av Matti » 29 juli 2010, 14:23
Precis, två helt olika approacher till säkerheten. Detta leder till olika skolor som i sin tur leder till antipati.
Det jag gillar med östisarnas strid är att hela kroppen är mål, vilket den ju var i verkligheten, samt att man uppenbarligen får grappla, gripa motståndarens armar osv, något jag gärna vill göra och en reflex jag tränat in under min självförsvarsträning.
Att jag får problem med våran härkamp kommer delvis av detta. Jag inser att jag måste träna bort en reflex som jag vet är extremt användbar i självförsvar, och som varit till nytta. Som Asperger tar det längre tid att träna in ett mönster och jag tror på att man inte skall blanda reflexmönster och strida olika beroende på vad man gör.
Därför anser jag att det östliga systemet har fördelar. Vad jag inte gillar ur säkerhetssynpunkt är att man tacklar bakifrån osv vilket är mycket farligare då du får noll förvarning och inga skydd i världen räddar en knäckt nacke eller ett knä ur led.
Personligen skulle jag i nuläget INTE ställa upp för allt smör i Småland! Har inte nog skydd!