av Björn Hellqvist » 9 juli 2003, 16:08
Jag rotade igenom mina pappershögar, och hittade faktiskt både mitt brev till Medeltidsveckans arrangörer samt det svar jag fick. I mitt brev, daterat 940906, framkastade jag ett förslag på ett Korsbetingsreenactment. De grupper som var tänkta att delta hade nog kunnat ge en numerär på omkring 100 stridande, möjligen fler. I svaret, daterat 941212 (detta var före emailens genombrott...), fick jag veta att MTV:s teatergrupp (under ledning av Towan Obrador) inte ansåg sig kunna genomföra slaget. Detta trots att jag inte uttryckligen skrivit att det skulle vara ett arrangemang helt i MTV:s regi. Dessutom fick jag veta att "det känns fel att publikt gestalta krigshändelser..."!
Nåväl, mycket vatten har flutit under broarna sedan dess (förhoppningsvis även bildligt sådant i Visbys torrgrav...), och kanske är tiden mogen för att blåsa liv i det hela igen. Vad har vi för resurser? Det finns säkerligen 30-40 personer med bra 1300-talsrustningar i landet, och minst lika många till som har bra fotfolksprylar. Båg- och armborstskyttar finns det tjogvis av, och ett 40-tal skulle nog kunna gå att skrapa ihop. Vikingaföreningars folk skulle kunna agera Gotlandsbönder, om man tänker sig ett mera rustikt och ålderdomligt utseende på utrustningen, vilket skulle kunna ge ytterligare ett 30-tal deltagare. Om man sedan involverar t.ex. Tournamentum, så kan ett dussin riddare vara med. Lägg till detta den lokala SCA-gruppen, där det finns ett stort antal "Visbyharnesk", så har man ytterligare ett dussin pers, och med "civila" som desperat bondemilis, kan nog ännu ett 50-tal tillkomma. Utländska deltagare kan kanske uppgå till max 20 pers. Totalt skulle detta kunna generera en numerär på 200-250 deltagare, vilket ger en tillfredsställande mängd på ett mindre slagfält. 75 pers på en yta som en fotbollsplan skulle bara se löjligt ut. Praktiskt så infinner sig två större problem:
- Brist på slöade vapen och svaga pilbågar med "blunts".
- Gemensamma regler för stålvapenstrid och samträning av densamma.
Vidare så behövs sponsorer, tid för genrep, mediakontakter, o.s.v. Då jag själv deltagit i ett reenacment (Barnet 1471) med 700 stridande, vet jag att samordning och logistik kräver bra organisatörer. Därför är det knappast realistiskt att arrangera något till 2004, utan tidigast 2005. Man skulle kunna göra en mindre grej, en aptitretare, nästa år med 30-40 man för att ha något att visa upp för MTV-arrangörerna, media, samt potentiella deltagare. Att arrangera slaget är inte svårt, men det kräver arbete. Man skulle kunna tänka sig någon form av inträde för att få de bästa platserna, vilket skulle underlätta finansieringen (och dessutom inskärpa att det inte är fråga om något gratisspex). Det finns massor att tänka på och ta ställning till, men de idéer som framkastats hittills i den här tråden låter bra i mina öron.
...och skulle några gutar ondgöra sig över att man spelar upp Gotlands mörkaste timma, så får de väl lära sig att tåla det.