Sara undrade hur marknadsreglerna ändrats:
Förra året tog de bort skatteindrivningen på söndagarna, ett i mitt tycke utmärkt inslag. Det innebar bl a att de satte ett fast pris på deltagandet, istället för som tidigare 5% av vad man fick in (vilket jag tyckte var mycket mer rättvist, och dessutom schysst mot nybörjare). Dessutom skulle pengarna betalas in i juni, dvs innan man tjänat in dem (vilket är problem för somliga). Till råga på allt stod i brevet att de som hantverkade på plats skulle få gå för halva priset, vilket lät perfekt, men det visade sig bara gälla VISSA hantverkare. I mitt tycke övervägande del gotlänningar... (Godtycke, personliga tolkningar och kanske rentav vänskap verkade i stort styra detta val, i alla fall enligt _min_ personliga uppfattning...jag kan förstås ha fel, det var inte officiellt vilka som klassades som "hantverkare".)
Kontentan för min del var att kostnaden för deltagande i marknaden blev ungefär dubbelt så dyrt som tidigare år, samt att det kändes trist och ogint att inte bli klassad som hantverkare.
Ursäkta att detta inte berör ämnestrådens egentliga ämne, jag svarade på Saras fråga. Om någon vill diskutera detta mer (eller klaga på mina uppfattningar eller ge mig kompletterande info (vilket jag inte skulle säga nej till)) så kanske vi ska flytta diskussionen. (Vad vet jag, jag är ny här...