Medeltida enhandssvärd från svartakatten

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Medeltida enhandssvärd från svartakatten

Inläggav Frunck » 17 augusti 2006, 11:50

Hur är kvaliten, utseendet m.m på dessa svärd?

Sedan så kanske ni kan rekomendera en sida där en nybörjare som jag kan köpa mitt första blankvapen för en rimlig penning. Det skall hålla för blankvapenstrid och se bra ut, gärna med tillhörande skida.

//MVH
Mattias Frunck
Colegium Ardens, Söderhamn
Frunck

Inläggav Todd » 18 augusti 2006, 10:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Frunck</i>

Sedan så kanske ni kan rekomendera en sida där en nybörjare som jag kan köpa mitt första blankvapen för en rimlig penning. Det skall hålla för blankvapenstrid och se bra ut, gärna med tillhörande skida.

//MVH
Mattias Frunck
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Mattias,

Bara du är medveten om att vapen avseeda för re-enactment strid sk. "Blunts" inte är viktade eller har mer gemensamt med de medeltida orginalen än den yttre formen så lär du inte bli besviken.

Firman www.jelldragon.com och www.paul-binns-swords.co.uk är de mest renomerade inom denna genre.

Det viktiga med en blunt är att den inte skall få hack i eggen och bli "vass" så den legering som de görs av måste vara av bästa kvalite.

/Todd
Todd

Inläggav Edvin » 19 augusti 2006, 12:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Frunck</i>

//MVH
Mattias Frunck
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om du menar Svarta Kattens Paul Chen-klingor så finns det gott om trådar här på HV som tar upp för- och nackdelar mot dessa. Prova att söka på "Paul Chen" i vapentrådarna.
Edvin

Inläggav Peter_Wrede » 1 mars 2007, 12:33

Jag har ett svärd från SvKH. Helt okej för det pris man får betala. Klingan har dock lite glapp i hjaltet vilket gör att vibrationerna från hugg och slag åker direkt ner i armen. Dessutom är klingen inte rundslipad vilket betyder att om man inte gör det själv får man en såg efter ett par fighter. Skidan är okej även om brunlackering släpper lite väl lätt (min trätallrik slog emot skidan och fick med sig lite färg) och är dessutom väldigt slapp vilket gör att svärdet bokstavligt talat rinner ut ur den.
Avsaknaden av upphängsanordning får man ta som man vill, personligen är det inga problem för mig att slänga ihop ett gehäng men har man inte tiden eller pengarna kanske man ser det som ett problem.
Vikten och balansen kunde varit bättre men i helhet tycker jag att det är ett prisvärt vapen.
Peter_Wrede

Återgå till Hantverkare och Försäljare