Vikingatida smycken och nålbindningsnålar

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Vikingatida smycken och nålbindningsnålar

Inläggav Lidskjalf » 17 oktober 2006, 17:41

Tillverkar en del smycken med vikingatida förlagor. Gör även nålbindningsnålar. Lägger ut några bilder här.
Säljer på min hemsida: www.Lidskjalf.tk

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lidskjalf

Inläggav Karin » 17 oktober 2006, 20:51

Vad använder du för garn när du nålbinder med den nålen? Jag vill i alla fall gärna ha ett öga på ca 5*10 mm för att få plats med t.ex. lovikkagarn. Om det inte är för att få plats med ett stort öga, vad finns det då för anledning att ha nålen så bred? Ju bredare den är ju svårare är det ju att dra igenom den genom nålbindningen.
Kanske något att tänka på för framtida nåltillverkning, om du inte redan har funderat över det och förkastat tankarna av något skäl jag inte kan komma på.

Karin
Karin

Inläggav Lidskjalf » 18 oktober 2006, 17:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Vad använder du för garn när du nålbinder med den nålen? Jag vill i alla fall gärna ha ett öga på ca 5*10 mm för att få plats med t.ex. lovikkagarn. Om det inte är för att få plats med ett stort öga, vad finns det då för anledning att ha nålen så bred? Ju bredare den är ju svårare är det ju att dra igenom den genom nålbindningen.
Kanske något att tänka på för framtida nåltillverkning, om du inte redan har funderat över det och förkastat tankarna av något skäl jag inte kan komma på.

Karin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej!

Nålen på bilden är en av de första jag gjorde, eftersom att jag inte är så jätte erfaren av nålbindning själv så gjorde jag ögat för litet. De senare nålar jag har gjort har haft en helt annan design än den bilden visar, eftersom ett antal nålbinderskor jag känner har anmärkt på just den detaljen att ögat vart för litet.
Jag skall kanske lägga upp en ny bild på nålarna.

Mvh
Björn Kumlin
Lidskjalf

Återgå till Hantverkare och Försäljare