Kongshirdens middelalderdag 2003 - Sluttrapport

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Kongshirdens middelalderdag 2003 - Sluttrapport

Inläggav Halvor » 13 maj 2003, 16:59

Var en suksess!

Vi hadde strålende vär, 45 deltakende medlemmer, mellom 1500 og 2000 besökende, fem håndverksboder (smie, treskjärer, tekstil, kalligrafi og lär), to kjökken (et med publikumsmat og et med festmiddag), stående invitasjon fra festningens kommandant til å gjöre det igjen og tilbud fra Forsvarsmuseet om fullfinansiering til neste år.

Alt i alt så vellykket det kan bli!

Sier fra når det dukker opp bilder (det ble tatt ca. 1 time video, samt 500 bilder).

Halvor
Halvor

Inläggav Angus Maciomhair » 13 maj 2003, 17:41

Gratulerar till ett lyckat event.

Eftersom jag är insnöad på matlagning blir jag nyfiken på vad ni serverade för mat.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Halvor » 14 maj 2003, 15:40

Vi hadde to kjökken. Ett som lagde mat til publikum og ett som lagde festmiddagen.

Publikumsmaten besto av et stk. tunnbröd (stekt over bål) med en stuing av höne og erter, godt krydret med pepper og safran.

Festmiddagen besto av:

Ett marinert, grillet lam, fylt med hel purrelök
Ett grillet, marinert kidd
Ett grillet, marinert reinsdyrlår
En gryte med blåbärfylte vaktler i druesaus
Åtte grillede kyllinger, fylt med eple og bröd
To kalde, kokte örreter
To fat med innbakte lakseposteier
En gryte med varm jordbärsaus (til kylling)
En gryte med varm löksaus (til kjöttet)
Ett fat kald kålsalat, krydret med karve
En bolle med "herresaus" etter Henrik Harpestrengs kokebok (ca. 1270)

Dessert:
Pärer kokt i krydret rödvin
Ostekake med rosiner

Vi var 65 til bords og det var mer enn nok mat. Alt planlagt av en mann og laget av ham med to-tre hjelpere i löpet av en dag.

De fleste av oppskriftene kommer fra Harpestrengmanuskriptet eller fra "Take a thousand eggs or more..." av Cindy Renfrow.

Henrik harpestrengs kokebok kan lastes ned fra denne siden (http://www.notaker.com/onlitxts/molbech.htm)(obs! gammelnorsk/dansk) eller man kan vente til jeg kommer meg i närheten av en datamaskin med operativ diskettstasjon, så kan jeg sende en selvoversatt versjon...

Halvor
Halvor

Inläggav Angus Maciomhair » 15 maj 2003, 04:38

Låter riktigt smaskens det där.
En fråga bara:
<i>En gryte med varm jordbärsaus (til kylling)</i>
Är inte norska 'jordbär' det vi på svenska kallar jordgubbar (eng. strawberries)?

Renfrows böcker har jag, de är riktigt trevliga. Jag har t.o.m. hittat till sidan med Harpestrengmanuskriptet du länkade till, dock så är inte äldre norska/danska bland mina bästa eller ens bra sidor så översättningen går ruskigt långsamt [:(] ,jag skulle uppskatta ett ex av din version.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Halvor » 15 maj 2003, 15:37

Joda jordbär=jordgubbar

At man skal ha salt saus til kjött er visst en moderne greie. Spör du meg var det bare godt med jordbär kokt i steingryte til kylling.

forsöker å få sendt Oversatt versjon av Harpestreng i morra (da er jeg i Göteborg, et sted der det kryr av diskettstasjoner...)

Med den sedvanlige hastigheten på web-designet i Kongshirden tar det sikkert noen år (?) för bildene fra dagen blir lagt ut... (Rolig, Ingrid, bare rolig...)

Halvor
Halvor

Inläggav Ingrid Storrø » 15 maj 2003, 15:45

Tja, når jeg får noen bilder skal jeg da alltids klare å legge dem ut. ;)
Ingrid Storrø

Inläggav Angus Maciomhair » 15 maj 2003, 18:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

Joda jordbär=jordgubbar
At man skal ha salt saus til kjött er visst en moderne greie. Spör du meg var det bare godt med jordbär kokt i steingryte til kylling.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nja, nu var det inte sältan i såsen jag var bekymrad om i första hand, mer tidsenligheten beträffande jordgubbar.
Följande är saxat ur NE:
<b>Jordgubbar</b> <i>(Fraga´ria anana´ssa)</i> hybrid i familjen rosväxter. Hybriden har tillkommit genom ett omfattande förädlingsarbete. År 1714 införde den franske officeren Lezier plantor av ananassmultron (<i>F. chiloe´nsis</i>) från Chile till Frankrike; arten har stora, ljusröda och välsmakande frukter. När den odlades tillsammans med den nordamerikanska arten scharlakanssmultron (<i>F. virginia´na</i>), som har mörkt röda, små och syrliga frukter, korsade de sig med varandra. Den på detta sätt uppkomna hybriden korsades i sin tur med parksmultron, och därmed uppkom för ungefär 200 år sedan den första jordgubben.

Etymologi. Svenska namnet jordgubbe användes under 1700-talet och 1800-talet som namn på parksmultron (<i>F. moschata</i>) som då var vanliga i odling. De första jordgubbarna (<i>F. x ananassa</i>) odlades fram i Frankrike under 1700-talet och kallades ananassmultron när de
introducerades i Sverige, men då de slog ut odlingen av parksmultron tog de också över parksmultronets gamla namn.
***slut på klipp ur NE***

Jag har inte hittat några uppgifter om namnet jordgubbe under medeltiden men det ligger nära till hands att anta att det även då skulle använts om smultron.

Ha det...
/Angus, som gillar såsen allium ex amygdala till kyckling & kött.
Angus Maciomhair

Inläggav Eva Andersson » 15 maj 2003, 21:57

Halvor, vad gör du i Göteborg?

Undrar en göteborgska begravd i medeltidsromaner som gärna skulle träffa andra likasinnade.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Lasse C » 16 maj 2003, 06:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">[i]
Jag har inte hittat några uppgifter om namnet jordgubbe under medeltiden men det ligger nära till hands att anta att det även då skulle använts om smultron.

Ha det...
/Angus, som gillar såsen allium ex amygdala till kyckling & kött.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad jag minns från min barndoms somrar (yngre bronsålder, ungefär [;)]) i en liten lantlig avkrok i Norge kallades smultron fortfarande för "jordbär", möjligen specificerat med "markjordbär", så det är nog rimligt att anta, ja.

Lasse C
(Halvblods norsk, faktiskt)
Lasse C

Inläggav Halvor » 21 maj 2003, 15:28

Först en unnskyldning til Angus for at jeg ikke fikk sendt ham kokeboka som jeg lovte. Det var noen problemer med dataoppkobling mm. (og i tillegg hadde de mac, som jeg ikke forstår en dritt av...)
Sender den så snart jeg kan...

Så til Eva:

Siden jeg bor i Gränna og det ikke er så...fryktelig spennende her, pleier jeg å dra til Göteborg for å ha et sosialt liv. Og så hender det at jeg får trent litt...

Halvor
Halvor

Inläggav Angus Maciomhair » 21 maj 2003, 22:58

Ingen fara på taket alls Halvor, jag skulle aldrig självmant hålla på med en Mac för egen del så jag förstår hur du känner det. Det är inte direkt så att jag håller andan ända tills jag får filen. Även om så skulle vara fallet har jag en ganska lång färgskala att glida igenom innan det börjar gå illa: [B)][8)][:I][:0][:(][}:)][V][^][xx(]

Ha det...
/Angus.
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 26 maj 2003, 11:36

Halvor, tack så hemskt mycket för översättningen på Harpestraengrecepten.
I samma veva fick jag mig dagens skratt då jag på utrustningslistan fick syn på:

<b>* 1 glass øl som aldri går tomt</b>

Så självklart men ack så ofta bortglömt i matlagningssituationer.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav my_mmy » 26 maj 2003, 11:56

harpestreng manuskripten finns också i en modern dansk variant i boken Till taffel med kong Valdemar (jag tror det är den rätta titeln.) De moderniserade recepten är otroligt dåliga men den ger de ursprungliga recepten i två varianter och en modern översättning.

-maggie
my_mmy

Inläggav Elisabeth » 13 juni 2003, 09:36

Ser dere skal være med på Oslo Middelalder Festival i helgen.
Var der i fjor, men i år skal jeg sitte inne på konferanse hele helgen... [:(!]
Elisabeth

Inläggav Halvor » 16 juni 2003, 15:25

Nåja.. jeg kommer ikke til å väre der, for jeg skal til danmark og leke med smeltet bronse og kleberstein sammen med Endre Fodstad og Nationalmuseet...

Halvor
Halvor

Nästa

Återgå till Evenemang