj 2007, 11:48

Hej Djingis Khan!

Absolut kommer vi att göra det.

Mvh
/Niclas
Niclas_R

Inläggav Öhrn » 26 maj 2007, 18:52

Kommer ni ta hem "Tower" i bluntad modell? :)
Vattnas i munnen....
// Anders
Öhrn

FöregåendeNästa

Återgå till Hantverkare och Försäljare