Vikinga lajv

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Vikinga lajv

Inläggav Bore » 14 mars 2004, 14:23

Vi är 4st skolungdomar som går sista året på gymnasiet som arrangerar ett Vikingatida lajv som projektarbete. Vårat mål är att lajvet ska bli så historiskt korrekt som möjligt, men eftesom inte allting inte är praktiskt genomförbart eftersom vi har skolan också, så kommer det i Första hand vara ett lajv och i andra hand historiskt korrekt. Det kommer att kretsa kring det vardagliga livet under vikingatiden men kommer att ha Sago- och spänningsinslag.

Våran hemsida: http://ulven.sverok.net och läs gärna på http://lajvnorr.mine.nu/lajv
Bore

Inläggav VonGraven » 14 mars 2004, 20:11

Låter mycket intressant, äntligen ett klokt vikingalajv!
Jag kommer gladeligen.
VonGraven

Inläggav Ny Björn » 15 mars 2004, 00:33

Ett bra och trevligt initiativ. Tyvärr är Pite en smula för långt norrut för mig.
En liten sak bara: Jag läste i ert regelverk att
<i>"En sköld ska ha en ögla som armen träs i och ett grepp eller om det gäller en targ så ska den spännas fast på underarmen med minst två remmar"</i>.

Har detta med speciella lajvregler om säkerhet att göra? Hitintills har inga vikingatida sköldar av den typen hittats i Skandinavien så vitt jag vet - det som finns är enhandshållna centergreppssköldar. Långsköldar kan säkert ha kommit in under senare delen av vikingatiden, men 831 är ganska tidigt.
Jag är medveten om att jag kan verka en smula petimetrig nu, men stridstekniken och hanterbarheten skiljer sig en hel del mellan fastspända sköldar och dito förda enhänt med centergrepp.

-Men som sagt: Jag hoppas att ni får det riktigt trevligt och kör fler gånger!

Lycka till

/N B
Ny Björn

Inläggav gilyana » 15 mars 2004, 09:32

Va det var ju detta lajv jag hade tänkt anmäla mig till.
jag är nybörjare gör det mycket att jag inte är helt korrekt???
jag kan skicka en bild om du vill se hur mina kläder ser ut.
gilyana

Inläggav Bore » 1 april 2004, 15:01

Gilyana: Det misstänker jag =)

Ny Björn: Det är just en liten detalj som vi arrangörer diskuterat, troligtvis kommer just det att ändras(eller liknande), eftersom just striderna inte kommer att bli någon viktig del av lajvet. Men det var bra att du sa det, har letat lite information på internet om just det men utan resultat...

VonGraven: Det är bara att höra av er, så fixar vi resten(eller, ja du sköter ju som allt jälv men ändå [:D])

Till alla intresserade: Skynda att anmäla er, börjar bli lite platser kvar...
Bore

Återgå till Evenemang