Policy för filminspelningar?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Lasse C » 12 maj 2003, 16:24

wai skrev:
"...jag åkte till Arn inspelningen i början av året och blev åtminstone lovad reseersättning. Hittils har jag inte fått en krona och när jag mejlar troja television skiter de fullständigt i mig...

Tony skrev:
"Börjar med att säga att vi har all respekt för de som vill ta betalt för sina tjänster. Det är självklart att man skall ha betalt när man utför ett arbete. Så borde verkligheten se ut."

--------------------------------------------------------

Kan Tony möjligen förklara för wai varför "verkligheten" inte ser ut så att man får _utlovad_ ersättning?

Och sen, Tony: Visst, våra hjärtan blöder för att ni kämpar för att få det att gå ihop - men om er "kostnadseffektivitet" kommer sig av att andra jobbar gratis för er så är åtminstone inte jag särskilt imponerad. För inte tusan jobbar ni ideellt? Visst är ni ett affärsdrivande företag? Med vinstintresse?
Lasse C

Inläggav Joakim K » 12 maj 2003, 18:52

Själv jobbar jag till vardags som konsult och jag känner mycket
väl igen resonemangen kring det här i vissa upphandlingar
jag har varit inblandad i... Men, säljer man in något och kunden inte
är villig att betala för vad det kostar - är det då värt att ta
det? Personligen vägrar jag att göra gratisjobb - oavsett om det
är mitt vardagsjobb eller om det är relaterat till det här...
I slutändan är det ingen som tjänar på det, allt man gör är
att förstöra marknaden för sig själv. Det är svårt att ta betalt
för något som man redan har erbjudit gratis.
Att då basera sin affärsidé på att ANDRA ska jobba gratis är
suspekt. Jag vill inte dra paralleller till andra världsdelar och
andra tider men...

Instämmer dock att det inte finns någon regel utan undantag... Jag
har själv varit med i stridsuppvisningar på icke-kommersiella evenemang.
Joakim K

Inläggav Sara Lundström » 12 maj 2003, 23:37

Precis... Om man inte kan sälja in projektet med respekt för gängse ersättningsstandard kanske det inte är så jätteintressant. Dessutom blir väl inte marknaden för produktion av historisk film direkt bättre av att ett bolag dumpar priserna?

Ställa upp i ideella sammanhang är en helt annan sak tycker jag (som inte jobbar med detta, utan bara är hobbynörd). Då träffar man dessutom intresserad allmänhet, så man kan informera, och <b>det</b> är kul!
Sara Lundström

Inläggav Halvor » 13 maj 2003, 16:12

Personlig kan jeg stille opp gratis i noen få situasjoner:

1. Om det er et ideelt prosjekt der _ingen_ får betalt.

2. Om jeg innser at det er til det beste for f.eks. kulturinteressen og at de som vil hyre meg rett og slett ikke har råd (Kongshirden pleier å väre med på en middelalderfestival der vi ikke får betalt, men vi vet at de rett og slett ikke har råd, men at det öker middelalderinteressen i et ganske stort område)

Aller helst bör disse to sammenfalle.

I "Arnfilmen"/Troja film-saken virker det mer som en klassisk idealister-stiller-opp-på-alt-gratis-så-dere-skal-väre-glade-for-at-dere-får-trynet-på-skjermen-sak. Om Troja virkelig brenner for filmen sin og virkelig vil ha den laget får de skaffe penger så de kan betale folk skikkelig, evt. jobbe gratis selv så alle får like mye.

Vennligst,

Halvor (som har jobbet nok gratis i sitt liv)
Halvor

Inläggav Gabriel » 13 maj 2003, 17:27

Några ur Stockholmsfänikan anlitades för några år sedan av Troja. Jag vill minnas att vi fick 500 spänn per man på plats. Vid ett annat tillfälle hyrde vi ut några hillebarder för 150 spänn stycket.

Gabriel
Gabriel

Inläggav christian » 13 maj 2003, 17:35

Lasse C, Wai och Björn H. Om ni ger mig era telefonnr så slår jag er gärna en signal för att höra vad som gått snett och om vi kan rätta till det.

Mvh

Christian Arnet
Troja Television

08-54 58 58 30 christian@troja.se
christian

Inläggav Lasse C » 13 maj 2003, 17:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by christian</i>

Lasse C, Wai och Björn H. Om ni ger mig era telefonnr så slår jag er gärna en signal för att höra vad som gått snett och om vi kan rätta till det.

Mvh

Christian Arnet
Troja Television

08-54 58 58 30 christian@troja.se
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du, jag har hittills undvikit er, och kommer att vara VÄLDIGT noga med att fortsätta med det! Face it, man: Diskussionen här visar att ni har GJORT BORT ER! Det börjar bli lite sent att krypa till korset nu, för det verkar enbart som om ni är rädda för att nästa inspelning skall bli väldigt folktom.
Lasse C

Inläggav Björn Hellqvist » 13 maj 2003, 19:07

Jag blev kontaktad av Christian från Troja tidigare i kväll, då han ville diskutera en del av punkterna i den här diskussionen. Bland annat fick jag veta att deras budget anpassats efter det rätt snåla motbud de fick från TV4, och att deras ursprungliga budget hade gett bättre utrymme för bl.a. ersättningar. Nu försöker de få ihop en så bra produkt som möjligt med begränsade ekonomiska medel, med förhoppningen att framtida produktioner ska ha bättre ekonomi (vilket förhoppningsvis kommer att spilla över på oss). Han intygade att deras ambition var att förmedla svensk historia så bra som möjligt, och att de själva inte kunde plocka ut några feta löner (hade de velat ta ut bra löner så hade de väl kunnat göra tvålreklam istället). Det var intressant att få ta del av deras argument, och för egen del hoppas jag att de kommer att lyckas med Arnserien så att de kan begära mer betalt till nästa projekt. Jag står fast vid åsikten att vinstdrivande företag och evenemang ska kunna betala det folk de anlitar (och kunna förvänta sig bra prestationer i retur), men i fallet Troja och deras inspelning i september så är de ekonomiska ramarna redan fastställda (man kan alltså inte förvänta sig statistlön). De som vill delta som statister utan ersättning ska inte behöva känna sig som förrädare; vill man ställa upp för att man tycker det är kul, så må det vara så. Vi måste dock vara på vår vakt vid framtida produktioner och evenemang, så att vår entusiasm inte missbrukas. Låt gå för den här gången när det gäller Troja, men i framtiden är vi många som förväntar oss skälig ersättning. För egen del får jag se hur jag gör. Det var kul vid inspelningen i februari, och en sak är säker: det är f-n så mycket varmare i september!
Björn Hellqvist

Inläggav sparta » 13 maj 2003, 19:10

Lasse C, ditt svar talar för sig själv...

Christian, Troja
sparta

Inläggav sparta » 13 maj 2003, 19:14

Hej Ny Björn!

*Christian heter jag och är en av de ansvariga på Troja. Jag har några frågor med utgångspunkt i dina påståenden.

"Det jag har att invända är att Troja defacto tjänar pengar - ganska stora sådana också - på att folk jobbar gratis."

*Hur menar du med "tjänar stora pengar"? Om du menar att bolaget Troja tjänar stora pengar på sin verksamhet, så anar du inte hur fel du har. Skulle vi vilja tjäna stora pengar skulle vi defintivt inte jobba med historia i TV, är man däremot duktig i reklambranschen eller som nöjes- sport- eller dokusåpaproducent så kan man göra sig en hacka. Personligen har jag andra, för mig starkare, drivkrafter än pengar.

"De utnyttjar folks utrustning och kunnande ganska friskt. Visst, om tillräckligt mycket folk med ditt kunnande jobbar för dem så blir det kanske bra Eva, men de har notoriskt hållt sig med sina ljusfilter, rökmaskiner och grodperspektiv i så många år att jag börjar tvivla... "

*Vad är det du tvivlar på? Att det blir bra? Vi har vårt sätt att jobba i mångt och mycket baserat på hur verkligheten ser ut. Vi är nöjda med det, många tittare och kunder likaså. Vill du se nåt annat eller själv producera på annat vis är du välkommen att göra det. Lycka till!

"Jag anser att visst skall man jobba ideellt, men när man jobbar ideellt för ett vinstdrivande företag så blir det en smula märkligt. De borde faktiskt få lära sig att kvalitet kostar, även för dem. Det funkar inte att erbjuda folk som på hel eller halvprofesionell basis arbetar med levandegörande mat och resa enligt typen "kom och var med i TV". De flesta som åker till deras inspelning åker från något annat, dvs förlorad arbetsinkommst."

*Troja har framfört detta regelmässigt till SVT och TV4 som är våra huvudsaklig kunder. Det har hittills inte hjälpt. Nu har vi emellertid påtalat att vi inte kan garantera annat än stillbilder och ruiner i den senaste produktionen för att markera att vi inte kan göra rekonstruktioner om vi inte får betalt för att kunna ersätta statister och dyl.

"-Sedan skall vi tala tyst om hur de tidigare skilldrat saker (nedgrävda askfat som "grävs fram" som sköldbucklor osv.)."

*Som sagt vi tvingas mätta mun efter matsäck, som alternativ till bara stillbilder och ruiner, försöker vi koka soppa på en spik; göra fattigmansrekonstruktioner med glädjande och förvånansvärt bra resultat och respons.

"Det är absolut vällovligt att de ger sig på 11-tal, men som sagt, om statisterna får - åtminstonde - statistlön så lönar det sig än mer i längden då denna för många går direkt till att förbättra/utöka utrustning."

*Vi gör vad vi kan, så sänk inte oss, då tystnar bara en folkbildande röst i TV-skvalet.

"Jag har skrivit och framfört den åsikten till Troja, det kanske fler skulle göra?"

*När, hur och till vem har du framfört detta?

undrar vänligen

Christian Arnet
Troja Television

Skulle gärna komma i kontakt med dig mitt tel.nr är: 08-54 58 58 30

/N B
sparta

Inläggav Lasse C » 13 maj 2003, 19:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sparta</i>

Lasse C, ditt svar talar för sig själv...

Christian, Troja

Jepp! Kanske onödigt fränt, det medges, men jag har tidigare råkat ut för precis det här som diskuteras och är ALLERGISK mot det. Sorry om du tog illa vid dig.
Lasse C

Inläggav Lasse C » 13 maj 2003, 19:55

Lite vänligare tillägg:

Det verkar som om den här diskussionen i alla fall har en god sak med sig, nämligen att det förhoppningvis blir en nödvändighet att ge skälig ersättning om man vill ha medverkan av "sådana som oss".

Det måste rimligtvis gynna alla - även Troja, som då kommer att kunna driva en hårdare förhandling med sina uppdragsgivare på olika TV-kanaler. Då krävs det förstås att detta gynnsammare ekonomiska läge verkligen kommer alla till godo... [;)]

En liten förklaring till mitt irriterade inlägg längre upp:
Jag har för ett antal år sedan mer än en gång råkat ut för att bli utnyttjad och/eller blåst vid medverkan i olika sammanhang. Det värsta var nog när en arrangör vitt & brett annonserade ut ett arrangemang och drog dit folk men sedan själv inte dök upp utan lät _mig_ hantera rubbet! Då blir man svårt allergisk mot gratis medverkan - och en smula lättstött, kanske i överkant.

Jag reagerade också lite på den första kommentaren från Troja och attitydsvängningen i de senare. Först antyds att "verkligheten inte ser ut så" och sedan mjuknar attityden efter hand. Om jag missförstod ber jag förbehållslöst om ursäkt - men det gav mig lite intrycket av "omvändelse under galgen".

Skit samma - om vi är överens i slutänden är allt OK för mig!
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 13 maj 2003, 21:01

Är det inte troligare att det blir _svårare_ för Troja att få ut en större budget nästa gång om man dumpat priset flera gånger tidigare? Enligt logiken "Men förra gången behövde ni ju inte mer än XXX." Om de då kan motivera med "men vi får inga statister om vi inte ger dem gängse ersättning, och då kan vi inte spela in", borde det väl vara lättare att få loss pengar. Om kanalen i fråga verkligen vill ha programmet, vill säga.

Alltså: vi gör Troja en tjänst genom att kräva gängse statistlön!
Sara Lundström

Inläggav Ny Björn » 13 maj 2003, 23:06

Christian Arnet:
Då du mailade mig privat så har jag svarat dig på samma sätt - Sammanfattningsvis anser jag att om man inte kan förstå att folk faktiskt har rätt att få betalt för sina tjänster så skall man låta bli att ge sig in i projekt som lutar sig på dessas medverkan. Trojas produktioner ligger i många fall över vad som kan ses i t.ex tidigare produktioner av "Vetenskapen värld" - men de senare är å andra sidan erbarmeliga. Om man av ekonomiska skäl måste hänfalla till anakronismer och billighetslösningar när bra lösningar defacto finns så bör man nog tänka om en smula. I valet mellan 50 stickade brynjehuvor och 5 i ringväv så borde ni instinktivt lägga pengarna på de senare. Den dag jag ser sådana medvetna val i era produktioner OCH när jag vet att de som varit inblandade fått betalt så kommer jag absolut att respektera era produktioner mer.

/N B
Ny Björn

Inläggav Björn Hellqvist » 14 maj 2003, 01:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Är det inte troligare att det blir _svårare_ för Troja att få ut en större budget nästa gång om man dumpat priset flera gånger tidigare? Enligt logiken "Men förra gången behövde ni ju inte mer än XXX." Om de då kan motivera med "men vi får inga statister om vi inte ger dem gängse ersättning, och då kan vi inte spela in", borde det väl vara lättare att få loss pengar. Om kanalen i fråga verkligen vill ha programmet, vill säga.

Alltså: vi gör Troja en tjänst genom att kräva gängse statistlön!

Om man ska vara Trojas advokat för ett ögonblick, så är det ett moment 22: om deras produktioner är för dyra för inköparna, så får de inga uppdrag, och om de lägger sig för lågt blir det svårt att förhandla upp priset. Om de inte betalar kompetent folk, kommer produktionerna att se ut som sk*t, vilket kan minska inköparnas intresse, men om kostnaderna stiger, kan inköparna bli lika ointresserade. Det ska f-n vara filmproducent! En metod är den gamla beprövade inom handeln: introducera en vara eller ett koncept till reducerat pris, fånga in tillräckligt många kunder för att det ska se lovande ut, och höj sedan priset. Vi väntar på prishöjningen...
Björn Hellqvist

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang