[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Seriösare i Skara.

Seriösare i Skara.

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Seriösare i Skara.

Inläggav Lasse C » 25 september 2003, 14:20

Eftersom jag bor "i närheten" (ca 7 mil bort [;)]) vill jag gärna slå ett slag för museet i Skara. Trots Arn-hysteri och tvivelaktiga filmare i skogsbrynen är museet riktigt bra! Ta en titt! [url="http://www.skaramus.se"]Skara museum[/url]

De som inte sett utställningen och spelet om bronsålderssköldarna rekommenderas <u>verkligen</u> att göra det!
[url="http://www.skaramus.se/Dethander/utstallningar/bronsspel.htm"]Sköldarna[/url]

En kommande utställning handlar om möten mellan kristen och islamsk kultur genom tiderna. Den verkar åtminstone i presentationen rätt intressant!
[url="http://www.skaramus.se/Dethander/utstallningar/kristendomislam.html"]Vi har ju mötts förr[/url]

För er som har eller kan ha vägarna åt det hållet rekommenderar jag också varmt deras "Västgöta-Jul" 26/11 - 30/11. Visst, det är inget medeltidsarrangemang, men däremot en förbaskat trevlig julmarknad, med riktigt bra grejer (Hushållningssällskapet är medarrangör) - och ett lysande tillfälle att titta på muséet! [:)]

Lasse C
(Lite lätt Västergötlandspatriotisk...)
Lasse C

Inläggav Djingis Khan » 25 september 2003, 14:55

Verkar vara ett politiskt korrekt försök att uppfinna en historisk epok som aldrig funnits. Det kristna Svea rike låg så lång borta från den muslimska världen man kunde komma, påståendet att muslimska invandrarare skapade Sverige är ren historieförfalskning. Visst tog vi intryck från orienten även efter vikingatiden, men då gick det via exempelvis Fransmän och Ryssar som mellanhänder. Invandringen var av stor betydelse för utvecklingen i det framväxande Sverige, men den kom framför allt från Tyskland och inte direkt från ngn muslimsk stat. Med den där utställningen som anspelar på Jan Guillous politiska budskap och i Arn-böckerna så tycker jag att Skara tyvärr bara sjunker djupare i oseriöshets-träsket...

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Lasse C » 26 september 2003, 05:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Verkar vara ett politiskt korrekt försök att uppfinna en historisk epok som aldrig funnits. Det kristna Svea rike låg så långt bort från den muslimska världen man kunde komma...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Min formulering ”seriösare” syftade mest på att museet är seriösare än Troja – vilket IOFS inte är speciellt svårt…[:D]

Vad gäller utställningen om islamsk och kristen kultur och deras möten håller jag med dig om att den verkar ta sitt avstamp i politisk korrekthet och måhända har fler ideologiska skäl än historiska, men de båda kulturerna <b>har</b> ju faktiskt inte levat hermetiskt åtskilda genom historien! Det både har skapat och skapar en hel del problem, som vi ju dess värre sett.
Samtidigt är det obestridligt att kristna och muslimer inte <b>enbart</b> har ägnat sig åt att ha ihjäl varandra under otrevliga former när de mötts genom historien! De andra mötena vet åtminstone jag väldigt lite om! Att se utställningen - med en medvetenhet om dess politiska korrekthet och ideologiska skäl - kan nog fylla ut några av mina kunskapsluckor. Faktamässigt är den sannolikt väl underbyggd, museet brukar vara noga med sånt. Enligt sin presentation hade ju utställningen också tänkt ha ett lite vidare historiskt perspektiv än det tidiga Svea Rike...

Själv tänker jag vänta med att (be)döma utställningen tills jag sett den.

Sen har museet mer än den utställningen på programmet - som du kanske såg? [;)]

Lasse C
Lasse C

Inläggav Djingis Khan » 26 september 2003, 08:26

Jovars, men jag tycker att utställningens syfte verkar ganska desperat. Man når ju inte integration mha. historieförfalskning. Visst hade vi i Norden ganska långtgående och väl utvecklade kontakter med den muslimska världen - både kalifatet och Al-Andalus m.fl. - men det ägde rum under vår hedniska vikingatid och inte då vi blev kristna och skickade iväg ledungen till Finland på korståg. Hade man gjort en utställning om det hade det varit intressant, men nu talar man om ett möte mellan kristendom och Islam som mig veterligen i sådana fall inträffade borta i Outremer, tusentals kilometer söder som Sverige. Man hade ju lika gärna kunnat göra en utställning om "Våra kontakter med mayariket" eller ngt liknande. I övrigt verkar ju Skara museum var intressant och seriöst, det förnekar jag inte.

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Joakim K » 26 september 2003, 08:46

Jag har varit på muséet en gång... Och jag måste säga att jag uppskattade deras utställning. Om inte annat så för att de har lite roliga vapen uställda [:D]

Men jag håller med om att den här utställningen verkar tveksam... Varför inte satsa på att sprida kunskap om vikingatidens kontakter - väl belagda sådana? Vore trevligt om de försökte visa folk att "vikingar" gjorde annat än att åka till england och härja... Vilken trots allt egentligen väl är den syn som många har på vikingar.

De är synd när seriösa muséer gör så. Å andra sidan går det väl hand i hand med många andra krystade integrationsprojekt...
Joakim K

Inläggav Karin » 26 september 2003, 14:41

Har någon av er varit på utställningen om islam och kristendom? Den behöver ju inte handla om muslimer som invandrade till Sverige under medeltiden. Den kan ju lika gärna ta upp t.ex. det moriska Spanien och andra gränsområden mellan kristen och muslimsk kultur lite längre söderut än Sverige.

Skulle jag ha vägarna förbi Skara någon gång och tid över finns det stor risk att jag tittar in på museet som verkar vara mycket trevligare än de jag är van vid.

Karin
Karin

Inläggav Lasse C » 28 september 2003, 08:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Har någon av er varit på utställningen om islam och kristendom? Karin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Knappast, eftersom det står att den börjar i februari 2004. Det gör det ju också, som jag nämnt, <b>aningen</b> förhastat att (be)döma utställningen redan nu... Jag har som sagt god erfarenhet av Skaramuseets utställningar, så jag vill nog ge den en chans innan jag fäller något omdöme.

Lasse C
Lasse C

Inläggav BadMotorFinger » 28 september 2003, 16:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Jovars, men jag tycker att utställningens syfte verkar ganska desperat. Man når ju inte integration mha. historieförfalskning. Visst hade vi i Norden ganska långtgående och väl utvecklade kontakter med den muslimska världen - både kalifatet och Al-Andalus m.fl. - men det ägde rum under vår hedniska vikingatid och inte då vi blev kristna och skickade iväg ledungen till Finland på korståg. Hade man gjort en utställning om det hade det varit intressant, men nu talar man om ett möte mellan kristendom och Islam som mig veterligen i sådana fall inträffade borta i Outremer, tusentals kilometer söder som Sverige. Man hade ju lika gärna kunnat göra en utställning om "Våra kontakter med mayariket" eller ngt liknande. I övrigt verkar ju Skara museum var intressant och seriöst, det förnekar jag inte.

/DK M
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bara för att jävlas så måste jag göra ett försök att försvara skara museums utställning [;)]

Det kan ju knappast röra sig om historieförfalskning om dom har påvisbara bevis för att ett kulturellt utbyte ägt rum, dom kan ju knappas hitta på att föremål som har muslimskt ursprung hittas i Sverige. Även om dom kom till Sverige under "vikingatiden" så borde dom ju ha gjort ett intryck på svensk kristen kultur också. Sen får man ju inte glömma trälarna. Det borde ju rimligtvis vara en hel del av dom som var av muslimsk tro, och även om det ju är en ganska påtvingad form av invandring så är det ju fortfarande invandring. Det skedde ju iofs också under vikingatid och förutsätter att trälarna behöll delar av sin kultur och religion, men helt otroligt är det ju inte. Att det förekom pilgrimsfärder till det heliga landet även bland svenskar är ju historiskt belagt och något intryck borde ju pilgrimmerna ta med sig hem. Osv. Sen är det ju en sak till, det står ingenstans att dom begränsar sig till medeltiden, snarare så står det ju under "utställningens idé" underförstått att det sträcker sig från vikingatid till nutid. Att det förekom muslimsk invandring till sverige är belagt, även om det nog var klent med det under medeltiden, och att dom vill ta fram sanningen ur inslaget om islamsk invandring i Arnböckerna är väl bara positivt? För det står heller ingenstans att tanken med utställningen är att bekräfta Guillios föreställningar om den överlägsna muslimska kulturens påverkan på det svenska medeltidssamhället.

Att det förekom mellanhänder är ju inget som hindrar muslimsk påverkan på Sverige. Och om man nu ska göra en utställning om mötet mellan kristen och muslimsk kultur så tycker då jag att det är intressantare att se det ur ett svenskt perspektiv än att höra om samma möte i tex Frankrike. Även om det ju är ett politiskt intresse lika mycket som ett historiskt som ligger bakom den här utställningen så tycker jag att den har relevans, och det är enligt mig ett intressant ämne. Det handlar ju inte om att fabricera möten mellan islam och sverige utan om att belysa de möten som faktiskt ägt rum.

En stor skillnad mellan mayakulturen och den islamska världen är ju att vi faktiskt kände till den senare, och bara det borde ju räcka för att göra intryck.

Oj, det blev lite längre än vad jag tänk mig, men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Jag har inte sett utställningen och det är inte troligt att jag kommer att göra det heller, men ibland så måste man se båda sidorna av myntet....och dessutom så älskar jag att diskutera [:D]
BadMotorFinger

Inläggav cizzi » 30 september 2003, 14:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BadMotorFinger</i>

Bara för att jävlas så måste jag göra ett försök att försvara skara museums utställning [;)]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett mycket kortare försvar kommer här:
Det sägs aldrig att utställningen bara berör medeltid och inte vikingatid. Dessutom var det ju inte så att inte en enda "svensk" träffade en enda muslim någonstans i hela världen på medeltiden.

Man måste ju inte träffas på hemmaplan för att träffas!
cizzi

Återgå till Evenemang