[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hantverkshelgen i Linköping _Återkomsten_

Hantverkshelgen i Linköping _Återkomsten_

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav ingrid » 4 november 2003, 21:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Finns det intresse för "överkurs" i brickvävning? Alltså individuella vridningar-tekniken där man jobbar med två färger och gör t.ex. bokstäver eller andra fria mönster. Det krävs väl egentligen inte att man prövat på brickvävning innan, men det är nog en fördel att åtminstone ha grundläggande kunskaper i hur vävning fungerar.

/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag är mycket intresserad av ett "överkurs" i brickvävning! Kanske inte så mycket den vanliga dubbelsidiga vävningen men gärna "missed-hole"-tekniken typ Höfdibanden som jag har funderat över en längre tid nu. I fall man inte måste vara medlem i någon medeltidsförening alltså...
Ingrid - helt ny medlem på Historiska världar som undrar om jag lyckades posta detta på ett vettigt sätt!
ingrid

Inläggav Arild Krake » 4 november 2003, 22:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lena</i>

Och sa lagger ni det pa min fodelsedag... [:(]

/ Lena

Varför ledsen? det är ju en pressent;)

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Arild Krake » 4 november 2003, 22:53

Ingrid och övriga. Hantverkshelgen i Linköping är menad som ett evenemang av medeltidare för medeltidare, även andra intresserade är välkomna. Det spelar alltså ingen roll om man är med i någon förening eller inte man är evälkommen i vilket fall. Meningen är att man ska lägga ev. föreningspolitik mm bakom sig och kunna träffas för att lära sig, ha trevligt och lära ut.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Angus Maciomhair » 4 november 2003, 22:54

Brickband vore intressant, liksom konfekttillverkning. Kommer möjligheten till pilmakeri att finnas denna gång också?
Ingrid: Ditt inlägg såg ut precis som det skulle, och av innehållet att döma hamnade det helt rätt också [;)]
/Angus, gottegris.
Angus Maciomhair

Inläggav Arild Krake » 4 november 2003, 22:55

Så nu behöver vi veta om det är någomn som sitter ine med kunskaper som denne vill lära ut på Hantverkshelgen, eller om du vill lära dig någonting stecielt. Skynda och skriv det här.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Shadow » 5 november 2003, 09:51

Okeeej..... [:)]
Bronsgjutning, konfekttillverkning, lädersömnad, brickbandsvävning, klädsömnad....

Shadow, som inte vet hur man ska hinna med allt....

P.s
Undrar om det kommer någon inbjudan när program o allt är klart?
(Medlemmar i KARG som undrar....)
Shadow

Inläggav ingrid » 5 november 2003, 09:55

Så bra att alla får vara med! Jag hoppas verkligen att det blir en kurs i brickvävning och at jag lyckas ta mig dit. I och med att jag aldrig har varit på ett sådant evenemang vet jag inte om jag kan bidraga med något men om så är fallet ställer jag gärna upp förstås!
Ingrid
ingrid

Inläggav Martina » 5 november 2003, 14:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ingrid</i>

Så bra att alla får vara med! Jag hoppas verkligen att det blir en kurs i brickvävning och at jag lyckas ta mig dit. I och med att jag aldrig har varit på ett sådant evenemang vet jag inte om jag kan bidraga med något men om så är fallet ställer jag gärna upp förstås!
Ingrid

Hej Ingrid!
Har inte pratat med Liunga än, men om det blir kurs så kommer det att bli enbart med inriktning på vridningsbetingade band. Annars blir det för rörigt.
Känner inte till missed hole-tekniken och höfdibanden, upplys mig gärna!
Hoppas vi ses i januari!

/Martina
Martina

Inläggav ingrid » 5 november 2003, 16:42

Vad synd att det inte blir något "överkurs"!
Missed-hole tekniken - och det är egentligen ett felaktigt namn - är når man använder fyr-håliga brickor men har ett tomt hål dvs det blir 2 bottentrådar trådar och 1 mönster-tråd. Bottentrådarna går två och två tillsammans och bildar en panama-liknande yta ( men med bara ett inslag) medan mönstertrådarna bildar diagonala linjer ovanpå. Bandet som blev hittat i Höfdi kyrka på Island och som skall vara från sen medeltid, är vävt i denna tekniken - det har geometriska mönster och avbildningar av hjortar och träd men på grund av broscheringarna mellan mönstertrådarna ser man inte botten så tydligt. Jag har inte hittat någon bild ute på nätet men det finns ett i Sonja Berlins bok på sidan 22/23 om du har den. En bättre bild skall finnas i Nockerts bok om Bonaderna från Skog och Överhogdal om jag kommer ihåg det rätt. Collingwood beskriver tekniken på s. 152 (i min utgåva) "Hopsack combined with floats on one side of the band and with areas of warp twining" heter det där. Jag skall nog också berätta att han har fått stark kritik från Island - Sigridur Halldorsdotter skriver att han kan varken ha sett banden eller analyserat de...
Ingrid
ingrid

Inläggav Karin » 6 november 2003, 19:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shadow</i>

Okeeej..... [:)]
Bronsgjutning, konfekttillverkning, lädersömnad, brickbandsvävning, klädsömnad....

Shadow, som inte vet hur man ska hinna med allt....

P.s
Undrar om det kommer någon inbjudan när program o allt är klart?
(Medlemmar i KARG som undrar....)

Bra! Då ligger dina önskningar och våra planer på samma nivå.

Vi räknar med att alla kurser är klara i mitten av nästa vecka. Då ska vi skicka ut en inbjudan så fort vi hinner skriva den.
Jag hoppas att du och andra här på forumet som är med i intressanta föreningar sprider inbjudan till alla ni kan komma på. Programmet kan ju även vara intressant för hembygdsföreningar och andra.

Karin
Karin

Inläggav Karin » 6 november 2003, 19:12

Vridningsbetingade band är samma sak som band med individuella vridningar, någonting som jag skulle kalla överkurs. Jag ser mycket fram emot att få lära mig det, Martina.

Jag kommer antagligen hålla en nybörjarkurs i brickvävning. Om det blir tid över och du vet hur man gör kan du ju testa missed hole-tekniken då. Jag har väldigt svårt för att förstå beskrivningar i ord, men du får gärna visa mig när du kommer hit.

Karin

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ingrid</i>

Vad synd att det inte blir något "överkurs"!
Missed-hole tekniken - och det är egentligen ett felaktigt namn - är når man använder fyr-håliga brickor men har ett tomt hål dvs det blir 2 bottentrådar trådar och 1 mönster-tråd. Bottentrådarna går två och två tillsammans och bildar en panama-liknande yta ( men med bara ett inslag) medan mönstertrådarna bildar diagonala linjer ovanpå. Bandet som blev hittat i Höfdi kyrka på Island och som skall vara från sen medeltid, är vävt i denna tekniken - det har geometriska mönster och avbildningar av hjortar och träd men på grund av broscheringarna mellan mönstertrådarna ser man inte botten så tydligt. Jag har inte hittat någon bild ute på nätet men det finns ett i Sonja Berlins bok på sidan 22/23 om du har den. En bättre bild skall finnas i Nockerts bok om Bonaderna från Skog och Överhogdal om jag kommer ihåg det rätt. Collingwood beskriver tekniken på s. 152 (i min utgåva) "Hopsack combined with floats on one side of the band and with areas of warp twining" heter det där. Jag skall nog också berätta att han har fått stark kritik från Island - Sigridur Halldorsdotter skriver att han kan varken ha sett banden eller analyserat de...
Ingrid
Karin

Inläggav ingrid » 6 november 2003, 22:19

Ursäkta mej, mitt fel - jag läste trädningsbetingade band och inte vridningsbetingade band i Martinas meddelande, beklagar så mycket.
Blir det i alla fall en "överkurs" då? Kan man möjligen få veta lite om vilka tekniker som skall genomgås?
Jag har provat väva i missed-hole-tekniken men det är nog en bit kvar före jag kan tillräckligt för att lära ut det - det var liksom därför jag ville gå på en kurs :-)
Ingrid
ingrid

Inläggav Rase Spires son » 12 november 2003, 14:29

Kommer ni att ha några kurser i pilbågsbygge eller dylikt? Vad kommer det att kosta?

Rasmus
Rase Spires son

Inläggav Karin » 13 november 2003, 17:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rase Spires son</i>

Kommer ni att ha några kurser i pilbågsbygge eller dylikt? Vad kommer det att kosta?

Rasmus

Någon bågskyttekurs blir det inte i år. Om du väntar en dag eller så kommer inbjudan, och i den står kostnaden för helgen och för de olika kurserna.

Karin
Karin

Inläggav Arild Krake » 15 november 2003, 12:56

När du har tröttnat på julstök och släktingar, ätit upp allt godis och
tröttnat på klapparna.

Då är du välkommen på hantverkshelg med medeltidsföreningen Liunga i
Linköping! Här får du möjligheten att lära dig om och prova på olika
historiska hantverkstekniker, främst vikingatida och medeltida. Vi håller
till på Hemslöjdens gård i centrala Linköping och har tillgång till deras
vackra slöjdlokaler. Vi börjar fredagen 2 januari kl 18 och avslutar tisdag
6 januari efter frukost.

Helgen är öppen för alla intresserade och anordnas utan vinstintresse av den
ideella föreningen Liunga.

I kursavgiften ingår frukost, lunch, kvällsvard och fika under kursdagarna,
samt ett härligt gästabud på söndagskvällen. Därutöver tillkommer eventuella
materialavgifter för kurserna. Vi kan tyvärr inte övernatta i lokalen, så
för långväga gästers boende vill vi rekommendera STF:s vandrarhem, som
ligger mycket nära. Det finns också möjlighet att inhysas hos några av
Liungas medlemmar, men platserna är begränsade.

Anmälan sker snarast till Lena Elfving, lena snabela lena-elfving punkt org, eller
Tröskaregatan 84, 583 34 Linköping, telefon 013-12 34 99. Avgiften för
hantverkshelgen är 430 kr (inklusive postens avgifter), och ska vara betald
senast 15 december. Vid anmälan får du betalningsinstruktioner.

På nedanstående hemsida finns information om arrangemanget och om vilka
kurser som erbjuds. Som exempel kan nämnas nålbindning, temperamålning,
kalligrafi, lädersömnad och tillverkning av medeltida sötsaker.

http://www.lena-elfving.org/static/lena ... shelg.html

Välkomna önskar Liunga
Arild Krake

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang