[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tyger

Tyger

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Tyger

Inläggav Arild Krake » 17 september 2003, 10:23

Vart kan man få tag i bra tyger till bra priser?
Skriv lite om kvalliten, hur tillmötesgående butiken är mm.

Här kommer en tygleverantör

<b>Harrys arbetskläder</b>
Här kan man köpa vadmalstyger (både blandningar och helylle) till bra priser. Personalen är trevlig och man kan skicka efter gratis tygprover. Jag har aldrig haft några problem med dem och jag har handlat där i över 5 år. Det enda som är dåligt är att denna butik är välkänd och att många har kläder i dessa tyger (eller hadde i alla fall innan Sumpan blev välkänd). http://www.harrysarbetsklader.com/vadmal.html

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 17 september 2003, 22:37

<b>Skroten</b> (Textil- och Metallskrot AB i Kinna) har ofta ylletyger (149:-/m), och ibland linne, men sortimentet växlar väldigt så man får beställa tygprover. Dock kan de vara lite tjuriga och snåla med att skicka prover ibland. Obs! Specificera att det är just ylle och/eller linne du vill ha prover på, för de har mycket annat också. Adress: http://www.skroten.se/default.htm

Det finns också ett ställe i Norge som har <i>fantastiska </i>ylletyger, i flera olika underbara kvaliteter och många olika färger. De heter <b>Skaar Tekstil A/S </b>och jag vet inte om de har någon webbadress, men den vanliga adressen är: Skaar Tekstil A/S, Postboks 9012 Vegsund, N-6023 Ålesund. Tel +70 14 43 10, fax 70 14 74 10. De skickar en hel mapp med tygprover om man vill. Nackdelen är att priserna blir ganska höga (de är dessutom "normala yllepriser" till att börja med) pga frakt, avgift för betalning till utlandet, tullens expeditionsavgifter mm. Jag har dock fått utmärkt service -- de ringde mig hem ända från Norge för att säga att en av färgerna inte fanns i den kvaliteten jag ville ha, och hur ville jag göra då? Och det vara bara en halvmeter det rörde sig om...

<b>Handelsgillet</b> i Lund har många fina saker som är utvalda just för att vara "korrekta" i medeltidssammanhang: http://hem.fyristorg.com/handelsgillet/index.htm

Mer, någon?
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Lena » 18 september 2003, 17:11

I.W. Hwidberg i Kopenhamn har MASSA ylletyger. Allt fran tunnaste fina till grovre. Tyvarr har de normaldyra priser, men man kan inte fa allt (aven om jag aldrig har begripit varfor [;)]. Som de flesta andra danska affarer tar de bara DANkort, och inte Visa, men det finns uttagsautomater pa Radhusplatsen, ca 5 minuter bort.

Affaren ligger ett kvarter fran Nationalmuseum, mellan detta och Radhusplatsen (kommer naturligtvis inte ihag gatunamnet nu).

/ Lena
Lena

Inläggav Månia » 16 december 2003, 11:58

Hej!
Swelogent har billiga tyger, men säljer bara till skolor, företag och föreningar. Men säg bara att kommer från en förening så går det ändå... På www.swelogent.se kan man bäställa gratis katalog...

MVH //Ameli
Månia

Inläggav Eva Andersson » 16 december 2003, 12:23

Saxylle och Kilsund om man vill ha tunt kamgarnsylle, både tuskaft och kypert. Helylle kostar 90 kr/m.
Deras webbadress är:www.saxylle.se/
Bäst är dock att besöka deras fabriksbod i Borås om man kan. Just nu rear de ut supertunna tuskaftstyger i svart och mörkt, mörkt blått helylle för 10 kr/m. Efter som svart är så ovanligt under de perioder ovalkat, tunt ylle är populärt kunde jag inte komma på vad jag skulle ha det till och köpte därför bara fyra meter. troligen blir det sommarhosor och lite annat.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Anna Balsgaard » 31 december 2003, 13:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lena</i>

I.W. Hwidberg i Kopenhamn har MASSA ylletyger. Allt fran tunnaste fina till grovre. Tyvarr har de normaldyra priser, men man kan inte fa allt (aven om jag aldrig har begripit varfor [;)]. Som de flesta andra danska affarer tar de bara DANkort, och inte Visa, men det finns uttagsautomater pa Radhusplatsen, ca 5 minuter bort.

Affaren ligger ett kvarter fran Nationalmuseum, mellan detta och Radhusplatsen (kommer naturligtvis inte ihag gatunamnet nu).

/ Lena
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
I W Hvidberg
Løngangstræde 25
1468 København K
Tlf.: 33 13 56 70
Anna Balsgaard

Inläggav Fågelblå » 7 januari 2004, 18:32

Tyger som håller nåt sånär humana priser i skåne, eller rättare sagt jag har inte hittat något ställe som är billigare i skåne. lin i olika kvalitet från 45:-/m till 99:-/m, vadmal 175:-/m, ylle från 89:- upp till *funderar* dyraste yllet jag köpt där kostade 120:-/m och de flesta ylletygerna ligger däromkring. Gittes har nu även postorder, men jag rekommenderar att man går dit personligen. Gitte har precis lika bra koll på tygerna såm Tyg-Åke i sundbyberg!

http://www.gittes.se/
Fågelblå

Inläggav ikes » 8 januari 2004, 13:46

Är man ute efter bomullssammet till bra pris finns det på www.jotex.se. Den är 112 cm bred och kostar 69.90 / meter. Köper man 5 meter kostar den 59.90. Det är nog det dock enda vettiga man kan hitta där, annars har de mest mönstrade gardiner.

/ikes
ikes

Inläggav elin » 13 mars 2004, 07:26

Ljuvliga linnetyger finns hos Korps Hantverksbod för 70 kr/m, inte superbilligt, men de har tunna fina kvalitéer, även i nyanser som är "naturfärgade"/tidsenliga. http://www.tvaahundare.org/korpshantverksbod/
elin

Inläggav elin » 13 mars 2004, 07:38

Rusta-plädar har sålts för 49kr sedan i höstas, kan finnas kvar ännu.(ca 130-180cm, om du vill vara riktigt säker så mät! Det kan variera mycket. Obs! "Ull-märket" på prislappen är ren bluff.) Jag har sytt enkla vintertunikor, hängselklänningar och fodrat en kappa. (Plaggen blir något tunga, men är varma och sköna när det är 0-gradigt ute). Påstås vara av ull, men vid maskintvätt i 60 grader krymper de inte utan blir bara "fluffiga". Vid brännprov beter materialet sej som ull. Prövat både med Jukkas-sticka (blir knappt hål av gnistor) och med "minigasbrännare", luktar förfärligt, blir inga "polyesterklumpar". De infärgade plädarna luktar ganska starkt, lukten försvinner om man tvättar dem med såpa i maskin. Passar bra till vikingasjalar/mantlar.
elin

Inläggav ragnhild dalheim » 13 mars 2004, 12:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by elin</i>

Rusta-plädar har sålts för 49kr sedan i höstas, kan finnas kvar ännu.(ca 130-180cm, om du vill vara riktigt säker så mät! Det kan variera mycket. Obs! "Ull-märket" på prislappen är ren bluff.) Jag har sytt enkla vintertunikor, hängselklänningar och fodrat en kappa. (Plaggen blir något tunga, men är varma och sköna när det är 0-gradigt ute). Påstås vara av ull, men vid maskintvätt i 60 grader krymper de inte utan blir bara "fluffiga". Vid brännprov beter materialet sej som ull. Prövat både med Jukkas-sticka (blir knappt hål av gnistor) och med "minigasbrännare", luktar förfärligt, blir inga "polyesterklumpar". De infärgade plädarna luktar ganska starkt, lukten försvinner om man tvättar dem med såpa i maskin. Passar bra till vikingasjalar/mantlar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Står det "ren ny ull" på pleddene, eller bare 100% ull, hvis det bare står 100% og ikke ren ny ull (virgin wool) så kan ullet i pleddene være shoddy (gamle strikkeplagg kardet opp på nytt) og da vil den naturlig nok oppføre seg litt annerledes enn ren ny ull. Jeg tviler på om det er annet enn ull i dem etter det du sier om brenneprøvene.
Ragnhild.
ragnhild dalheim

Inläggav Karin » 13 mars 2004, 12:42

På de jag har köpt står det bara "Ull", och kassörskan kunde inte hitta mer information i databasen. Vid ett bränntest uppförde det sig som ca 100% ull.

Karin
Karin

Inläggav ragnhild dalheim » 13 mars 2004, 16:57

Da er det sannsynlig at de er iblandet gammel ull, og at det er derfor de oppfører seg lutt merkelig (konstigt)... De er jo fortsatt 100% ull, men fiberenes egenskaper kan ha endret seg noe.
Ragnhild. (med slike ting på nylest pensum på skolen)
ragnhild dalheim

Inläggav BeatriceBrenainn » 19 mars 2004, 14:56

<b>Furulunds</b>
http://www.furulundsmodetyger.se/
Jag har köpt massor av tyger på Furulunds! Är nöjd med dom men jag har mest köpt tyger för fantasy och vanliga kläder. Säljer linne och ylletyger.

<b>Stoff & Stil</b>
http://www.stoffochstil.se/
Jag har köpt en del tyger på Stoff & Stil. Är nöjd med dom men jag har mest köpt tyger för fantasy och vanliga kläder. Säljer linne och ylletyger.

<b>Röda Tråden</b>
http://www.rodatraden.com/
Röda tråden säljer en hel del för underkläder och likn. Har köpt lite fjädrar mm för en corsage jag sydde inför en bal en gång. Kanske kan vara OK saker för en korsettsömnad också...

<b>Ingemo</b>
http://www.ingemo.com/index.htm
Har själv inte handlat här men hört av flera andra att det är bra kvalite och mycket historiskt korrekt. Kanske någon här som handlat där och kan kommentera det?
BeatriceBrenainn

Inläggav Heidi » 21 september 2004, 09:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Saxylle och Kilsund om man vill ha tunt kamgarnsylle, både tuskaft och kypert.....
Bäst är dock att besöka deras fabriksbod i Borås om man kan.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ser ut som om de har stengt på lørdager? Jeg som kanskje skulle en tur til Borås på lørdag. [:(]

Da gidder vi nok ikke kjøre lenger enn til Uddevalla (Skal nemlig en tur på Hööks). Finnes det noen steder mellom Svinesund og Uddevalla som er å anbefale for billig stoff i ull og lin?

mvh
Heidi
Heidi

Nästa

Återgå till Hantverkare och Försäljare