Replika

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Inläggav Torbjörn Byman » 8 januari 2004, 16:05

Hah!
Det där med svärd tycks vara ett ständigt bekymmer. Tack vare den kunnige och trevlige Björn Hellqvist blev åtminstone jag tagen ur en del villfarelser.
Fast jag gjorde ett kardinalmisstag när jag köpte ett av mina första från Fantasia i Stockholm. Ett tungt och fullständigt obrukbart vapen. Som jag senare sålde till en turist i Foteviken och i stället köpte en ryttarbåge.
Nåja. Errare humanum est... Efter senare års bekantskaper med svärd kan jag rekommedera svärd tillverkade av Paul Binns, Del Tin, Lutel + några till som alla kan hittas på Björns svärdssida.
Det viktigaste, har jag funnit, är att försäkra sig om en god balans i vapnet samt att tången är rejäl. Helst bör knappen vara nitad vid tången. Har själv ett Del Tin blad jag köpte av Björn och sedan lät en granne som är smed tillverka hjaltet. Balansen blev god nog för att det skulle bli användbart som ett bastard-svärd.
Mitt Paul Binns av vikingatida modell har den förnämligaste balansen medan mitt vikingasvärd från Lutel definitivt behöver en tyngre knapp. Trots att jag lät smedgrannen slipa ner det en del. Vilket förbättrade balansen till en del.
Poängen är att Lutel just då hade priser som min plånbok kunde stå ut med. Svärd + skida för sisådär 3 500 spänn. Plus frakt och tull. Fast det sista hade jag som ignoramus inte tänkt på. Håhåjaja...
Sedan är det ju så att Paul Binns svärd är speciellt gjorda för stålvapenstrid. Det finns en svensk tillverkare gör ännu bättre blad, men jag kan fanken inte komma ihåg namnet just nu.
Tyvärr har jag alldeles för lite erfarenhet i användandet av sagda vapen. Frånsett lite träning i re-enactmentfighting i Foteviken och en helgkurs hösten 2002 arrangerad av ARMA. Där var den utmärkte John Clements instruktör. Kommer än i dag ihåg en hel del. Men saknar träningspartners i Oskarshamn.
Så jag håller på att bli bågskytt i stället.
Slutligen, efter allt detta yrande, vill jag noga påpeka att ett gott och användbart svärd under 2 000 kronor knappast står att finna.
Hälsar Torbjörn "Viking" Byman[:p]
Torbjörn Byman
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 8 januari 2004, 15:27
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Hantverkare och Försäljare



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net