av sparta » 13 maj 2003, 19:14
Hej Ny Björn!
*Christian heter jag och är en av de ansvariga på Troja. Jag har några frågor med utgångspunkt i dina påståenden.
"Det jag har att invända är att Troja defacto tjänar pengar - ganska stora sådana också - på att folk jobbar gratis."
*Hur menar du med "tjänar stora pengar"? Om du menar att bolaget Troja tjänar stora pengar på sin verksamhet, så anar du inte hur fel du har. Skulle vi vilja tjäna stora pengar skulle vi defintivt inte jobba med historia i TV, är man däremot duktig i reklambranschen eller som nöjes- sport- eller dokusåpaproducent så kan man göra sig en hacka. Personligen har jag andra, för mig starkare, drivkrafter än pengar.
"De utnyttjar folks utrustning och kunnande ganska friskt. Visst, om tillräckligt mycket folk med ditt kunnande jobbar för dem så blir det kanske bra Eva, men de har notoriskt hållt sig med sina ljusfilter, rökmaskiner och grodperspektiv i så många år att jag börjar tvivla... "
*Vad är det du tvivlar på? Att det blir bra? Vi har vårt sätt att jobba i mångt och mycket baserat på hur verkligheten ser ut. Vi är nöjda med det, många tittare och kunder likaså. Vill du se nåt annat eller själv producera på annat vis är du välkommen att göra det. Lycka till!
"Jag anser att visst skall man jobba ideellt, men när man jobbar ideellt för ett vinstdrivande företag så blir det en smula märkligt. De borde faktiskt få lära sig att kvalitet kostar, även för dem. Det funkar inte att erbjuda folk som på hel eller halvprofesionell basis arbetar med levandegörande mat och resa enligt typen "kom och var med i TV". De flesta som åker till deras inspelning åker från något annat, dvs förlorad arbetsinkommst."
*Troja har framfört detta regelmässigt till SVT och TV4 som är våra huvudsaklig kunder. Det har hittills inte hjälpt. Nu har vi emellertid påtalat att vi inte kan garantera annat än stillbilder och ruiner i den senaste produktionen för att markera att vi inte kan göra rekonstruktioner om vi inte får betalt för att kunna ersätta statister och dyl.
"-Sedan skall vi tala tyst om hur de tidigare skilldrat saker (nedgrävda askfat som "grävs fram" som sköldbucklor osv.)."
*Som sagt vi tvingas mätta mun efter matsäck, som alternativ till bara stillbilder och ruiner, försöker vi koka soppa på en spik; göra fattigmansrekonstruktioner med glädjande och förvånansvärt bra resultat och respons.
"Det är absolut vällovligt att de ger sig på 11-tal, men som sagt, om statisterna får - åtminstonde - statistlön så lönar det sig än mer i längden då denna för många går direkt till att förbättra/utöka utrustning."
*Vi gör vad vi kan, så sänk inte oss, då tystnar bara en folkbildande röst i TV-skvalet.
"Jag har skrivit och framfört den åsikten till Troja, det kanske fler skulle göra?"
*När, hur och till vem har du framfört detta?
undrar vänligen
Christian Arnet
Troja Television
Skulle gärna komma i kontakt med dig mitt tel.nr är: 08-54 58 58 30
/N B