Järnålders/Vikingaträff 10-12 Juli 2009

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Järnålders/Vikingaträff 10-12 Juli 2009

Inläggav Lord_Nelle » 13 september 2008, 17:31

Vi jobbar på att ordna en Järnålder/vikinga träff på Genefornby kommande sommar.

En träff av Järnålder/vikinga intresserade för Järnålder/vikinga intresserade.

En träff för att utbyta erfarenheter, träna, slöjda, workshops, föreläsningar osv. Jag kan redan nu avslöja att Thorkild planerar att komma tillbaka.
http://thorkil.ovh.org/main.htm
Vi har även blivit kontaktade av några britter från West stowe, som har utryckt intresse.
Målgruppen kommer således vara de Järnålder/vikinga grupper/personer som vill komma.

Gene kommer under dagen att vara öppet för allmänheten, vilket är ett måste. (Annars blir hyran så tokigt dyr) Då kan det finnas möjlighet att sälja hantverk och liknande för de som vill.

Det kommer att bli ett event på 3 dagar. Varje dag skall ha ett antal workshops som man kan anmäla sig till. Under kvällarna blir det fritt samkväm i långhuset och näst sista kvällen kör vi ett gästabud. Eventuellt med mat som har tillagats under någon av dagens workshops.

Klara workshops är:
Thorkild - Hjälmsmide
Kristin - Bandvävning och nålbindning
Eric - Matlagning
Jag - Fäktning, I.33, Ringeck och Talhoffer tekniker tolkade med rundsköld och svärd. Även Messer tolkad för Seax.
Martin - Har utlovat någon typ av våldsamhet, jag gissar på något av Talhoffer.

Vill ni hålla i någon workshop hör av er till mig.
Har ni önskemål och synpunkter, samma sak, hör av er.
Passa även på att anmäla er. Ju fler vi blir, desto roligare blir det.

Bild

Bild

Bild

Välkommna
Lord_Nelle

Inläggav Matti » 14 september 2008, 16:43

Om jag kan komma skulle jag gärna hålla lite romersk drill med formationer. Ja, kommer jag och det finns material, så skulle besökare kunna få prova på det här med formation, med frågan är om det finns sköldar o spjut osv..
Bara en tanke...
Matti

Inläggav Martin Wallgren » 14 september 2008, 19:53

Det hinner vi ordna! Vi har material till ytterligare en fem sköldar och vi har redan fem!
Martin Wallgren

Återgå till Evenemang