Dräktföredrag i Lund

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Dräktföredrag i Lund

Inläggav Eva Andersson » 29 januari 2003, 15:21

Jag kommer att hålla ett föredrag om den medeltida dräkten i Skandinavien, baserat på det avhandlingsarbete jag just håller på med i samma ämne. Då jag endast använder mig av norska och svenska (skriftliga)källor från perioden 1200-1500, kommer det i huvudsak att handla om den perioden, med viss tyngdpunkt på 1300-talet.
Föredraget kommer att beröra klädedräktens uppbyggnad, vilka material som användes och jämförelse mellan skriftliga, arkeologiska och bildkällor. Det kommer att bli hyfsat popuulärt, men inte så populärtr som utdraget ur annonsen nedan antyder. jag vet ingenting om Dicks planer att vara mannekäng och jag tror att jag inte kommer att kunna hindra honom, men jag behöver ju inte prata så mycket om det :)

ANNONS

Historiska Föreningen håller sitt årsmöte torsdagen 6 februari klockan 18:15
i sal 3.
Till detta och det efterföljande föredraget om medeltida dräktskick hälsas
alla, gamla såväl som nya medlemmar, grundstudenter, forskare och
professorer, historiker och
”bara” intresserade hjärtligt välkomna. Föredraget kommer att hållas av
forskaren Eva Andersson från Göteborg. Medverkar (som medeltidsmannekäng)
gör även professor Dick Harrison, Lund.

Fullständig tekst finns i:
http://www.hist.lu.se/hist/hf/arsmote.pdf
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 29 januari 2003, 18:36

Du kommer inte göra nåt liknande här i Göteborg, Eva?

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Tor » 29 januari 2003, 19:21

Och i kalmar[:)]

en liten turné

Nämen seriöst är det nog lite för långt bort men det verkar väldigt intressant och lärorikt. Mer föredrag om medeltiden åt folket!
Tor

Inläggav Eva Andersson » 29 januari 2003, 21:48

Det är väl inte sådär jättetroligt, men jag vet ju inte. Det här är ju en inbjudan som säkert är bra för min "karriär" vet ni och där jag får reseersättning (inte för att jag behöver reseersättning för att göra något i Göteborg) och träffa andra historiker som jag inte vet vilka de är och så. Säkert matnyttigt på något sätt. Rent allmänt måste jag fokusera mig på att skriva avhandling under det kommande året och det är väl mest om man får en inbjudan typ den här som det är aktuellt.
Men som sagt, man vet ju aldrig

Eva
Eva Andersson

Återgå till Evenemang