Skor?

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Skor?

Inläggav Ceallach » 16 oktober 2010, 00:16

Jag är på jakt efter ett par handsydda skor som passar för sent 1400-tal.

Känner någon till någon bra tillverkare?

Det är svårt att komma över bra kvalitet till rimliga priser känns det som.

Alla tips är välkomna!
Ceallach
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 6 februari 2009, 12:25
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 16 oktober 2010, 11:38

Vad anser du som rimliga priser?
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Ceallach » 16 oktober 2010, 15:21

Runt 1000-1500,- är rätt så rimligt med tanke på material och arbete känns det som.
Ceallach
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 6 februari 2009, 12:25
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 16 oktober 2010, 16:47

Material till skor kostar kanske från 350:-. sen tar det 2-4 timmar att göra mönster. 8-16 timmar för ihoppsyningen. Så om man tar ditt högsta pris och den kortaste tiden att sy skor minus material så känar hantverkaren 115:- i timman minus moms,arbetsgivaravgifter och skatt blir det kvar ca 431,25:- det blir 43 kr i timman. Till detta har vi dessutom förslitning på material, hyra, el, försäkringar. Men om vi stannar innan de sista utgifterna så menar du alltså att man ska leva på ca 6880:- i månaden och det är om man har fullbeläggning.

Nej ett rimligt pris är kanske från 3500:- och uppåt, du är ute efter ett orimligt pris.

Vad vill du ha i timlön när du jobbar?

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Anthka » 16 oktober 2010, 17:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>


Nej ett rimligt pris är kanske från 3500:- och uppåt, du är ute efter ett orimligt pris.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag säger inte att du har fel (absolut inte), men vem har råd att köpa sig ett par skor till det priset? Istället för att gå en sömnadskurs i medeltida skomakeri för 1500:- ?
Alla hantverkare vill ha betalt ja, men föremålen ska gå att sälja också. Det är inte alltid man kan gå runt på det man gör, inte heller få ut den timmpenning som man kanske ska få ut utan priset måste bli "rimligt" nog för köparen.

Nu är jag insnöad på medeltiden vilket gör att jag mer än gärna betalar lite mer än vad en vanlig turist skulle göra, men inte ens jag skulle betala 3500:- (eller uppåt) för ett par skor.

http://liljekonvaljemo.blogspot.com/
Anthka
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 december 2003, 10:50
Ort: Sweden

Inläggav Shadow » 16 oktober 2010, 19:48

Lite nyfiken på vad Arild skulle vilja betala för ett par skor?
Jag har inte sett handsydda skor på någon marknad i den prisklassen! Och ändå är ju många som säljer sitt hantverk på marknader även egna företagare.

Misstänker att han nog gör dem själv ;-)
Shadow
 
Inlägg: 406
Blev medlem: 28 augusti 2003, 07:01
Ort: Sweden

Inläggav Ceallach » 16 oktober 2010, 20:09

Arild Krake: Det handlar inte om vad jag vill ha i timlön, utan vad jag anser rimligt att ge för ett par skor.

Jag har hittat en sida här: http://www.plantagenetshoes.co.uk/

De verkar ha god kvalitet, men de är lite väl dyra för mig. Som studerande har man en rätt så begränsad budget, och därför vill jag inte ge mer än max 1500,- för ett par skor.

Känner ni till någon annan tillverkare?
Ceallach
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 6 februari 2009, 12:25
Ort: Sweden

Inläggav MatsNorlund » 16 oktober 2010, 20:17

Har bara sett ett par säljare med äkta handsydda skor med medeltida förlagor öht på marknader under mina snart 15 år som aktiv i hobbyn. Syr själv skor, väskor och annat i läder och vet att man inte kan få betalt för varken sin tid eller hantverk men nog skulle jag vilja ha minst 1500:- och uppåt för ett par sena 1400-tals skor, beroende på modell.

Tänk på att du kommer att kunna använda dessa skor under många, många år framåt om du sköter dom. Mina första skor (som jag sydde själv) har jag haft i över 10 år och bytt sula en gång.
MatsNorlund
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 17 april 2008, 16:13
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 16 oktober 2010, 20:35

Det beror väl kanske lite på vad man skall ha skorna till också. Om man sliter ut dom på en halv säsong för att man jobbar i dom så är det inte så kul att lägga 3000 pix på ett par dojjor.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Martin Wallgren » 16 oktober 2010, 23:55

Håller med Eic här med tilläget att man kanske får välja att använda billigare internet skor när man jobbar och ha finskor man kan ha till att visa för närmare inpektion. Själv har jag tre par skor varav ett är köpt av en duktig polack dessa har jag som finskor, ett par är hemmagjorda och ett par är gamla spqr pjuck.

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Mjödbjörn » 17 oktober 2010, 14:02

vill bara hålla med Martin och Eric. Olika skor till olika tillfällen.
Sen har det väl också att göra med hur mycket "hardcore" man vill vara, och hur mycket tid/pengar man lägger på sitt "fritidsintresse"
Mjödbjörn
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 21 september 2005, 13:48
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 17 oktober 2010, 16:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Material till skor kostar kanske från 350:-. sen tar det 2-4 timmar att göra mönster. 8-16 timmar för ihoppsyningen. Så om man tar ditt högsta pris och den kortaste tiden att sy skor minus material så känar hantverkaren 115:- i timman minus moms,arbetsgivaravgifter och skatt blir det kvar ca 431,25:- det blir 43 kr i timman. Till detta har vi dessutom förslitning på material, hyra, el, försäkringar. Men om vi stannar innan de sista utgifterna så menar du alltså att man ska leva på ca 6880:- i månaden och det är om man har fullbeläggning.

Nej ett rimligt pris är kanske från 3500:- och uppåt, du är ute efter ett orimligt pris.

Vad vill du ha i timlön när du jobbar?

Ludvig
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Om man tar 16 timmar på sig för att sy ihop ett par skor så är man nog i fel bransch...

3500:- känns som en fantasisumma för ett par skor. Alla jag känner som gör/säljer tar mellan 800-1500:-/paret. Jag tror att det är en betydligt mer realistisk prisnivå.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 17 oktober 2010, 18:34

Det som gör att priserna sticker iväg blad de mer "seriösa" skomakarna är att dom är sydda på läst. Vilket medeltidsskor egentligen bör vara. Men det tillför ett extra arbetsmoment och tid. Sen är det väldigt få som tillverkar skor som yrke. Har man det som extraknäck så tar man inte betalt per timmes jobb. Om folk gjorde det för allt i den här hobbyn så skulle den dö ut i brist på köpare till slut...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Mary-Lou » 17 oktober 2010, 23:44

Klart att man kan hitta skor för billig penning. Men kvalitet kostar nästan jämt. Inte därmed sagt att bara för att det kostar, är kvalitet. Jag är trött på just kassa skor. Min mans plantagentskor är just skor till skillnad från mina moccasiner. Lite hårt kanske men jag längtar efter ett par som är sydda för mina fötter av nån som kan göra mönster. Ett skräddat plagg är en ren dröm om man jämnför med H&M..
Sen är 3500:- givetvis mkt pengar.
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 20 oktober 2010, 21:29

Hej igen. Det var inte menat att vara så aggressivt som jag ser att det vist blev. Jag hakade upp mig på vad jag tycker är "rimligt" betalt för arbetet. Jag har en förmåga att tolka saker väldigt bokstavligt, jag har tydligen vissa Asperger drag.

Jag fick frågan här ovan om jag skulle köpa skor för de priserna och svaret är att jag helt enkelt inte har råd.
Nu när snälla människor har förklarat för mig vad det nog var du ville veta så har jag här några förslag.
-Plantagnet shoes är nog de mest prisvärda skor du kan köpa.
-Det finns även en tysk sida som har både billiga och dyrare skor i varierande historisk kvalité. http://www.historische-schuhe.de/epages ... Categories

Förlåt att jag verkade så negativ och lycka till med skoinköpet.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Hantverkare och Försäljare



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net