Medeltidsveckan

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Björn Hellqvist » 4 september 2003, 21:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>
Jo nog känner man igen det. För några år sedan så fick jag frågan om var någott evenemang skulle hållas och när jag förklarade att jag inte visste och att jag inte jobbade med medeltidsveckan så frågade(påpekade) hon om jag i alla fall inte fick boende och mat. När jag då svarade att jag var turist likt henne och bekostade allting själv (även kläderna) så såg hon förfärad ut och uttryckte att hon fann detta konstigt.

Ludvig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har mött samma reaktion. Dels att man betraktats som allmän egendom bara för att man varit i dräkt, dels som guide då man antas känna till varenda gränd i Visby innerstad. Min teori är att folk kan förstå om man är medeltidsklädd mot ersättning, men om är där frivilligt [:0] och utan att ta ut ett öre för det, så framstår man som mer eller mindre vrickad. [:p] Folk förstår pengar, men inte passion...
Björn Hellqvist

Inläggav Björn Hellqvist » 4 september 2003, 22:43

På SCA/Nordmarks forum nämndes ett par punkter som är värda att ta i beaktande. När Mtv startades så var det delvis för att förlänga turistsäsongen. Jag minns 1985, då stan var stendöd på måndagen efter Mtv:s slut. Som så många andra påpekar, så är det sannolikt att färre skulle dra till Visby om veckan hölls v.33 p.g.a. semesterslut, skolstarter, etc, med resultat att Mtv blir fattigare = mindre attraktionskraft för vanliga turister = dåliga affärer för köpmän och krogägare. En annan aspekt är att dagens "lågbudgetturister", folk i övre tonåren/20nånting troligen är morgondagens "guldkalvar", då de återvänder till Gotland med familj, bil och semesterkassa att spendera. Om man omöjliggör för den gruppen att lära känna Gotland nu, är det inte säkert att den tar sig över till ön när de är 30 bara för att köpa dyr öl...
Björn Hellqvist

Inläggav Sara Lundström » 4 september 2003, 23:02

En annan aspekt är ju hur mycket olika grupper kostar Gotland. Så vitt jag förstått är det t ex inte många brott under Medeltidsveckan, trots att det är lika mycket folk som tidigare under sommaren. Om man då jämför med den massiva brottsvåg som drabbat ön i sommar är det ganska uppenbart att vi medeltidsturister i vissa avseenden är billigare för Gotlands kommun än sola-supa-turisterna.
Sara Lundström

Inläggav cizzi » 5 september 2003, 08:17

Och det här är förstås fakta som du kontrollerat och inte bara tror för att det får oss medeltidningar att framstå i så hiiiimla god dager?

Vad vet du egentligen om brottstatistiken på medeltidsveckan, och vad vad polisinsatserna kostar/inte kostar? Nu halkar du runt på mycket tunn is, och det bara för att få det till att medeltidningarna är bättre och duktigare turister än alla andra, och att vi därför skulle ha större rätt att befinna oss på ön, eftersom vi inte kostar Gotlands kommun lika mycket pengar?! Vi ska inte kosta kommunen en spänn, vi ska endast och enbart bidra, eftersom vi befinner oss där för vårt eget höga nöjes skull, inte för gotlänningarnas!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

En annan aspekt är ju hur mycket olika grupper kostar Gotland. Så vitt jag förstått är det t ex inte många brott under Medeltidsveckan, trots att det är lika mycket folk som tidigare under sommaren. Om man då jämför med den massiva brottsvåg som drabbat ön i sommar är det ganska uppenbart att vi medeltidsturister i vissa avseenden är billigare för Gotlands kommun än sola-supa-turisterna.
cizzi

Inläggav Lasse C » 5 september 2003, 08:34

Som den remarkabelt besvärliga person jag är tycker jag att man skall titta på den faktiska bakgrunden till sakuppgifter i sådana här diskussioner.

De näringsidkare som vill flytta veckan lägger fram ekonomiska skäl för det, så låt oss prata pengar en stund. Visst, det är ett tråkigt samtalsämne, men det är den planhalvan de vill spela på. Vi kan heller inte bortse från att inkomsterna från turismen <b><u>är</u></b> väldigt viktiga för Gotland, så det är faktiskt en aspekt att ta hänsyn till! Som Björn påpekade förstår dessutom folk pengar men inte passion.

Näringsidkarna talar om ett stort intäktsbortfall om Mtv kommer så tidigt i datum som den kommer att göra 2004. Siffran 30-40 miljoner läggs fram. Om det är avsiktligt från näringsidkarna vet jag inte, men jag kan faktiskt inte se helt klart om den syftar på en veckas totalintäkter eller intäktsbortfallet. Jag antar dock att det handlar om totalintäkter. I så fall kan bortfallet rimligtvis inte handla om så mycket, för intäkterna är självfallet inte <b>noll</b> under Mtv! Då undrar jag: Hur stort intäktsbortfall räknar man med, och jämfört med <b>vad</b>? Och, dessutom: <b>Hur</b> är beräkningen gjord?

Jag har varit inne på att datum för Mtv:s första dag svänger några dagar fram och tillbaka, vilket gör att Mtv ibland också börjar senare (faktiskt ganska mycket senare redan 2005). Det borde, enligt mitt tycke, balansera upp att Mtv något år hamnar ovanligt tidigt. Om man från Mtv:s och ”medeltidsfolkets” håll skall ta hänsyn till vad man kan – som Munkkällarens Lennart Rosenlund uttrycker det – ”tillföra <i>Gotland</i>” (min kursivering) så skall väl den största hänsynen tas till de näringsidkare som satsar långsiktigt på Gotland, helst också på helårsbas? Hänsynen skall väl också tas inte bara till näringsidkarna utan till Gotlands kommun, etc? (För övrigt tycker jag att Lennart R är ute och cyklar då han hävdar att turistsäsongen går efter datum! Under mitt 20-åriga yrkesliv har jag då aldrig sett någonstans där man planerar semester efter datum, utan alltid efter vecka.)

Då är vi också inne på också en annan viktig aspekt, som Sara tar upp: Totalkostnad. Flera har varit inne på nettoeffekten av Mtv, och då är det intressant med totalkostnaden för <b>Gotland</b>. Eventuellt (jag har nog faktiskt också hört den uppgiften - vet inte var, men det är ju kontrollerbara uppgifter) är t ex brottssiffrorna lägre under Mtv, vilket i så fall sänker kostnaden för Gotland och därmed höjer nettoinkomsten för veckan. Som sjukvårdsanställd börjar jag också fundera över hur belastningen på akutmottagningar, jourcentraler, etc, ser ut under Mtv jämfört med andra turistveckor. Sådant kostar också! En hel del, rent av.

Efter andra diskussioner här på forumet törs jag knappt ta ordet ”ansvar” i min mun, men om det nu görs gällande att Mtv och ”medeltidsfolket” har ett ansvar i det här så anser jag att det ansvaret inte är enbart gentemot näringsidkarna och för en sommar, utan gentemot <u><b>Gotland</b></u> och på längre sikt.

Nu har jag, som alltför ofta[:I], blivit lite omständlig, men om det är ekonomiska skäl som förs fram för att flytta Mtv så får vi diskutera ekonomi (också) – och då tycker jag att vi skall titta på dels totalsumman för Gotland och dels vilka siffror det rent faktiskt handlar om. Det går inte att bara kasta upp siffror i luften utan att det går att se vad de innebär och var de kommer från.

Lasse C
(som ogillar "sifferjonglering" och vill se konkreta, gripbara fakta)
Lasse C

Inläggav Eva Andersson » 5 september 2003, 08:35

Jag tror att Sara talar om skillnaden mellan brottsligheten under resten av säsongen med bla rån och flera våldtäkter och de brott som "medeltidsfolket" (i mycket vid bemärkelse, i princip alla som är utklädda på något sätt) begick under MTV,vilket i alla fall enligt polisens uppgifter till lägerarrangörena var olika former av fylleri.
Fylleri är inte heller bra, men jag tycker nog att våldtäkt är värre (till skillnad från den insändarskrivare vi diskuterade i början, som tyckte medeltidsfolk var värre än våldtäkt).

Och att vi inte ska kosta Visby _något_ är nog bara önsketänkande, våra bilar sliter på vägarna, vi använder de kommunala papperskorgarna och jag som är en dålig människa var till och med inne på sjukhuset och fick en cortisonspruta i en svullen led.
Och eftersom jag inte söp så gav jag inte krögarna några vinster. Ack ack!
Man kanske skulle stanna hemma nästa år[;)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav cizzi » 5 september 2003, 08:50

Jaså, så om någon annan gör något som är värre än det jag gjorde så är det jag gjorde helt okej? Det här är ju bara ett fåfängt försök att hävda att man är så himla mycket bättre än andra turister, och att man därför skulle ha större rätt till ön, men faktum kvarstår att vi är turister på någon annans bakgård, och där ska vi inte kosta tomtägaren något! Att ta upp vägslitage och tömning av papperskorgar är rätt meningslöst, eftersom du förhoppningsvis bidragit en del till ön också. Normalt slitage kontra medveten skadegörelse, supa sig så redlös att man måste bli omhändertagen av polis eller våldta någon är rätt stora extremer att jämföra!

Och sedan tror jag att det är onödigt att ens tänka i banorna att andra minsann kostar kommunen mer pengar än vi, eftersom de som gnäller om minskad intäkt inte är kommunen utan näringsidkarna. Det är INTE samma grupp!
cizzi

Inläggav Lasse C » 5 september 2003, 09:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>
Det här är ju bara ett fåfängt försök att hävda att man är så himla mycket bättre än andra turister, och att man därför skulle ha större rätt till ön, men faktum kvarstår att vi är turister på någon annans bakgård, och där ska vi inte kosta tomtägaren något! <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

"Whoa, hold yer horses", som de säger i det stora landet i väster!

Jag var inne på det här i mitt inlägg om ekonomi. <i><b>Om</b></i> brottsligheten under Mtv kostar mindre så <i><b>går</b></i> det att kontrollera, OK? Det handlar inte om vem som är "bäst", utan en komponent i en totalkostnad att jämföra. Talar vi pengar så jämför vi en summa med en annan, moralen är en annan sida.

Som Eva konstaterade är det önsketänkande att tro att medeltidsfolket inte skall medföra några kostnader - vad det handlar om är att ge ett skäligt plus i kassan.

Hur näringsidkarnas plånböcker påverkas är inget som har någon effekt på min nattsömn, om vi säger så, mer än i den mån <b>deras</b> ekonomi inverkar på <b>Gotlands</b> ekonomi - <b>det</b> kan vara relevant här.
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 5 september 2003, 09:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>

Normalt slitage kontra medveten skadegörelse, supa sig så redlös att man måste bli omhändertagen av polis eller våldta någon är rätt stora extremer att jämföra!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, det var ungefär det som var min poäng! [:)]

Men nu är ju frågan om vecka 32 eller ej inte aktuell för nästa år (tackochlov), så vi kanske skulle hjälpa Martinus och de andra med fler konstruktiva förslag till hur veckan kan bli bättre, mer tidsenlig och roligare till nästa år!

En sak jag tänkt på är hur programmet är upplagt. Som det är nu gås programmet igenom dag för dag. Däremot finns inget utrymme för att presentera punkterna tematiskt, mer än den korta presentationen av <i>att</i> det finns teman under rubriken "evenemang". Jag tror det skulle vara idé att istället särskilt lyfta fram kurser och föreläsningar, så att dessa även presenterades samlat under varsin rubrik. På det sättet skulle fler uppmärksamma dem, även människor som kanske inte skulle ha hittat dem annars. Då skulle nog många, som nu kanske mest går på "jippon", hitta någon kurs eller föreläsning som kan vidga just deras vyer.
Sara Lundström

Inläggav Åsa vävare » 5 september 2003, 09:23

Just så skulle jag också vilja göra om programmet.

Det är viktigt att lyfta fram föreläsningar och kurser. Mycket - allt för mycket, tycker jag - av diskussionerna handlar om marknaden och allt det som är så synligt - både i gatubilden och i programmet.

Programmet skulle då också kunna redogöra för förutsättningar för tornerspel mm. Det har ju efterlysts på ett annat ställe.
Åsa vävare

Inläggav Taffy » 5 september 2003, 09:31

Jag tror att en av de viktigaste delarna i en levande Mtv är att lägerfolket kommer in och deltar. Vi vill träffa er, se era kläder och dricka näringsidkarnas öl tillsammans med er!

Övrigt samarbete är också välkommet så klart, men er närvaro är det som mest kommer påverka stämningen.
/Anders
Taffy

Inläggav Karin » 5 september 2003, 09:34

Vad trevligt med konstruktiva förslag och någon ansvarig som lyssnar på dem! Jag börjar få ett hopp för medeltidsveckan igen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martinus Canonicus</i>

Tänk om man kunde ordna sådana syverkstäder som du talar om! Jag tar med det till planeringsgrupperna inför nästa år. Finns det fler än Sara som skulle gilla att folkbilda "betraktarna" och göra dem till "deltagare"? Hur man praktiskt ordnar det hela får man återkomma till. Kanske tält på Gotlandsänget?

Om jag kommer nästa sommar kan jag gärna ägna en dag åt att lära folk att sy särkar, skjortor och kjortlar. I alla fall om jag får någon sorts ersättning (pengar, gratis mat eller nåt). (En ersättning skulle få mig att känna mig uppskattad av arrangörerna, och så är jag av naturen snål.)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Och Saras förslag till "kvalitetsspioner" kan vi bara tacka för och ta emot. Det finns nämligen ibland de som byter varor när Leila och andra marknadsansvariga passerat.

Många medeltidsfolk (inte minst jag) är ganska duktiga på att hitta fel. (Ta inte åt dig om du inte känner igen dig.) Så jag tror inte att det skulle vara så svårt att hitta folk som kan tänka sig att kommentera marknadsstånd. De behöver bara en kortare utbildning i vad som är tillåtet (måste t.ex. allt som säljs vara exakta kopior?). Det är inte bra om 50 pers går runt och säger olika saker till försäljarna.

Karin
Karin

Inläggav Sara Lundström » 5 september 2003, 09:44

Angående kursledning: Självklart ska man ha sedvanlig ersättning om man leder en kurs! Jobbar man ska man ha lön, det säger sig självt, oavsett om det är för Mtv eller ett tv-produktionsbolag.

Angående "marknadsspioneri": Som Karin nämner måste folk som ställer upp på detta få information från Stiftelsen om vilka regler som gäller. Mitt syfte med den idén är att man kartlägger vilka som inte håller dessa regler, och rapporterar det till Stiftelsen. Inte att man tar upp det med handlarna, de vet det redan. Som Martinus nämnde känner handlarna igen Stiftelsens folk, och sedan smusslas det och byts grejor när inte dessa ser.
Sara Lundström

Inläggav Eva Andersson » 5 september 2003, 09:50

Cizzi:
Jag vill bara säga att jag tycker du läser Saras inlägg som fan läser bibeln.
Lite god vilja skulle inte skada när man läser vad folk skrivit och det är väl ingen som sagt att det är okej att göra fel bara för att någon annan gör något värre. Vad jag vet är det ingen på detta forum som blivit tagen av polisen eller svinat och se'n skyllt ifrån sig på detta sätt.

Taffy: jag trodde ditt första inlägg där du talade om att det vore trevligt att vingla hem ihop istället för att folk sdatt i lägren var en engångsföreteelse, men nu måste jag fråga: Är alkohol så oerhört viktigt för din medeltidsupplevelse (jag är inte nykterist och uppskattar själv öl, inte för att det är viktigt i sammanhanget)?
Rätt många av oss som åker på MTV och bor i lägren är lite äldre, en del har barn som jag och kanske inte har möjlighet/lust att festa när de är med.
Betyder det att man inte tar sitt "ansvar " för medeltidsveckan om man inte går på krogen? Själv var jag inne och gick i sta'n nästan varje dag (utom när vi hade öppet läger), handlade saker och i allmänhet hade det mysigt och visade därför upp mig för icke-medeltidare mm. Men jag var inte på krogen, bl a för att det är svårt att ta sig ut til lägret, men också för att jag är sjuk och inte orkar hålla igång både på dagen och kvällen.

Det finns folk som inte vill åka på MTV och andra medeltidsarrangemang för att så mycket handlar om att festa, jag försöker säg att det inte är bara det, men om vår roll främst är att stödja Visbys krögare och det betraktas som osolidariskt att vara nykter så är det svårtr att föra det resonemanget.

Eva
Eva Andersson

Inläggav cizzi » 5 september 2003, 10:16

Eva: Det var inte ett svar till Sara utan till dig. Det jag försöker belysa är att det är ovidkommande (i sammanhanget naturligtvis, självklart är det inte ovidkommande i största allmänhet) om andra våldtar eller inte, vi kan inte ursäkta vår närvaro någonstans med att vi åtminstone inte är lika illa som den och den som gjorde det och det. Att prata om "massiva brottsvågor" annars och att brottsligheten plötsligt går ner till närapå ingenting när vi fantastiska medeltidningar är på ön är ganska oviktigt, vi måste väl bete oss, oavsett om vi har dräkt eller inte? Jag förstår inte riktigt hur det har med något att göra?

Det känns som om många är väldigt snabba att:
* ställa krav för eget vidkommande
* kläcka schyssta idéer - för eget vidkommande
* klappa sig för bröstet ("vi är minsann inte lika skurkiga eller skräniga eller skräpiga som 'vanliga' turister, så Gotlänningarna borde vara väääldigt glada att just VI kommer!")

Personligen bryr jag mig inte speciellt om de flesta av de näringsidkare som gnäller, eftersom de är säsongsidkare och i princip åker hem med samma färja som medeltidningarna, däremot tycker jag att det är viktigt att inte glömma de bofasta gotlänningarna och året runt-handlarna.

Jag har själv (i den andra tråden visserligen, men jag antar att alla läste den också) gett ett antal idéer på hur man kan göra veckan bättre, och jag hoppas innerligt att det är det alla i slutänden vill med den här diskussionen. MEN att försöka hävda att medeltidningarna minsann är bättre turister för att de där två-tre personerna som våldtog tjejer i Visby i somras inte råkade befinna sig på ön just vecka 32 utan tidigare är helt ovidkommande!

Har ni funderat på att medeltidsveckan kostar ön på andra sätt än att jaga våldtäktsmän? Att man till exempel sätter in polishästar istf polisbilar just bara kring medeltidsveckan för besökarnas skull? De ridande poliserna hyrs in från fastlandet enbart för ändamålet, och finns alltså inte på ön överhuvudtaget resten av året. Merkostnad? Troligen. Och bemanningen är lika hög under medeltidsveckan som den är resten av sommaren. Och en fyllerist kostar förmodligen lika mycket pengar i cellen som en misshandlare!
cizzi

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang