Inte för att jag vill framför mitt eget yrke som viktigare än något annat men vad är en marknad utan underhållare? Om ni har pengar så se till att få dit BRA underhållning. Gycklare och musiker skapar en mer levande stämning. vill inte rekommendera någon speciell grupp men jag har hört att Gycklargruppen TRiX
www.gycklarna.com är helt ok
Det går att göra väldigt purjo medeltidsgyckel som historiska nördar inte stör sig på. Det går också att göra historiskt inspirerat gyckel som inte följer medeltida källor till punkt o pricka. jag rekommenderar den andra varianten, 1300-tals skämten var urvattnade redan 1347. Berätta för artisterna vilken nivå ni vill ha, vet de vad de sysslar med så kan de anpassa sig. Ta tillvara på artisternas kunskap när ni sätter programmet. Antagligen har de varit på massor av marknader och vet vad som funkat och vad som floppat.
Wadköpings medeltidsmarknad bjuder alla medverkande på mackor, dryck och div tilltugg. Knallar och artister som känner sig lite extra väl omhändertagna blir lite extra vänliga och gör en bättre marknad. Sådant märks väldigt mycket! Med andra ord: ta hand om de som gör eventet.