[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Korsbetingen/battle of Wisby

Korsbetingen/battle of Wisby

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Ny Björn » 21 oktober 2003, 18:15

Skulle kunna tänka mig att det som menas är ett 1361-läger - eller så har jag missförstått det(?)

/N B
Ny Björn

Inläggav Martinus Canonicus » 21 oktober 2003, 19:17

När Daniel tog upp tråden igen, sedan den legat nere i tre månader, har det kommit ett flertal inlägg. Ingen har nappat på 1313, utan det finns en samstämmighet kring 1361. Man har ställt i utsikt att även re-enactors från Utlandet torde komma till ett slag utanför Visby ringmur. Finns det då någon/några som är villiga att ta sig an det och som kan presentera en kalkyl över det hela? Just nu finns det gehör bland vissa i Medeltidsveckans styrelse för ett re-enactment. Passa då på - vänta inte. Det är de som har erfarenhet av de här sakerna som kan få till det, så det blir bra. Ingen bland de ansvariga inom Medeltidsveckan har någon erfarenhet av detta. Hör av er före 28 oktober, för då har vi sammanträde med styrelsen. Jag har ingen aning om hur komplicerat, omfattande, kostsamt etc detta är. Det skulle vara bra att ha ett hum om det, om man ska försöka få till det.
Martinus Canonicus

Inläggav Ville » 21 oktober 2003, 22:33

Min uppfattning är att det inte behöver vara särskilt kostsamt. Det enda man ju egentligen behöver är följande:

1: En plats att vara på. Och jag ser inget egentligt problem med att hålla till på den verkliga platsen för striden 1361. Möjligen kan jag finna det lätt osmakligt att trampa runt över en bunt gravar. I somras när jag och Johan var nere i Azincourt så utkämpades slaget på det verkliga slagfältet.

2: Någonstans för reenactmentgruppen att campera. I Azincourt fanns var 'lägret' uppdelat i en engelsk och en fransk sida. Både på det egentliga slagfältet. Allmänheten hade inte tillträde förutom under en kort tid på lördagen om jag inte minns det helt fel. Så rent tekniskt skulle det ju gå att baka in 1361 reenactarna i SCA:s läger, eller?

3. Någon form av avspärrning vid slagfältet, mest för att inga obehöriga och åskådare råkar släntra in på slagfältet och hamna mitt i spektaklet.

4: En grupp tappra och engtusiastiska reenactare med viljan att ha roligt.

Som förarbete/information till deltagarna så måste dom ha någon att anmäla sig till och en stridsplan/battle script - så deltagarna vet när, var och hur det hela ska gå till. Och givetvis rekomendationer för vilken utrustning som är godtagbar och vilken som inte är det.

SÅ det hela behöver inte vara så komplicerat som det verkar. I Azincourt lyckades människor från sammanlagt sju eller åtta länder genomföra ett bra slag och ha trevligt i några dagar. Utan att det kostade dom ett öre förutom transport dit och matkostnader.

/Ville

Inläggav Arild Krake » 21 oktober 2003, 22:54

Frågan är ju oxå vem kommer att käna på att slaget återskapas? Kommer de som ska reenakta att få betala eller få betalt för att de medverkar?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Ville » 21 oktober 2003, 23:05

Måste man tjäna nåt på att reenacta då? Räcker det inte med själva nöjet att få göra det? Azincourt var kostnadsfritt för deltagarna. men det lär ha funnits en viss sponsring av bland annat kravallstacket. Hur det ligger till kostnadsmässigt med andra reenactmentslag runt om i Europa vet jag inte. Jag har dock svårt att tänka mig att folk får betalt för att vara med, men har också svårt att tänka mig att det kostar deltagarna nåt heller.

Inläggav Ny Björn » 22 oktober 2003, 08:35

-Nej, de "slag" jag känner till bygger på att man själv betalar sina omkostnader mot att man får vara med om en sjuh-v-t-s upplevelse! Förutsatt att någon orkar ta tag i ett 1361-evenemang så tror jag att det har alla chanser i världen att bli MYCKET lyckat. En av de stora fördelarna gentemot det jag vanligen sysslar med är att så mycket faktiskt är kännt - inte på långa vägar allt - men ändå!!!

[:D][:D][:D]

/N B
Ny Björn

Inläggav Condrad » 26 oktober 2003, 10:38

Om man tar sig "omaket" att resa till gutars ö i augusti med en massa utrustning så vill man nog ha så mycket man kan få.

Vore det då inte en ide att dra ut lite på det.

Varför inte börja på stranden på landstigningsplatsen (onsdag) för att sedan fortsätta vid Ajmunds bro i Mästerby (torsdag) för att slutligen genomföra slaget utanför muren (lördag).

Det blir ju flera dagars strider som dessutom inte sker i det kommersiella spåret i Wisby. Dessutom skulle det flytta fokus lite mera åt landsbygden under delar av veckan.

Lägerliv på vägen går alltid att ordna!
Det kan bli riktigt trevligt!

Tyvärr är det väl så att själva slagfältet ligger under vägar, hus, parkering, köpcenter och idrottsplats.

Vad avser utrustning så kan det knappast ha varit så att alla gutar hade wisbyharnesk. Jag tror att det var ganska stor variation i utrustning på gutasidan men även hos danskarna. det är ju inte föränn på 1600-tal som enhetliga uniformer och utrustningar infördes.
Att man sedan hade liknande utrustningar är en annan sak.

Jag tror att det hela är klart genomförbart!

Jag tror att det kan bli en succé publikmässigt.

Jag tror att media kan haka på vilket kan ge sponsorpengar i förlängningen.

Hur går vi vidare?

Condrad
Condrad

Inläggav Daniel G » 27 oktober 2003, 12:08

Själva platsen är numera till största delen idrottsplats och parkering. Lite gräs finns dock. Det som idag beneämns Korsbetningen är den lilla plätt som finns kvar runt ruinerna av klosterkyrkan. Där står också minneskorset vid massgravarna.
Alternativa platser är östergravar(norr om orginalplatsen, men med ringmur, bro och port) eller fältet mellan vattentornet och länsrätten, inom synhåll från muren och det närmaste det ursprungliga slagfältet man kan komma utan att trampa asfalt.

Visbyharnesken skall väl inte ses som en helt gotländsk företeelse. Ett av harnesken kommer förmodligen från en legoknekt i danska armen. Utsmyckningar på harnesket visar en vapenbild som tillhör en ätt från flandern. Enligt samtida källor saknar/förlorar denna ätt en son någon gång runt 1360...

Det vore jättekul om detta kunde bli av! Arrangera, någon? Jag hinner inte, men kan hjälpa till.
Daniel G

Inläggav Wobbeke » 27 oktober 2003, 13:02

hej
kan ni inte berätta lite mer hur de stidande "strider"! hur kommer striden se ut för de som verkligten står där men vapen. Ska de låtsas döda när mna fått ett allvarligt slag? detta verkar jätteskojj och jag e nyfiken på att höra mer om hur det ska gå till...

/Mia
Wobbeke

Inläggav Johan Käll » 27 oktober 2003, 19:28

Jo, man slåss för att försöka träffa. Det bästa är väl sedan att man agerar efter den träff man fått efter eget huvud. Om man vill avliva en fallen gör man det. Det är oftast förbjudet att slå mot huvudet om de som slåss inte kommit överens om det innan.

Om man vill ha en längre strid tycker jag att de döda kan smyga upp igen när styrkorna drar sig tillbaka för att reorganisea sig. Man kan ta med sin a sårade och döda och sedan kan de resa sig där de inte syns så mycket. Då slipper man dels att striden slutar efter första sammanstöten (och mao håller på längre än 10 min) samt att man slipper bli trampad på som lik.

Allt detta varierar från slag till slag så man får bestämma vad som gäller just här.
Johan Käll

Inläggav Condrad » 27 oktober 2003, 21:38

Vad vet vi om hästar?
I vilken omfattning fanns hästar med i slaget?
Vad vet vi om beväpning?
Pilbågar? Pilregn?
Armborst?
Pikar?
mm mm
Condrad

Inläggav Björn Hellqvist » 28 oktober 2003, 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Condrad</i>

Vad vet vi om hästar?
I vilken omfattning fanns hästar med i slaget?
Vad vet vi om beväpning?
Pilbågar? Pilregn?
Armborst?
Pikar?
mm mm
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om pikar tror jag inte. Armborst och pilbågar bör ha varit förekommande på båda sidor. Man får väl helt enkelt sitta ner och gå igenom vad man vet, och sedan extrapolera utifrån vad man vet om samtida bataljer, för att sedan skriva ihop ett manus som ger ett publikvänligt slag. Med "publikvänligt" menas att det som händer ska vara tydligt för åskådarna, och att det ska ge en uppfattning om hur det kan ha gått till.
Björn Hellqvist

Inläggav Ny Björn » 28 oktober 2003, 00:28

-Hörde jag pilregn?! -Armborst?!
-Det skall nog kunna ombesörjas.

Skämmt å sido så finns det ett ljuvligt citat av Ebba During (osteolog) på temat 1361 och pilregn. Hon yttrade något i stil med "Se på den här stackarn - han har armborstet kvar i ansiktet" på en föreläsning [:D].

-Ni vet nog vilket kranie hon talade om - med en snyggt indroppad skäkta mitt i ansiktet. Det finns fler spår av skäktor/pilar i kranier från korsbetningen...[}:)]

/N B
Ny Björn

Inläggav Condrad » 28 oktober 2003, 20:30

Ok!

Hästar då?

Kan jag få spränga in med kamp och hugga in?

Allvarligt talat.... Hur går vi vidare?

Vem gör vad?
Condrad

Inläggav Daniel G » 3 november 2003, 11:35

Pilbågar och armborst förekom säkert. Vad man skall tro om tolkningarna med armborstspetsar som sitter kvar i kranierna finns det flera tolkningar. Speciellt i de fall där flera spetsar sitter i samma kranie. Mönstret passar bättre på spikklubba, vilket också har framförts av bättre kunniga på medeltida vapen. Vad gäller anslagskraften hos armborstet så har jag svårt att tro att ett oskyddat huvud stoppar en armborstskäkta, utom på långt håll.
Daniel G

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang