[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Korsbetingen/battle of Wisby

Korsbetingen/battle of Wisby

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Johan Käll » 9 juli 2003, 06:28

Det är fler som håller på med vikingatid än 1300-tal (tyvärr). Men om de vill vara med på den här striden får de helt enkelt ta och uppgradera sig några hundra år. Att ha vikingar (eller landsknektar för den delen) springande runt på 1360-talet ger inte ett rätt intryck av hur stridigheterna kan gått till. Men vi kan väl ha en spännvidd på utrustning från 1300-1370 (för att vara lite snälla, och så kan ju Kongshirden vara med då...)

Men det FINNS 1300-talare där ute (fler än oss) och sedan lite folk som är villiga att rusta om till 1300. Då kan vi kanske få ihop de summor jag talade om innan. Sedan kan man använda metoden med 'non combatants' som fanbärare. Då kan man få ut några till på fältet som inte behöver vara 'stridserfarna'.
Johan Käll

Inläggav Condrad » 9 juli 2003, 07:58

Det finns dessutom ett visst forsknings-intresse.
Det går att på militära skolor diskutera militärhistoria i teorin hur mycket som helst...
Dock visar det sig att människan inte ändrar sig så mycket öveer århundranden...
Det är tekniken som förändras. Nya vapen ger nya stridstekniker osv.
Både militärhistoriskt men även "civil"historiskt är det intressant. Det kan kanske kasta nytt ljus över forskningen kring korsbetningsslaget.

Ett års planering är nog ett minimum. Kanske till och med två...
Skaffa tillstånd, sponsorer, billigt boende osv
Dessutom måste vi värva folk som skall hinna ombeväpna sig, skaffa fram skisser på utrusningar så att de kan ombeväpna sig mm mm

Jag är helt för tanken men jag tror att det måste organiseras mycket noga!

Ju bättre vi bäddar desto flera kommer det...

Det här kan bli hur bra som helst!!!!
Condrad

Inläggav Björn Hellqvist » 9 juli 2003, 16:08

Jag rotade igenom mina pappershögar, och hittade faktiskt både mitt brev till Medeltidsveckans arrangörer samt det svar jag fick. I mitt brev, daterat 940906, framkastade jag ett förslag på ett Korsbetingsreenactment. De grupper som var tänkta att delta hade nog kunnat ge en numerär på omkring 100 stridande, möjligen fler. I svaret, daterat 941212 (detta var före emailens genombrott...), fick jag veta att MTV:s teatergrupp (under ledning av Towan Obrador) inte ansåg sig kunna genomföra slaget. Detta trots att jag inte uttryckligen skrivit att det skulle vara ett arrangemang helt i MTV:s regi. Dessutom fick jag veta att "det känns fel att publikt gestalta krigshändelser..."!

Nåväl, mycket vatten har flutit under broarna sedan dess (förhoppningsvis även bildligt sådant i Visbys torrgrav...), och kanske är tiden mogen för att blåsa liv i det hela igen. Vad har vi för resurser? Det finns säkerligen 30-40 personer med bra 1300-talsrustningar i landet, och minst lika många till som har bra fotfolksprylar. Båg- och armborstskyttar finns det tjogvis av, och ett 40-tal skulle nog kunna gå att skrapa ihop. Vikingaföreningars folk skulle kunna agera Gotlandsbönder, om man tänker sig ett mera rustikt och ålderdomligt utseende på utrustningen, vilket skulle kunna ge ytterligare ett 30-tal deltagare. Om man sedan involverar t.ex. Tournamentum, så kan ett dussin riddare vara med. Lägg till detta den lokala SCA-gruppen, där det finns ett stort antal "Visbyharnesk", så har man ytterligare ett dussin pers, och med "civila" som desperat bondemilis, kan nog ännu ett 50-tal tillkomma. Utländska deltagare kan kanske uppgå till max 20 pers. Totalt skulle detta kunna generera en numerär på 200-250 deltagare, vilket ger en tillfredsställande mängd på ett mindre slagfält. 75 pers på en yta som en fotbollsplan skulle bara se löjligt ut. Praktiskt så infinner sig två större problem:

- Brist på slöade vapen och svaga pilbågar med "blunts".
- Gemensamma regler för stålvapenstrid och samträning av densamma.

Vidare så behövs sponsorer, tid för genrep, mediakontakter, o.s.v. Då jag själv deltagit i ett reenacment (Barnet 1471) med 700 stridande, vet jag att samordning och logistik kräver bra organisatörer. Därför är det knappast realistiskt att arrangera något till 2004, utan tidigast 2005. Man skulle kunna göra en mindre grej, en aptitretare, nästa år med 30-40 man för att ha något att visa upp för MTV-arrangörerna, media, samt potentiella deltagare. Att arrangera slaget är inte svårt, men det kräver arbete. Man skulle kunna tänka sig någon form av inträde för att få de bästa platserna, vilket skulle underlätta finansieringen (och dessutom inskärpa att det inte är fråga om något gratisspex). Det finns massor att tänka på och ta ställning till, men de idéer som framkastats hittills i den här tråden låter bra i mina öron.

...och skulle några gutar ondgöra sig över att man spelar upp Gotlands mörkaste timma, så får de väl lära sig att tåla det.
Björn Hellqvist

Inläggav Condrad » 9 juli 2003, 17:26

Jag har en fråga grundad på oerfarenhet....

Ett reenactment, hur hårt regisserat är det?
Vem dör när och hur eller kan det gå så att gutarna faktiskt vinner i reprisen?

Mikael
Condrad

Inläggav Halvor » 9 juli 2003, 21:26

Jeg tror jeg kan garantere at i allefall store deler av Kongshirden er interessert. Riktignok er vi litt tidlige i utstyr, men ikke SÅ gale. Dessuten er det flere av oss som har snust litt på å leke litt med 1371 (Norsk felttog i Sverige) og å lage utstyr til det.

På den annen side er jeg ikke videre begeistret for Medeltidsveckan som sådan da jeg anser arrangørene for å være totalt akterutseilt i forhold til en rekke andre arrangementer. Ærlig talt sier det litt når det er lettere å få tak i en keltisk kraftpyramide enn et gotisk kors under uka...

Men større samlinger av reenactere i Skandinavia er jeg HELT for!

(Siden slaget ved brunkeberg visstnok skal ha stått omtrent på dagens Sergels Torg kan det bli problemer med de lokale innbyggerne er jeg redd...)
Halvor

Inläggav Björn Hellqvist » 9 juli 2003, 21:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Condrad</i>

Jag har en fråga grundad på oerfarenhet....

Ett reenactment, hur hårt regisserat är det?
Vem dör när och hur eller kan det gå så att gutarna faktiskt vinner i reprisen?

Mikael
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om man översätter "reenactment" någorlunda exakt, så blir det "återuppspelning". Med andra ord så ska ett återuppspelat slag innehålla de moment och trupptyper som fanns i verkligheten, även om antalen kan vara svåra att uppnå. Utfallet av slaget ska vara det historiska, så, nej, gutarna kan inte vinna. Detta innebär att slaget blir regisserat, vilket i sin tur innebär att man måste presentera en så historiskt korrekt tolkning som möjligt.
Björn Hellqvist

Inläggav olafR » 10 juli 2003, 07:32

Som novis på reenactment strid tycker jag det låter spännande, jag är visserligen viking men det är ingen omöjlighet att fixa rätt utstyrsel för detta. Jag är på.

Sen tror jag tvärt emot Haldor att det är perfekt att göra under Medeltidsveckan, den är ju en instutuion i Sverige och drar massor av intresserade, många är där varje år, själv åker jag för fjärde året. Lättare att dra ihop dom mängder med människor som behövs tror jag, då många lägger sin semester under veckan. Annan tid på året kan det bli problem.

Detta är kanske något att prata om på träffen på MTV.
olafR

Inläggav Johan Käll » 10 juli 2003, 17:31

Jo, att göra ett 'ordentligt Arrangemang är inte att tänka på till nästa år. Jag tänkte mig nog en aptitretare i sådana fall. För att visa vad det skulle kunna vara, med mer folk. Björns samanställninga av folk verkar vara bra. Tror att det räcker för att visa upp lite skärmystlande. Angående brist på slöade vapen, det går att köpa om man vill vara med.

I år ska jag på slaget vid Azincourt. Där kommer de ha en regisserad strid med bågskyttar och hästar. Det är väl något sådant jag tänker mig. Om någon vill se hur ett 'battlescript' kan se ut kan ni kolla på denna länk: http://www.azincourt-alliance.org.uk
Johan Käll

Inläggav Daniel G » 20 oktober 2003, 10:44

Medeltidsveckan har i år börjat fundera på om det går att använda sig av reenavctment under MTV. Kanske inte under 2004 men möjligtvis 2005.
Idén är inte baserad på Korsbetningsslaget, det skulle bli för stort och svårt att arrengera.
Det MTV har tänkt är att ta en händelse lite tidigare, nämligen svenske kungen Birger Magnussons fälttåg på Gotland 1313. Birger ville kräva mer skatt av gutarna. Gutarna samlade dock ihop en här och vid slaget vid Röcklinge backe blev kungen tillfångatagen och förd till Visby. Traditionen säger att en gutnisk bonde räddade livet på kungen som annars hade blivit ihjälslagen av de uppretade gutarna. Bonden blev sedan dubbad till Gotlands förste(ende?) riddare. Bondens gård heter fortfarande Riddare.

Detta slag är mer hanterbart att arrangera och gutarna vinner. Det kan dessutom göras i princip på den ursprungliga platsen.

Det finns okcså andra ideér om reenactment på Gotland, bla det första slaget mellan Waldemars styrkor och gutarna vid Ajmunds bro.
Daniel G

Inläggav Arild Krake » 20 oktober 2003, 11:08

De kan ev. vara svårt att få tag på många som har bra utrustning för år 1313. då är det nog lättare att få tag i fålk med 1360-tals utrustning. Jag förstår inte varför gravarna skulle vara dåliga att ha slaget i. Bortsett från att Gutarna blir besegrade så ligger gravarna nära stan och där igenom kommer det att dra en massa turister . Så ur turist synpunkt så borde det slaget vara det mest lönsamt att återskapa, och det brukar ju vara ett viktigt argument när det gäller andra saker.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Ny Björn » 20 oktober 2003, 12:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>
"Bortsett från att Gutarna blir besegrade..."<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

-där slog du nog huvet på spiken...
-Men det kan kanske vara bra att börja med något uppbyggeligt för att visa att det går.
Vad som skulle vara möjligt sedan har redan sagts flera gånger ovan: Med lite tid till marknadsförande borde inte ett "Striden vid ringmuren" bli mindre välbesökt än t.ex. "Battle of Hastings", även där är fö. de besökande iaktagarnas sympatier i stort uteslutande på "Förlorarnas" sida (Saxarna om någon undgått det). Skottarna - även de tämligen långsinta över historiska nederlag - har vad jag vet "re-enactat" Flodden flera gånger så varför inte leka med 1361 på Gotland. Ett "Slaget vid ringmuren" borde kunna locka drösvis med folk både från Europa, Oz, NZ, och USA om det marknadsförs på rätt sätt.

Så de som känner sig manade: skrammla ihop folk som är intresserade av att planera och börja övertyga div. kämpar att det går bra att puckla på varandra (även om det får göras mindre bokstavligt) även utan lianer. Själv kan jag för en sådan sak tänka mig att 1) besudla mig tillfälligt med 1300-tal [;)][:D] och 2) åka till MTV de aktuella dagarna (stooort för att komma från mig [^])

/N B
Ny Björn

Inläggav Eva Andersson » 20 oktober 2003, 13:14

Jag vet inte om det är fler som har sent 1300-tal än det är som har andra perioder.Är det några andra än Carnis här i landet? Är det en väldigt vanlig period utomlands?
Jag har fått intrycket att vikingar och sena 1400-talsgrupper är mycket vanligare. Fast jag är inte helt uppdaterad i re-enactmentsvängen som ni säkert vet.
Tidigt 1300-tal har ju våra norska vänner, men jag ve tint ehur många de är.
Oavsett period skulle väl rätt många människor behöva skaffa ny utrustning antar jag och då inbillar jag mig att det är enklare att göra tidigt 1300-tal än sent, ju mindre plåt desto enklare liksom.
Om man ändå ska göra något från grunden, vilket det gäller för de flesta kanske det spelar roll.

Eva, ute på djupt vatten
Eva Andersson

Inläggav Arild Krake » 20 oktober 2003, 13:27

Eva även om det är enktare med tidigt 1300-tal så är det enligt mig snyggare med sent och mig veterligen så är mäninskan fåfäng. Dessutom så kan man använda viss äldre utrustning men inte yngre en den period man ska återskapa.

Sedan det tyngsta argumäntet för varför Slaget vid murarna vore det bästa att återskapa. Det är det mäst kända av slagen och kommer därför att dra mycket mer folk (både deltagare och åskådare) än något av de andra.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Johan Käll » 20 oktober 2003, 15:36

Det var mitt grundantagande. Förutom att jag själv är pysselsatt med den perioden. Det är inte helt få som tillverkat 'Visbyharnsk' så det går nog att få ihop ett antal.

Slaget vid Wisby ÄR vårt mest kända slag. När jag var vid Azincourt frågade de (utan att jag tog upp det) om vi svenskar inte reenactade det. Jag fick då stå där och förklara att: nej, i Sverige reenactas nästan inga historiska slag. Ibland möts folk på marknader och slår på varandra lite, men några slag återskapas knappt.

Många var dock intresserade av att åka till 'det exotiska Sverige'. Ett måste tror jag dock är att det finns tilgång till ett 'Reenactorläger' där långväga gäster kan campera.
Johan Käll

Inläggav Sara Lundström » 21 oktober 2003, 14:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>
Många var dock intresserade av att åka till 'det exotiska Sverige'. Ett måste tror jag dock är att det finns tilgång till ett 'Reenactorläger' där långväga gäster kan campera.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men det finns det ju redan. Eller hur menar du?
Sara Lundström

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang