av Särimner » 20 december 2003, 00:30
Nå, det får vara som det vill med informationen. Men jag måsye säga att det fanns ett och annat som man reagerade på kring den här helgen. Som många av er haft synpunkter på så var utstyrseln på "slagfältet" under inspelningsdagarna av synnerligen varierande kvalitet. Det fanns allt från oss som såg, enligt min uppfattning, hyfsat realistiska ut medan man i andra änden av spektrat såg folk springa omkring i pälsar beväpnade med stora dubbelyxor av modell "Conan - barbaren"... Man får ju hoppas att dessa personer inte framträder efter att scenerna redigerats klart...
samma sak med barn och kvinnor. Mig veterligt så stod aldrig 8-åringar längst fram i stridslinjen ens under medeltidens mörkaste stunder. För att inte tala om kvinnor som drog på sig en röd tabard, plckade upp en gärdesgårdsstör och ställde sig främst i den danska stridslinjen. Här reagerade iofs kamerakillarna, men ändå...
När man springer omkring en hel helg och gör omtagning på omtagning så är det ju svårt att bilda sig en uppfattning om hur rsultatet blir. De bilder jag sett från inspelningen ser dock bra ut och jag hoppas att serien, oavsett vilken uppfattning man har av herr Magnusson som landsfader, ska väcka ett intresse hos folk att forska vidare på egen hand. Det ultimata vore ju att TV-publiken på egen hand upptäcker de brister som finns i Jan Guillous böcker.
När det gäller "segerfesten" så får jag väl säga att sett i perspektiv till andra evenemang så var det ganska tunnt. Men vi som sprungit hela dagen på slagfältet var för trötta för att reagera på detta och somnade sött tidigt på kvällen. Tanken är ju att detta ska bli ett återkommande "medeltidsevenemang" så vi får kanske vänta några år innan vi hyllar eller sågar det.
Ha en god jul och ett gott nytt år!
Särimner