Järntråd, 3 mm?

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Järntråd, 3 mm?

Inläggav Edvin » 15 augusti 2007, 13:30

Var precis på min lokala järnaffär och köpte lite kallvalsad järnplåt. Däremot hade de inte helt vanlig kallvalsad järntråd i 3 mm. Bara rostfria varianter, mjukglödgad najtråd och annat trams. Någon som vet var man får tag i detta? Gubbarna letade sig blå i telefon och kataloger men utan resultat, det närmaste de kom var pianotråd på rulle men då behöver man köpa på 10 kg rulle... jag ska ha det till "kläppen" i söljor så det blir mååååånga söljor innan 0 kg har gått åt. En meter eller två letar jag efter.
Edvin

Inläggav Robin » 15 augusti 2007, 18:42

Kan inte 3" spik vara någat att prova? Spik för spikpistoler brukar vara runda, om det är det du vill ha.
Robin
Robin

Inläggav Eric Hejdström » 16 augusti 2007, 01:07

Edvin, vart var du någon stans? Skroten i Visby har ju en hel del och JABS brukar ha tråd. Har köpt grövre järntråd där förut som inte var galvad eller rostfri. Spik skulle jag nog undvika, dom är ofta härdade och inte blir det särskilt snyggt heller.
Eric Hejdström

Inläggav Ny Björn » 16 augusti 2007, 07:06

...och här kommer ett meddelande från er lokale besserwisser:

-Det heter "torne", kläpp (av samma rot som "klump") är något som hörer klockor till.

Såreså!

/N B
Ny Björn

Inläggav Edvin » 16 augusti 2007, 09:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>

Edvin, vart var du någon stans? Skroten i Visby har ju en hel del och JABS brukar ha tråd. Har köpt grövre järntråd där förut som inte var galvad eller rostfri. Spik skulle jag nog undvika, dom är ofta härdade och inte blir det särskilt snyggt heller.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det var på JABS jag var och köpte plåt och de hade det inte. Mystiskt eftersom de brukar regera på andra metallbaserade produkter. Nu fanns det bara rostfri på tråd i 3 mm. Najtråd och liknade är ju som sagt glödgad och mjuk.

Kanske får cykla ut till skroten istället då och kolla. Eller går det kanske att härda glödgad tråd?

Ny Björn> Jag säger som katten Bill i Opus; "Thrph-hhhh".... :)
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 16 augusti 2007, 10:30

Glödgad 3mm (inte najtråd) går ju att använda. Kallhamra den bara lite så skall du se att det ordnar sig. Det borde räcka gott. Annars blir det ju så jäkla jobbigt att bearbeta om det är hårdare...
Eric Hejdström

Inläggav Robin » 16 augusti 2007, 20:02

Men spik är väl inte härdad heller, utan just kalldragen, vilket eftersöktes. Om det sen blir snyggt eller inte beror på hantverkarn ifråga, även rund tråd måste väl bearbetas för att ge godtagbart resultat.
Inte så att jag tycker att man måste använda spik, eller ens tror att det är det bästa, men om man bara ska "göra lite grann" så är det ju juste med ngt som redan ligger under sängen och väntar på att användas.
Robin
Robin

Inläggav SCB » 20 augusti 2007, 10:00

Elektroder för TIG eller gassvetsning brukar finnas i bra dimentioner och är ca 1 meter långa.
Om du inte vill köpa ett helt paket så kan du prata snällt med någon på en verkstad så får du säkert byta en påse bullar mot ett knippe elektroder.
SCB

Inläggav Edvin » 20 augusti 2007, 10:15

Tack för tipsen alla! Ska leta runt lite, känns som en löjlig sak att leta efter men jag har verkligen inte hittat något utan legeringar eller beläggning.

SCB> Är inte elektroder uppblandat med något?
Edvin

Inläggav Edvin » 28 augusti 2007, 16:21

Hittar fortfarande inte järntråd i 3 mm. Nada. Alla tips mottages med glädje!

Om detta är svårt att finna så hade färdiglödda ringar med 3 mm gods och 30-35 mm ytterdiameter varit intressant. Någon som vet var man kan få tag i detta?
Edvin

Inläggav Lasse C » 30 augusti 2007, 09:24

Vad tror du om det här?
http://www.slojd-detaljer.se/Butik/docs ... _id=SE-145

Deras 3 mm stålstång är vad jag gjorde min sykrok av. Stålet var fullt acceptabelt formbart med tång. (Tänkte lägga upp en bild på kroken, men Photobucket håller på med service i skrivande stund - återkommer!)

Lasse C

Tusan hakar att man skall ha så mycket omkring sig! Här kommer äntligen bilden på sykroken, i alla fall. Som synes är det här stålet väl formbart utan några större konstigheter eller specialutrustning.
Bild
Lasse C

Inläggav Varg » 17 september 2007, 05:08

Jag hittade något som hette silverjärn i min järnaffär. Är det av intresse?

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Edvin » 17 september 2007, 21:24

Jag har faktiskt ingen aning vad det är? Någon form av lod? Snygg nål Lasse, får bli att hitta lite mer saker att köpa på slöjddetaljer, minsta ordergräns var 300:-. Det är precis sån stålstång jag behöver.
Edvin

Inläggav Lasse C » 18 september 2007, 10:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Snygg nål Lasse, får bli att hitta lite mer saker att köpa på slöjddetaljer, minsta ordergräns var 300:-. Det är precis sån stålstång jag behöver.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack - även om det inte är en nål, utan en <i>sykrok</i>.
Kolla i bekantskapskretsen, det brukar alltid gå att samordna en beställning. Då kan man dela på frakten, också!

Lasse C
Lasse C

Inläggav Varg » 28 september 2007, 13:22

Edvin: nej, inget lod. Ingen aning om vad det var och det visste de inte själva iheller. Dock var det lätt fjädrande och hårt. Det kändes böjbart och inte sprött.

MVZ
Varg

Nästa

Återgå till Hantverkare och Försäljare