av Wolf » 25 januari 2008, 00:21
Åsikter är och ska vara fria men i detta forum läser de flesta i vår omkrets så <u>ev</u>. skitsnack undanbedes vänligen men bestämmt.
(och den åsikten är min personligen)
För övrigt tycker jag att iden med vikingabyn är kanon, ett sätt att föra intresserade närmare, utöka kontaktnät och samtidigt samla både hantverkare och välgjort hantverk under samma tak om man säger så.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Viking</i>
Hej Olov,Matti och Anders!
Det där med religionen tänker jag inte diskutera mer då får vi skapa en ny tråd som du säger.
Nu ska jag försöka svara dig Olov, det är Mälarens Kölar bla och flera privata intresenter, Konunga huset har släppt till marken.
Varför skulle du bygga i Svitjod och inte hemma på egen gård, hemma på egna gården kommer man ingen stans man utvecklas inte, <u><b>har erfarenhet av en förening som jag var ordf i men de ville inte ngt.</b></u>
Fördelen med Svitjod är gemenskap att kunna sälja sina egna produkter utan att ngn tar del av vinsten, det är gratis ingen kostnad för markhyra.
Husen byggs efter Birka staden, själva kärnan i Svitjod är som Birka men det är en del markförhållanden son för dagen gör att det inte blir helt som Birka.
Det ska vara som en stads bebyggelse när det är klart.
Det kommer att vara exprimintiell arkeolog, en mångfalld av olika hantverk, försäljning teater, föreläsningar mm
Garnisonshuset blir en kopia av Birka Garnison.
Det kommer att bli många olika hus både i storlek och utseende.
Vi försöker att göra husen vikingatida i den mån man vet hur de såg ut, vi kan inte säga att det här är rätt, för det finns inget hus som referens.
Men vi har en person som bestämmer om hur vi får bygga, man kan alltså inte efter egna vilja bygga vad som helst i tron att det här är ett vikingahus, vi har höga krav på att det ska bli så bra som vi tillsammans har förmåga till.
Vi vill att ni tar kontakt med oss och diskuterar vilkoren, det här tillfället kommer aldrig igen, det är nu ni ska ta kontakt.
Jag är iallafall av den meningen att det är tillsammans man kan göra ngt stort, det kan man aldrig göra för egen del.
Det finns så mycket potensial i Svitjod, det ligger ca 10 min från Arlanda förhoppningsvis många besökare nationella/internationella, det är ju här ni ska vara med ni som är aktiva vikingar.
Hoppas du fått svar på dina frågor
Mvh
Viking
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">