[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - vikingastaden Svitjod

vikingastaden Svitjod

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Olov » 22 januari 2008, 17:52

Jag är mest nyfiken på hur det är tänkt att husen ska byggas. Jag har förstått att man ska få bygga sitt eget hus och sedan ansvara för att det underhålls och så vidare? Men varför skulle man välja att göra det på svitjodområdet och inte hemma i sin egen trädgård? Allså vilka fördelar har man av att man väljer att vara med på det här projektet istället för att fixa det själv? Sen vill jag veta vilken nivå det kommer att ligga på. Är det en stadsbebyggelse (Birka, Hedeby osv.) eller är det landsbygdshus som kommer uppföras? Hur höga krav på autencitet kommer ni att ställa? Kommer det att vara ett forum för experimenterande eller kommer ni sätta gränser för husmodeller och konstruktionslösningar? Och sist men inte minst skulle jag vilja veta vilka det är som ligger bakom det hela.

/Olov
Olov

Inläggav Viking » 23 januari 2008, 08:24

Hej Olov,Matti och Anders!
Det där med religionen tänker jag inte diskutera mer då får vi skapa en ny tråd som du säger.

Nu ska jag försöka svara dig Olov, det är Mälarens Kölar bla och flera privata intresenter, Konunga huset har släppt till marken.

Varför skulle du bygga i Svitjod och inte hemma på egen gård, hemma på egna gården kommer man ingen stans man utvecklas inte, har erfarenhet av en förening som jag var ordf i men de ville inte ngt.

Fördelen med Svitjod är gemenskap att kunna sälja sina egna produkter utan att ngn tar del av vinsten, det är gratis ingen kostnad för markhyra.
Husen byggs efter Birka staden, själva kärnan i Svitjod är som Birka men det är en del markförhållanden son för dagen gör att det inte blir helt som Birka.

Det ska vara som en stads bebyggelse när det är klart.

Det kommer att vara exprimintiell arkeolog, en mångfalld av olika hantverk, försäljning teater, föreläsningar mm

Garnisonshuset blir en kopia av Birka Garnison.

Det kommer att bli många olika hus både i storlek och utseende.
Vi försöker att göra husen vikingatida i den mån man vet hur de såg ut, vi kan inte säga att det här är rätt, för det finns inget hus som referens.

Men vi har en person som bestämmer om hur vi får bygga, man kan alltså inte efter egna vilja bygga vad som helst i tron att det här är ett vikingahus, vi har höga krav på att det ska bli så bra som vi tillsammans har förmåga till.

Vi vill att ni tar kontakt med oss och diskuterar vilkoren, det här tillfället kommer aldrig igen, det är nu ni ska ta kontakt.

Jag är iallafall av den meningen att det är tillsammans man kan göra ngt stort, det kan man aldrig göra för egen del.

Det finns så mycket potensial i Svitjod, det ligger ca 10 min från Arlanda förhoppningsvis många besökare nationella/internationella, det är ju här ni ska vara med ni som är aktiva vikingar.

Hoppas du fått svar på dina frågor
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Johan Käll » 23 januari 2008, 10:18

"Vi vill att ni tar kontakt med oss och diskuterar vilkoren, det här tillfället kommer aldrig igen, det är nu ni ska ta kontakt."

Man kan alltså bara var delaktig om man bygger från början? det kommer inte att gå att bygga om t.ex. två år när man skaffat finansiereing och tid för att bygga hus och sådant?

Själv känner jag mig lite tvehågsen eftersom det verkar som om 'fornsed' har en stark koppling till verksamheten och jag nog håller mig borta från religiösa ställningstaganden innom historia/arkeologi.

Men det låter som om det kan bli en fin liten by. Ni har ju mark och finansiering. Det är det svåraste.
Johan Käll

Inläggav Edvin » 23 januari 2008, 10:43

Är det Puh som döljer sig bakom användarnamnet "Viking" måhända?
Edvin

Inläggav Matti » 23 januari 2008, 14:21

Ditto, Johan. Jag är nog så varsam med det religiösa i dylika sammanhang. Vikingarna var både kristna och hedningar och om det här blir ännu en plats som är "hednisk" med riktiga vikingar så missar man halva poängen med vikingatiden som en förändringsperiod då nya idéer kom in i landet, både via missionärer, men också via nordbor som varit på resa.
I flera avhandlingar på senare år har en mer komplex bild av både den fornnordiska religionen och missionen kommit fram och jag hoppas att Sanmarks, Thielanders och Britt-Marie Näsströms arbeten är de som ligger till grund för levandegörandet av den fornnordiska religionen och av missionärers akvititeter.
Matti

Inläggav Viking » 23 januari 2008, 14:49

Hej, det är inte Puh som är Viking.

Vi är inga religiösa extremister, vi försöker bara förmedla det historiska förloppet.

Vi vill ju att goda krafter ansluter i detta projekt, vi kan inte annat än att göra detta så bra vi kan, men med tillströmmande kompetens måste det ju gå lättare, och det går inte att bygga på egna gårdenoch tro att man kommer ngn vart man måste göra saker som dtta projekt tillsammans.

Jag har svårt med att det är sådana negativa inställningar från många av er, varför inte lyckönska oss istället, inte rada upp oändliga hinder som skulle omöjliggöra hela projektet.

Ni tycks ju tro att det är ngn form av religiös fanastim, tror man det ja då förstår jag att man inte vill blanda sig i, men det kanske är mitt fel i och med att det är jag som har formulerat mig dåligt?

Som sagt var med på det här istället för som jag ser det ni mer eller mindre dömmer oss från början.

Jag säger igen ta kontakt med oss få mer info än du får här, sedan kan ni ta ställning.
Kontakta oss på Tfn 070 573 43 43/ 021 250 48
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Viking » 23 januari 2008, 15:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

"Vi vill att ni tar kontakt med oss och diskuterar vilkoren, det här tillfället kommer aldrig igen, det är nu ni ska ta kontakt."

Man kan alltså bara var delaktig om man bygger från början? det kommer inte att gå att bygga om t.ex. två år när man skaffat finansiereing och tid för att bygga hus och sådant?

Själv känner jag mig lite tvehågsen eftersom det verkar som om 'fornsed' har en stark koppling till verksamheten och jag nog håller mig borta från religiösa ställningstaganden innom historia/arkeologi.

Men det låter som om det kan bli en fin liten by. Ni har ju mark och finansiering. Det är det svåraste.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Viking

Inläggav Viking » 23 januari 2008, 15:48

Hej Johan!
Tack för att du säger forn sed, vad vi gör är att göra ett försök att tala om levnads vilkoren under järnåldern i Sverige, vi vill inte påstå att det ena är bättre än det andra, vi jämför bara hur det blev och hur det var.
För övrigt är vi politiskt religiöst oberoende, men vi tar starkt avstånd till div nasistiska strömningar av alla slag, sådana får inte vara med och leka de åker ut direkt.

Du frågar om det går att komma med senare när du fått finansering, och det går säkert bra och det är fler än du somm tänker så, men det är därför du ska ta kontakt med oss, och gör gärna ett besök på Frösåker under trevliga förhållanden jag lovar du kommer att bli överraskad, sedan kan du ta ställning.
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Anders Lindkvist » 23 januari 2008, 16:40

Jag tror inte att ni på några villkor vill bli förknippade med högerorienterade/patriotiska/romantiska eller nazistiska ideal och jag tror inte det är det som är själva problematiken bakom diskussionen. Det är sammankopplandet mellan seriös historisk/arkeologisk forskning och den trots allt starkt religiöst färgade nutuda föreställningen "Forn sed" som är problemet. Om du hade uttryckt det som att du sökt på ett vetenskapligt sätt återskapa en död religion/kult/ritual på ett trovärdigt sätt hade det varit en annan femma. Då är det en annan sak, likt återskapandet av ett hästoffret i Eketorp. Jag håller med Johan där att man ska vara försiktigt med att lägga ett nutida religiöst raster på den vetenskapliga återskapningen.

Jag tror inte vi kommer längre i denna riktning av diskussionen. Så jag föreslår att vi fokuserar på själva huvudfrågan.

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Johan Käll » 23 januari 2008, 19:38

Den negativa air som du upplever skall du inte ta så hårt på. De flesta av oss är luttrade och vet att många 'medeltidstäder' och 'vikingabyar' slutar med ett antal nödtorftigt hopspikade brädväggar med tveksam historisk bakgrund. Att de som startar projektet låter glada och motiverade och har höga mål är sällan en garant för att slutet blir bra.

Kritiska frågor om hur man tänkt sig det hela är därför inget du skall ta som gnäll utan att vi hör oss för hur det är tänkt,så vi kan bilda oss en egen uppfattning av seriositeten på projektet. Det är nog därför många är avvaktande i börja. Efter att första huset/husen står kan man bilda sig en uppfattning om vad som kommer hända. De är oftast stilbildande för resten.

Som jag uppfattat det nu är ambitionsnivåv i höjd med Fotevikens. Hur husen kommer stå är inte intressant, men den hantverksmässiga och i viss mån organisatoriska modellen kommer vara av samma sort?

Kort sagt, vi gnäller inte (så mycket) utan undersöker om det är något för oss. De flesta av oss är ju rätt seriösa i vår återskapning och vill veta om det vi lägger all tid på kommer att vara bortkastat.
Johan Käll

Inläggav Matti » 23 januari 2008, 23:55

Ja, du formulerade det bättre än jag, Johan.
Viking, många av oss har varit med länge och sett många glada projekt gå i graven och folk med höga ambitioner knäckta. Jag har arbetat på flera forntidsbyar med olika profil och alla har de problem på ett eller annat vis.
Se våran avvaktande hållning som en hobby och yrkesskada. Det är inte det att vi inte tror på er ambition och vilja, det är bara det att många har sett personer med samma go och vilja knäckas. Vi vill inte ge oss in i något vi inte vet mer om. Både vad målet är, mycket konkret, och vad som utgör den teoretiska basen för återskapandet.

Kanske skall vi öppna en tråd för att diskutera den teoretiska basen för förmedlingen. För mig, som arbetar med det och som jobbar utifrån det arkeologiska och historiska källmaterialet, vet att saker sällan är enkla och rakt fram. Alla vill gärna få sin bild bekräftad, även om man inte gör det medvetet. Även skolade forskare faller titt som tätt i den gropen. Js, lika ofta fast de borde veta bättre och vara mer självkritiska.
Därför föredrar jag att man öppet och ärligt redovisar att vi inte riktigt vet allting eller vad som stämmer i alla lägen.

Dock Viking, nej, jag kan på rak arm säga att jag inte har någonsomhelst ekonomisk möjlighet under överskådlig framtid att bygga vikingahus. Skulle jag re-enacta en person från den tiden igen på mer regelbunden basis och inte inom tjänstens vägnar, så skulle jag nog vara en lätt förvirrar nykristnad finne eller same som glatt blandar ihop begreppen och som ändå inte bryr sig så mycket om "didära asarna!" utan mer bekymrar sig om vad Mielikki, Guds dotter, kan tänkas vara på för humör inför jakten etc...
Jag menar, du kan inte begära att en Tornedaling/norrbottning i exil i Halland och gift med en västgötska skall vara alltför vänligt inställd till "Ruotsis" kring mälaren som handlar med tjuder och karelare som then saamit/kvän han är!
[;)]

Men jag kan tänka mig att ge råd och tips vad avser förmedling och hur och vad osv. Det är trots allt det jag brinner för allramest.
Matti

Inläggav Martin A » 24 januari 2008, 04:16

Uppfattade inte riktigt om det nämndes, men är det enbart privatpersoner som står bakom byggandet av husen? Eller är det någon förening? Finns det någon hemsida för projektet?
Martin A

Inläggav Viking » 24 januari 2008, 07:12

Hej Matti& johan!

Du har ju humor Matti det gillar jag, jag håller med er om att i projekts början är alla mycket entusiastiska och det hela blev inte som man tänkt, tröttnar och går i den sk väggen.

Jag har själv varit med i ett stort projekt där vi blev grymt svikna och allt föll ihop, och det vill jag inte uppleva igen.

jag vet själv inte så mycket ännu om projektet, vi har just idagarna fått bygglovet.

Jag är tacksam för att ni vill bidra med tips, men visst är det pirrigt, tänk om det inte blir bra frågar man sig.

Men vi har en trygghet i det stora gäng som ingår i detta, män/Kvinnor kommer från flera olika vikingagrupper, vi är ett sällskap inte en förrening, till oss kommer folk som är intresserade det finns inga måsten som binder, men det är ett kraftfullt gäng.

Till Martin A, vi har arkeologiskt material material för hur det ska se ut, men detta är ett privat finanserat projekt utan inblandning av stat/kommun eller EU förnärvarande.
Johan & Matti jag förstår vad ni menar ang div vikinga/medeltidsbyar som inte ens är riktigt byggda och förmågan att använda dem inte heller finns.

Det är den tanken som oroar mig mest, men vi får hoppas att det vackra läget och närheten till Arlanda bidrar.

En annan fördel för besökaren är att de får besöka slottet, gå på museumet och till sist men inte minst besöker man det levande museiet vikingastaden Svitjod, hoppas allt detta kan dra besökare, förstår ni varför jag tror på det här.
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Wolf » 25 januari 2008, 00:21

Åsikter är och ska vara fria men i detta forum läser de flesta i vår omkrets så <u>ev</u>. skitsnack undanbedes vänligen men bestämmt.
(och den åsikten är min personligen)

För övrigt tycker jag att iden med vikingabyn är kanon, ett sätt att föra intresserade närmare, utöka kontaktnät och samtidigt samla både hantverkare och välgjort hantverk under samma tak om man säger så.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Viking</i>

Hej Olov,Matti och Anders!
Det där med religionen tänker jag inte diskutera mer då får vi skapa en ny tråd som du säger.

Nu ska jag försöka svara dig Olov, det är Mälarens Kölar bla och flera privata intresenter, Konunga huset har släppt till marken.

Varför skulle du bygga i Svitjod och inte hemma på egen gård, hemma på egna gården kommer man ingen stans man utvecklas inte, <u><b>har erfarenhet av en förening som jag var ordf i men de ville inte ngt.</b></u>

Fördelen med Svitjod är gemenskap att kunna sälja sina egna produkter utan att ngn tar del av vinsten, det är gratis ingen kostnad för markhyra.
Husen byggs efter Birka staden, själva kärnan i Svitjod är som Birka men det är en del markförhållanden son för dagen gör att det inte blir helt som Birka.

Det ska vara som en stads bebyggelse när det är klart.

Det kommer att vara exprimintiell arkeolog, en mångfalld av olika hantverk, försäljning teater, föreläsningar mm

Garnisonshuset blir en kopia av Birka Garnison.

Det kommer att bli många olika hus både i storlek och utseende.
Vi försöker att göra husen vikingatida i den mån man vet hur de såg ut, vi kan inte säga att det här är rätt, för det finns inget hus som referens.

Men vi har en person som bestämmer om hur vi får bygga, man kan alltså inte efter egna vilja bygga vad som helst i tron att det här är ett vikingahus, vi har höga krav på att det ska bli så bra som vi tillsammans har förmåga till.

Vi vill att ni tar kontakt med oss och diskuterar vilkoren, det här tillfället kommer aldrig igen, det är nu ni ska ta kontakt.

Jag är iallafall av den meningen att det är tillsammans man kan göra ngt stort, det kan man aldrig göra för egen del.

Det finns så mycket potensial i Svitjod, det ligger ca 10 min från Arlanda förhoppningsvis många besökare nationella/internationella, det är ju här ni ska vara med ni som är aktiva vikingar.

Hoppas du fått svar på dina frågor
Mvh
Viking
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Wolf

Inläggav Schack » 27 januari 2008, 16:22

Hi there.
I am Schack from Gernmany
Via an russian forum I have got info about the Svitjod Project. As I have anderstood you are talking about it. As I heared you are looking for the peaple whu can halp by building of house etc.
Is it possible to get this info in English? So I could pass it to our German-Vikings if aou are interested in it.
See you!
Schack

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang