av Ny Björn » 7 juli 2004, 17:23
Dagsrapport från Adelsö:
Valdar, Erika och jag smög oss runt på marknaden utklädda till turister. Då Adelsö är en ö utan bro så är flaskhalsen färjan - om det blir många besökare kan det bli riktigt igenkorkat. Detta har de försökt lösa genom distansparkeringar, matarbussar och direktbåtar. Det kändes riktigt meckigt. Marknaden sedan är, som man kan se på hemsidan, 3 delad - en del vid uppgårdens café, en del vid fotbollsplanen och ett tältläger vid badplatsen. Av någon anledning tog mälarpiraterna under Puh's ledning 20:-/pers för att gå in och se sig runt på den senare - märkligt med tanke på att de andra delarna var öppna (Själv skall jag väl i ärlighetens namn säga att jag inte betalade någonstans - den dag jag betalar för att beskåda cirkus viking så svartnar svanarna...).
Till mälarpiraternas försvar skall dock sägas att det bara var den marknadsdelen som höll klassen av sydligare evenemang - MEN det berodde på att t.ex. Erik den Röde, Alban Depper, Götz och de som allmänt kallas "polackerna" var där, dvs de vanliga aktörerna på sydligare marknader. Polackerna har mycket bra pryttlar för den som behöver kompletera sin utrustning - bl.a. enkelskaliga spännbucklor av P.27b-typ (köp INTE de genombrutna - de är FEL-FEL-FEL!) - de är förvisso alldeles för tjocka i godset men annars rätt bra. För den som är riktigt kräsen har de även fällvågar av bra modell. Erik och Alban har sina vanliga smycken i brons och silver.
De övriga marknadsdelarna tänker jag inte kommentera.
/N B