av Eva Andersson » 4 februari 2004, 00:21
En sak när det gäller att ta betalt är ju också att man måste ha något folk tycker det är värt att betala för. Jag menar inte bara att de inte betalar för att de kan få det gratis, som Troja, men arrangören måste också tycka att det är värt det utifrån den verksamhet och den målgrupp de har. Man lär nog aldrig få betalt för att gå på marknad, oavsett hur snygg och dyr utrustning man har [;)].
(Personligen skulle jag tycka att det förstörde det roliga med att gå på marknad eftersom jag vill koppla av då och inte jobba, men vi har ju alla olika smak).
Men innan vi klagar över att vi inte får betalt för att delta på olika arrangemang bör vi kanske fundera _varför_ arrangörerna skulle betala oss, och sedan använda dessa argument för att övertyga dem. Vill de sen inte/har de inte råd bör vi väl i konsekvensens namn stanna hemma.
Själv vill jag som sagt ha roligt och nöjer mig med att ta betalt för att hålla föredrag ibland (och ibland göra det gratis) och jag kanske ska tillägga att vare sig marknaden eller pengarna är så stora som folk kanske tror. Ett rätt vanligt arvode för två timmars föredrag är ca 1000 spänn innan skatt. Notera då att jag har fyra års forskning bakom mig inom mitt ämne, vilket rent ekonomiskt till och med överträffar värdet på min medeltidsgarderob [:D]
Museer, skolor etc har inte så mycket pengar som man gärna vill inbilla sig.
Min åsikt är alltså att man visst kan försöka få betalt, men inte ska bli besviken om man inte får det och framför allt inte låta sig hindras från att göra saker man tycker är kul bara för att ingen betalar en.
Kul är bra.
Eva