av Lasse C » 5 september 2003, 08:34
Som den remarkabelt besvärliga person jag är tycker jag att man skall titta på den faktiska bakgrunden till sakuppgifter i sådana här diskussioner.
De näringsidkare som vill flytta veckan lägger fram ekonomiska skäl för det, så låt oss prata pengar en stund. Visst, det är ett tråkigt samtalsämne, men det är den planhalvan de vill spela på. Vi kan heller inte bortse från att inkomsterna från turismen <b><u>är</u></b> väldigt viktiga för Gotland, så det är faktiskt en aspekt att ta hänsyn till! Som Björn påpekade förstår dessutom folk pengar men inte passion.
Näringsidkarna talar om ett stort intäktsbortfall om Mtv kommer så tidigt i datum som den kommer att göra 2004. Siffran 30-40 miljoner läggs fram. Om det är avsiktligt från näringsidkarna vet jag inte, men jag kan faktiskt inte se helt klart om den syftar på en veckas totalintäkter eller intäktsbortfallet. Jag antar dock att det handlar om totalintäkter. I så fall kan bortfallet rimligtvis inte handla om så mycket, för intäkterna är självfallet inte <b>noll</b> under Mtv! Då undrar jag: Hur stort intäktsbortfall räknar man med, och jämfört med <b>vad</b>? Och, dessutom: <b>Hur</b> är beräkningen gjord?
Jag har varit inne på att datum för Mtv:s första dag svänger några dagar fram och tillbaka, vilket gör att Mtv ibland också börjar senare (faktiskt ganska mycket senare redan 2005). Det borde, enligt mitt tycke, balansera upp att Mtv något år hamnar ovanligt tidigt. Om man från Mtv:s och ”medeltidsfolkets” håll skall ta hänsyn till vad man kan – som Munkkällarens Lennart Rosenlund uttrycker det – ”tillföra <i>Gotland</i>” (min kursivering) så skall väl den största hänsynen tas till de näringsidkare som satsar långsiktigt på Gotland, helst också på helårsbas? Hänsynen skall väl också tas inte bara till näringsidkarna utan till Gotlands kommun, etc? (För övrigt tycker jag att Lennart R är ute och cyklar då han hävdar att turistsäsongen går efter datum! Under mitt 20-åriga yrkesliv har jag då aldrig sett någonstans där man planerar semester efter datum, utan alltid efter vecka.)
Då är vi också inne på också en annan viktig aspekt, som Sara tar upp: Totalkostnad. Flera har varit inne på nettoeffekten av Mtv, och då är det intressant med totalkostnaden för <b>Gotland</b>. Eventuellt (jag har nog faktiskt också hört den uppgiften - vet inte var, men det är ju kontrollerbara uppgifter) är t ex brottssiffrorna lägre under Mtv, vilket i så fall sänker kostnaden för Gotland och därmed höjer nettoinkomsten för veckan. Som sjukvårdsanställd börjar jag också fundera över hur belastningen på akutmottagningar, jourcentraler, etc, ser ut under Mtv jämfört med andra turistveckor. Sådant kostar också! En hel del, rent av.
Efter andra diskussioner här på forumet törs jag knappt ta ordet ”ansvar” i min mun, men om det nu görs gällande att Mtv och ”medeltidsfolket” har ett ansvar i det här så anser jag att det ansvaret inte är enbart gentemot näringsidkarna och för en sommar, utan gentemot <u><b>Gotland</b></u> och på längre sikt.
Nu har jag, som alltför ofta[:I], blivit lite omständlig, men om det är ekonomiska skäl som förs fram för att flytta Mtv så får vi diskutera ekonomi (också) – och då tycker jag att vi skall titta på dels totalsumman för Gotland och dels vilka siffror det rent faktiskt handlar om. Det går inte att bara kasta upp siffror i luften utan att det går att se vad de innebär och var de kommer från.
Lasse C
(som ogillar "sifferjonglering" och vill se konkreta, gripbara fakta)