[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Medeltidsveckan

Medeltidsveckan

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Sara Lundström » 6 september 2003, 18:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Detta har kanske sagts förut, men jag tror att man måste ha föredrag på både lägre och högre nivå, men att man också måste göra klart för besökarna vilken nivå föredragen är på. Skulle det vara omöjligt att gradera föredragen och kurserna? Tre nivåer borde räcka, nybörjarnivå, fortsättarnivå och avancerad nivå (vad man sedan kallar dem är en annan fråga). På så sätt vet besökarna vilka föredrag som är meningsfulla att gå på, och det är mindre risk att folk blir missnöjda.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Detta tycker jag är ett väldigt bra förslag! Naturligtvis är det inte lätt att avgöra vad som är "avancerat" för olika människor, men på det här sättet kan man få en fingervisning i alla fall.
Sara Lundström

Inläggav Eva Andersson » 6 september 2003, 20:10

Något som jag skulle tycka var kul vore föredrag _om_ musik under medeltiden. Det är fantastiskt med konserter, men det är också kul och intressant med hur musiken användes och uppfattades under emdeltiden, såväl som hur den komponerades och framfördes.
Bl a har ett gäng Uppsalaforskare arbetat med "S:t Eriks hystoria", som om jag inte missminner mig är det första svenska helgonofficiet och jag skulle tycka det vore jättekul att få vet mer om kyrklig (och världslig) musik unde medeltiden och hur man som forskare arbetar för att få fram hur det kan ha låtit.

För en senare period tycker jag ett bra exempel är Karin Lagergrens föreläsning om Cantus Sororum som hon höll på "Festivitas" i år var väldigt bra, fast brigittaär väl inte lika hippt nästa år.

För oss som är intresserad av medeltida kultur och inte bara materiell kultur skulle det vara intressant.

Bara ett förslag

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sara Lundström » 6 september 2003, 20:15

En av de forskare som arbetat med S:t Erik är min mamma. Hon har även arbetat med annan svensk liturgisk musik (bl a Birgittas hystoria som utkom i år). Jag vet att hon skulle vara intresserad av att hålla föredrag om medeltida musik på Mtv.
Sara Lundström

Inläggav Sara Lundström » 6 september 2003, 23:53

Lite lösa funderingar, igen. (Som sagt, åsiktsmaskinen...)

Ett annat önskemål när det gäller föreläsningar skulle vara något om kvinnors liv och villkor under medeltiden.

Skulle det vara intressant med en kväll med sagoberättande för vuxna, vilket ju var ett vanligt medeltidsnöje? Jag har jobbat med sagoberättande och även hållit på med det i lajv-sammanhang. Har en del italienska 1400-talssagor på repertoaren.

Åsså får ju gärna de som är avbildade på framsidan av programmet faktiskt ha tidsenliga kläder på sig nästa år...[;)]
Sara Lundström

Inläggav cizzi » 8 september 2003, 10:34

Det var underligt, först efterlyser man idéer, sedan halshugger man dem som kommer med idéerna för att de inte bor i lägret?

Jag har faktiskt bott i lägret förr (så det är ju inte direkt så att jag inte har en aning om hur det går till och ser ut och fungerar), men väljer att inte göra det längre eftersom jag inte direkt tycker att fördelarna med det överväger det faktum att det ligger väldigt långt bort etc. Jag har inte alls haft för avsikt att verka pushig, utan försöker bara komma på kreativa lösningar på något som uppenbarligen är ett problem för er, och som bidrar till att det finns ett gäng av oss som väljer att inte bo i lägret. Det verkar som om alla vill ha det bättre, samtidigt som era svar på idéer som ni (vi, om lägret ligger närmare!) kan göra för att lyfta kalaset en nivå är "nä det går inte, nä det är för jobbigt, nä det är för svårt, nä det har jag inte lust med, nä alla mundisar ställer dumma frågor, nä vi kommer att bli bestulna, nä det är annorlunda si, nä det kommer inte att funka så, men vi vill gärna att andra ska göra si, föredragen ska vara så, tornerspelen ska ändras på det viset, mundisarna ska ha dräkt ...".

Inget av mina förslag har varit krav eller order eller regler eller påståenden, utan bara idéer som jag visserligen sagt att ni får göra vad ni vill med, men jag hade inte väntat mig att ni skulle hugga huvudet av mig!

/Cizzi
cizzi

Inläggav cizzi » 8 september 2003, 11:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Att ställa upp gratis är snällt mot vissa men även elakt mot andra som försöker leva på att sälja sina tjänster.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är ju faktiskt inte gratis om man gör det i utbyte mot ngt annat, eller? Om man ställer upp med sin tid och kunskap för att själv få bättre förutsättningar är det ju visserligen "gratis", men du får något i utbyte?
cizzi

Inläggav Angus Maciomhair » 8 september 2003, 12:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnaud Guillaume</i>

Att ha folk som går omkring <i>där jag bor</i> skulle kännas klart olustigt; jag skulle inte kunna lämna lägret om jag inte visste att det fanns någon på plats som kunde ha ett öga på sakerna. Det är redan nu så att folk gärna vill gå in i tälten, känna på saker osv, och det är rätt ok så länge det handlar om en begränsad tid men knappast under en hel vecka. Som det nu är kan jag gå ifrån mitt tält i förvissning att mina saker kommer få vara ifred.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Håller fullständigt med!
Nackdelen med tält är just att de inte är så värst låsbara. Jag minns fortfarande Mtv '97 när jag under den öppna dagen sov längre än vanligt och vaknar av att det står en vilt främmande människa inne i tältet. Han hade "ingenstans att gå när han skulle sätta in linserna". Inte en gaffel inom räckhåll hade man heller [:(!]

Däremot är jag förvissad om att det hela inte kommer bli fullt så illa som jag kanske befarar i mina mardrömmar. Om vi har öppet läger kommer det (förhoppningsvis) vara ganska mycket lägerfolk kvar i lägret (annars faller ju hela idén) och då skulle jag känna ett mindre behov av att försåtsminera mina tillhörigheter. Problemet ligger i att hitta balansen där vi som lägerdeltagare känner att vi kan vara mer inne i Visby/bevista div. evenemang under veckan och samtidigt ger någonting tillbaka utöver att förgylla tillställningarna med vår närvaro.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Sara Lundström » 8 september 2003, 14:02

För att förtydliga lite: Ingen av dem som ansvarar för Visbys olika medeltidsläger är aktiv på det här forumet. Jag tror därför att det inte är så meningsfullt att diskutera det här, eftersom diskussionen ändå inte når de berörda. Det blir också svårare att diskutera det ursprungliga/egentliga ämnet för tråden, d v s arrangemanget av Medeltidsveckan som helhet, vecka trettitvå eller ej, arrangemang under veckan och annat som kan vara av intresse för stiftelsen.

Om man vill diskutera olika läger tror jag personligen (som två år varit med och arrat läger, varav ett som huvudarrangör) att det bästa är att diskutera antingen med de huvudansvariga för lägren eller åtminstone deras föreningar (d v s Styringheim, Nordrike resp. Enhörningen), t ex på de olika föreningarnas webb-forum som de har alla tre.

Jag öppnar en ny tråd för den diskussionen. Det gör det hela mindre rörigt!
Sara Lundström

Inläggav Arnaud Guillaume » 9 september 2003, 09:58

Bra initiativ Sara - då kan vi återvända lite till ämnet här.

Jag hade en fundering angående kurserna under veckan. Som det nu var upplevde jag det som ganska svårt att kunna delta i dem; det allmänna förfarandet vid anmälan var via postgirokonto och skulle vara gjort rätt lång tid på förhand.

Detta sammantaget med att de flesta inte har nån information om kurserna förrän de dyker upp på ön gör att det blir en ganska hög 'tröskel' att ta sig över för att kunna delta, vilket är lite synd.

Finns det ideer om vad man kan göra för att lösa problemet? Det finns flera saker som ska lösas - det ska vara praktiskt för deltagare att anmäla sig, det ska ge arrangörerna tillräckligt med info i tid för att kunna avgöra om kursen kan äga rum och skaffa material, och säkra att betalningarna kommer in.

Ideer?
Arnaud Guillaume

Inläggav Sara Lundström » 9 september 2003, 10:03

Hur långt i förväg måste man anmäla sig som det är nu? Jag kan inte hitta något om detta i programmet på Mtv:s hemsida.
Sara Lundström

Inläggav Angus Maciomhair » 9 september 2003, 10:11

Det brukar väl dyka upp info på www.medeltidsveckan.com/ under kurser ganska långt innan medeltidsveckan drar igång?
2001 gick jag en smideskurs samt grundkursen i skosömnad och anmälde mig, IIRC, 1:a veckan i juli och då var det inga problem att få plats på någon av kurserna.

Finns det en gräns för anmälan? Är det inte först-till-kvarn-vänta-så-länge-du-törs-och-ring-och-fråga-om-det-finns-platser-kvar som gäller?
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Sigfuss » 9 september 2003, 17:09

Vad gäller att lägerdeltagarna borde vara mer synliga inne i staden har länge varit beroende av lägrens placering från staden och deltagarnas möjligheter att ta sig till just denna.
Nu verkar det ju som att det är ett gemensamt men ändå avdelat Styringheim/Nordrikeläger är på gång....och det betydligt närmare staden än vad som tidigare har varit.

Men folk från stiftelsen borde väl ha kontakt med autokraterna från Styringheims läger, dom kanske kan berätta mer?

Så förhoppningsvis kan många nästa år vara med och ställa upp i alla roliga saker som dräktsömnadworskhops och annat.

----------------------------------------------------------------------

Hela debatten om de missade intäkterna tycker jag låter som att säsongen har blivit längre än den var förut och när näringsidkarna vädrar längre säsong och mer pengar så vill dom ha bort dom som faktiskt såg till att det överhuvud taget kom turister till ön vid den tidpunkten från allra första början.
Men behöver ju itne gå särskilt längt tillbaka i tiden för att känna igen sig i Björns inlägg - då man faktiskt mötte "svenssonturisterna" som åkte hem med den färjan man själv tog <i>till</i> ön.

Jag är väldigt skeptisk till att medeltidsveckan skulle skrämma bort några av dom turister som annars skulle komma till ön utan att det var medeltidsvecka, dom kommer nog ändå. Faktum är ju att det bara har blivit fler av dom de senare åren.

//Sigge
Sigfuss

Inläggav Sternschild » 9 september 2003, 18:36

Enligt DN Ekonomi idag var det en ökning i resande antalet till gotland med 5,9% (14.000 pers.) i Augusti månad jmf förra året. Under perioden juni-aug ökade det totalt med 4,3%.

Borde väl räcka för att den där snikne gnällspiken med ölsjappet ska få sälja fler "stor stark" om det är vad han vill. Skulle tro att det fanns mer att vinna för alla som klagar på medeltidsveckan om dem anpassade sin verksamhet en smula.
Sternschild

Inläggav Martinus Canonicus » 9 september 2003, 21:15

Det har blivit många inlägg sedan jag var här sist. Jag har börjat förstå att man inte behöver känna sig särskilt diciplinerad på ett forum. Spretar diskussionen alltför mycket sätter man upp en ny tråd. Och så har också skett nu.

Det här tråden började med att diskutera tiden för Medeltidveckan. Jag tror vi lugnt kan räkna med vecka 32 också nästa år (2004: söndag 1 - söndag 8 augusti).

Jag håller med om att evenemangen borde presenteras annorlunda i programbroschyren, och har har jobbat för det i flera år. De återkommande programpunkterna dränker sådana saker som bara händer en enda gång. Jag vill ha en broschyr med flera "spår" - att t ex föreläsningarna presenteras för sig, musiken för sig, "ramberättelsen" för sig osv. Jag vill dessutom - som en princip - ha kurser på fm, föreläsningar på em, musik, teater och spektakel på kvällen.

Sara, som frågade mig direkt: Idén med dräktverkstad tycker jag vi ska fundera vidare på. De som är intresserade kan ta en direkt mejlkontakt med mig, så tar jag med idén till planeringen inför 2004. Så får vi se var vi hamnar.

Cizzi, som också frågade mig direkt: Om några har "ett gäng förtjusande varor till försäljning för att öka autenticiteten på marknaden", kan man då fixa någon rabatt eller något? Svar: Jag skulle med glädje se högre kvalitet på marknaden. Jag saknar Hantverkslägret och önskar att "det goda hantverket" får ett synligt utrymme på den vanliga markanden. Kan ni få ihop ett gäng hantverkare borde vi kunna diskutera vidare.

Eva skrev: "jag skulle tycka det vore jättekul att få vet mer om kyrklig (och världslig) musik unde medeltiden och hur man som forskare arbetar för att få fram hur det kan ha låtit." Förslaget om Karin Lagergren är fint. Hon medverkar för övrigt på Medeltidsgillets höstfest på Clematis i oktober med birgittinsk musik. Jag tycker som Eva: mer föreläsningar om musik.

Arnaud: Har inte hört om problem med kurserna. Är det för kort framförhållning? Skulle de ligga ute på webben tidigare? Programbroschyren kommer alltid sent och är mest till för att ha i handen under Veckan. Den är inte ett planeringsinstrument för vad man ska boka in sig på. Men webben?

Det här är en kul diskussion att delta i. Den ger en annan input än vad jag är van vid inom styrelsen och andra grupper. Det finns så många röster om Veckan. Den är så stor att den kan rymma allt från "betraktare" över "deltagare" till "eskapister", enligt den gruppindelning som en alldeles ny rapport från Högskolan på Gotland gör. Jag vill höra alla röster och jag tar med rösten från detta Forum när vi utvärderar och planerar.

Det här blev långt. Men har man varit borta en tid så är det mycket att ta igen. Kanske någon orkar göra en sammanfattning inför en ny etapp?
Martinus Canonicus

Inläggav Arnaud Guillaume » 10 september 2003, 12:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martinus Canonicus</i>

Jag håller med om att evenemangen borde presenteras annorlunda i programbroschyren, och har har jobbat för det i flera år. De återkommande programpunkterna dränker sådana saker som bara händer en enda gång. Jag vill ha en broschyr med flera "spår" - att t ex föreläsningarna presenteras för sig, musiken för sig, "ramberättelsen" för sig osv. Jag vill dessutom - som en princip - ha kurser på fm, föreläsningar på em, musik, teater och spektakel på kvällen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag gjorde faktiskt ett sånt program för mitt eget bruk till årets Visby. Det ligger kvar på
Sorteringen får stå för mig själv; jag lade helt enkelt sånt som jag tyckte var mest intressant (konserter & föreläsningar) först, och sånt som var mindre intressant (barnsaker & landsbygdsarr) sist. Ska man ha ett officiellt program finns det nog andra upplägg som är bättre.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Arnaud: Har inte hört om problem med kurserna. Är det för kort framförhållning? Skulle de ligga ute på webben tidigare? Programbroschyren kommer alltid sent och är mest till för att ha i handen under Veckan. Den är inte ett planeringsinstrument för vad man ska boka in sig på. Men webben?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Det är en rent subjektiv kommentar; det var helt enkelt så jag upplevde situationen. Jag har inte gått in på webben nämnvärt innan Visby, så det finns väl lite skyll-dig-själv i det hela [:I] Men problemet kvarstår, att det är rätt knepigt att kunna komma med på en kurs om man först ser den när man står på ön med programmet i handen. Tidigare år har jag lyckats; jag vet inte om det bara är en subjektiv skillnad som jag märker eller om det är nåt som var nytt för i år.
Arnaud Guillaume

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang