av Tony » 12 maj 2003, 15:37
Jag heter Tony Ryman och är en av de ansvariga på Troja.
Börjar med att säga att vi har all respekt för de som vill ta betalt för sina tjänster. Det är självklart att man skall ha betalt när man utför ett arbete. Så borde verkligheten se ut.
Drömmen hade varit att kontakta en castingbyrå, ta in riktiga skådisar på huvudroller och använda oss av ett stort antal statister. Sedan koppla på och ersätta alla sminköser, skräddare, sömmerskor, rekvisitörer, scenografer, snickare, målare, elektriker, cateringansvarig m fl.
Men vår verklighet ser annorlunda ut, vi lägger förslag på program och lyckas sälja in några få. Till stor del lyckas vi sälja in programmen pga att vi är så kostnadseffektiva. Det är vår verklighet, för Trojas produktioner är antagligen inte intressantare än så. Tydligen?
Men vi älskar vårt jobb, det är oerhört inspirerande att arbeta med historia. Kul att utveckla program och alltid fascinerande att lära sig nya saker varje dag. Sånt man brinner av att få berätta för andra. Den känslan vet jag att vi delar med alla er som läser detta.
Så för att klara av en produktion får vi arbeta med små marginaler, dvs en producent, en projektledare och en fotograf som får klara av hela produktionsarbetet. Miljöerna måste vi finna på befintliga platser och drama med talande skådespelare har vi inte råd med. Därför vänder vi oss till historiska sällskap och frågar om de vill delta som statister i ej talande suggestiv rekonstruktioner på en TV-inspelning. För det mesta, ja nästan alltid, vill dessa sällskap vara med. Och det är naturligtvis fantastiskt! För utan alla medverkande hade vi inte kunnat levandegöra inspelningarna på detta sätt utan fått använda oss av föremål och målningar! Och hur kul program blir det?
Jag hoppas att vi får möjligheten att samarbeta med många av er i även i fortsättningen även om budgeten är som den är. Jag har ringt runt och pratat med dem jag känner och har all respekt för er som har historiska evenemang som levebröd. Vi kämpar som sagt båda för att få det att gå ihop.
Jag hoppas att historia riktigt hettar till, att ni alla får många uppdrag och att vi får göra fler program med större budget!
För ärligt talat är det naturligtvis urtrist att be historiskt duktiga människor att ställa upp utan möjlighet att kunna ge er en rimlig ersättning!