[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ersättning för deltagande.

Ersättning för deltagande.

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Manno » 2 februari 2004, 23:26

>>det här med sponsorer är ju en god idé som jag (och andra i Gotvik) funderat på. Frågan är då hur man ska visa upp dem (om de nu begär detta)?<<

en av de få tillställningar jag besökt är Leksands medeltidsmarknad, deras tornerspel är sponsrat, och sponsorerna nämns i början av spelet och finns länkade på deras hemsida. Det är mig veterligen allt.
Manno

Inläggav Angus Maciomhair » 3 februari 2004, 00:15

Så länge man tydligt gör klart för ev. sponsorer vad som gäller, vilken typ av evenemang <i>och vilken tidsepok</i> det rör sig om osv. så har man nog ryggen ganska fri. Om man bara förklarar det svepande i stil med "det kommer vara en marknad" m.m. så kanske de inte har lika stor förståelse för att det faktiskt inte är läge för vimplar med Arlakossor eller att ställa Linuxpingviner i alla hörn.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Arild Krake » 3 februari 2004, 00:40

Så vad ska vi göra? Billda kartel(?), nej det är ju förbjudet. Men det som i stortsett är samma sak är ju ett fackförbund. Är det dags för ett fackförbund för oss medeltidare? Ett förbund som kräver minimiersättning för dess medlemmar, kan fixa en vettig försäkring för de som håller på med hobbyn mm.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Lasse C » 3 februari 2004, 07:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ville</i>

Fast om man anser att folkbildning ingår i ens hobby då? Då blir det ju genast knepigare... :/
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Blir det verkligen det? Det är väl bara att tillämpa samma princip: Bereder det mig tillräckligt nöje? Låt oss inte skapa mer krångel än nödvändigt.

LC
Lasse C

Inläggav Månia » 3 februari 2004, 12:41

De som sponsrar oss gör det utan att själva synas. Förutom de som sponsrar vårat programblad, för de får en liten annons plats där.
Månia

Inläggav Lasse C » 3 februari 2004, 13:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Är det dags för ett fackförbund för oss medeltidare?
Ludvig

Jag utgår från att du skrev med en viss ironi…
Frånsett svårigheterna med att försöka organisera en sådan här brokig samling individualister finns det en del klurigheter med en ”fackförening”.

Däremot tycker jag att det är väldigt bra om det uppkommer något slags praxis, för det första <b>ATT</b> begära ersättning! Att det sätts ett pris på våra insatser kanske kan bidra till att minska den syn åtskilliga har på ”medeltidare” att vi är något slags knäppgökar som klär ut oss i skojiga kläder, alternativt något slags ambulerande Disneyland som enbart är till för deras höga nöje.

För det andra en praxis på vad som är en skälig ersättning! Vad är skäligt för det ena eller andra, med tanke på kvalitet och insats? En vettig ”prissättning” skulle kanske, som sagt, bidra till att höja medvetenheten om insatsen bakom det vi gör! En komplett rekonstruerad 1400-talsrustning är inget man löder ihop i garaget av gamla konservburkar…

LC
Lasse C

Inläggav Arild Krake » 3 februari 2004, 18:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
[brEn komplett rekonstruerad 1400-talsrustning är inget man löder ihop i garaget av gamla konservburkar…

LC

Och detta trots att de flesta konservburkar redan har färdiga flotings.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 4 februari 2004, 00:21

En sak när det gäller att ta betalt är ju också att man måste ha något folk tycker det är värt att betala för. Jag menar inte bara att de inte betalar för att de kan få det gratis, som Troja, men arrangören måste också tycka att det är värt det utifrån den verksamhet och den målgrupp de har. Man lär nog aldrig få betalt för att gå på marknad, oavsett hur snygg och dyr utrustning man har [;)].
(Personligen skulle jag tycka att det förstörde det roliga med att gå på marknad eftersom jag vill koppla av då och inte jobba, men vi har ju alla olika smak).
Men innan vi klagar över att vi inte får betalt för att delta på olika arrangemang bör vi kanske fundera _varför_ arrangörerna skulle betala oss, och sedan använda dessa argument för att övertyga dem. Vill de sen inte/har de inte råd bör vi väl i konsekvensens namn stanna hemma.
Själv vill jag som sagt ha roligt och nöjer mig med att ta betalt för att hålla föredrag ibland (och ibland göra det gratis) och jag kanske ska tillägga att vare sig marknaden eller pengarna är så stora som folk kanske tror. Ett rätt vanligt arvode för två timmars föredrag är ca 1000 spänn innan skatt. Notera då att jag har fyra års forskning bakom mig inom mitt ämne, vilket rent ekonomiskt till och med överträffar värdet på min medeltidsgarderob [:D]
Museer, skolor etc har inte så mycket pengar som man gärna vill inbilla sig.

Min åsikt är alltså att man visst kan försöka få betalt, men inte ska bli besviken om man inte får det och framför allt inte låta sig hindras från att göra saker man tycker är kul bara för att ingen betalar en.

Kul är bra.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ny Björn » 4 februari 2004, 00:41

Jag är helt enig om detta med att man skall söka få betalt för sina tjänster när andra profiterar på dem. En ytterst viktig detalj som Eva berörde ovan är dock detta med att inse att man faktiskt <i>jobbar</i> om man får betalt för att visa upp sig eller saker man gör/gjort. Då går det inte an att skylla på att kopparslagare hamrar och att natten blev sen - man jobbar och sköter sin del av avtalet. Jag har själv tämligen handgripligt <i>hällt</i> ut folk ur sängar och ner i rustningar, kläder eller båtar - det är inte skoj och man blir inte populär men så än sen då?!

Innan ni går ut med att ni vill ha betalt så skall ni rannsaka era egna mål och syften - vill man ha ledigt och slapp-off, som Flexnes sa, så bör man inte ta betalt heller...

/N B
Ny Björn

Inläggav John-Kompani Bastard » 4 februari 2004, 01:27

Jag ser som företagare i branshen inte heller några egentliga problem. Antingen jobbar man eller inte. Som i all affärsverksamhet gäller utbud och efterfrågan. Vill man jobba är det bara (he he...[;)]) att hitta bra varor/tjänster att sälja och lyckas marknadsföra Vill man inte jobba åker man och går på marknad eller annat arrangemang utan allt ansvar som följer med tjänst.

Därmed inte sagt att statister o dyl inte skall ha betalt. Jag sparade ju som bekant inte på krutet, liksom många andra här, mot Troja när den diskussionen begav sig. Men tycker några att det är kul att åka gratis på sådant för att synas så är inte mkt att göra åt.

Och för att återknyta till dig Eva så handlar det i slutändan om "kundens" behov, finansiering och ambition. Så tråkigt som det må vara så är filmare, inte bara Troja, sällan intresserade av och anser sig i ekonomiska termer inte kunna försvara utlägg för den typ av autencitetsnivå vi (as in we all here) troligen erbjuder. För KB innebär det att våra kunder antingen är museer med högt ställda krav eller teaterkunder. Men då är det å andra sidan bra och uppskattande kunder.

Och glöm inte att plugga på Jannes program. I sommar lär frågorna ösa över en.

John
John-Kompani Bastard

Inläggav Lasse C » 4 februari 2004, 08:57

Det verkar ”egentligen” inte vara några större konstigheter , när vi tittar på det.

Som jag själv sade så handlar det om vad som är skäligt <i>med tanke på kvalitet och insats</i>. Om man har anlitats mot betalning så har givetvis uppdragsgivaren rätt att begära valuta för pengarna. Det innebär inte att man kommer kraftigt försenad och bakfull med utrustningen i oordning. Är man inte på plats enbart för sitt höga nöjes skull utan så att säga ”i tjänst” så är det ta mig [}:)] ”ship shape & Bristol fashion” som gäller!

Frågan om vad som är skäligt med tanke på kvalitet och insats har alltså två sidor:
Vad är en rimlig ersättningsnivå? (Med tanke på sammanhang, insats och möjligheter)
Vad begär vi betalt för? (Med tanke på vad vi tillför kontra förväntningar, etc.)

Den sista punkten har gradvis kommit i fokus, och det tycker jag är bra. Om vi håller båda sidorna i huvudet vill åtminstone jag gärna tro att problemet kommer att finna sin lösning på naturlig väg. Om det vi erbjuder är tillräckligt bra kommer uppdragsgivarna att inse rimligheten i att betala en skälig ersättning. (<i>Seriösa</i> uppdragsgivare, vill säga – de andra är vi kanske inte så intresserade av?)

Vi ondgör oss över arrangörer som vill profitera på ”medeltidsvågen” och vårt intresse – då skall vi av renlighetsskäl själva inte profitera på arrangörerna.

LC
Lasse C

Föregående

Återgå till Evenemang