[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Policy för filminspelningar?

Policy för filminspelningar?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Policy för filminspelningar?

Inläggav Björn Hellqvist » 8 maj 2003, 23:23

Vi har tidigare diskuterat huruvida de av oss som deltar i diverse filminspelningar och liknande jippon ska förhålla oss till ersättningsfrågan. Som senaste exempel har vi Troja televisions Arn-projekt. Inför inspleningsdagarna i september verkar det som om bolaget förutsätter att medeltidsentusiaster ska ställa upp i princip gratis (ersättning för resor och gratis mat ingår dock). Vår utrustning, vårt kunnande och vår tid är tydligen inte ens värd de 300:- som är minimiersättningen vid statistjobb i seriösa produktioner. Ska vi som äger utrustning värd uppåt 10.000:- per skalle, med hundratals timmar av privata studier inom våra intresseområden, och som avsätter en dag eller två till en inspelning nöja oss med kicken att möjligen få se oss själva skymta förbi i ett TV4-program (med reklamavbrott som drar in pengar till beställaren) helt gratis? Vad säger ni? Ska vi visa enad front?
Björn Hellqvist

Inläggav John-Kompani Bastard » 9 maj 2003, 01:04

Vi från KB blev kontaktade av Troja i höstas. Vår offert, som vi ansåg vara mycket låg och fördelaktig för Troja bygde på principen 1000 kr statistlön ...(Vad Maja Hagerman betalade vid inspelningen av Hekiga Birgitta serien-då hostade hon upp egna pengar. I det perspektivet framstår Troja som ena riktiga snåljåpar)... och 1500 i utrustningshyra per dag. Som all förstår höde de inte av sig, men för oss är det en absolut miniminivå om vi skall ha med oss dyr utrustning.

NÖJ ER INTE MED MINDRE!! Vad har Troja gjort er hobby för tjänst? och vad är det som är så lockande med att "få" (vaddå få-det är dom som skall vara tacksamma) vara med på TV?

Vi åker således inte utan betalt, men det lär tyvärr finnas nytillkomna vikingar/lajvare/medeltidare som resonerar annorlunda. Läser ni forumet så tänk till en extra gång innan ni åker gratis utan att få nått tillbaka!!!!

John
John-Kompani Bastard

Inläggav Eva Andersson » 9 maj 2003, 07:40

Jag tillhör dem som till exempel har åkt med en av tjejerna från Troja och handlat tyg, samt mot ersättning klippt till en 1100-talsklänning till Cecilia (i förrgår) och det gör jag av tre skäl:

1. Jag fick skjuts till och från Borås och det är mycket bättre med bil om man ska köpa 27 meter tyg som jag gjorde. Och så kom jag iväg också.

2. Den här sortens serier har väldigt stor genomslagskraft. Om jag lägger en del av min tid på att svara på frågor mm så räddar jag min mentala hälsa på senare medeltidsevenemang då jag slipper se hemska saker som påstås vara 1100-tal. 1100-tal är min absoluta favortiperiod dräktmässigt (även om jag älskar många perioder) och jag vill inte se kläder med "änglaärmar" och olikfärgade kilar mer än jag ändå utsätts för.

3. Jag har tyckt att det var roligt. Det var kul att åka till Varnhem och se hur det går till att spela in film och dessutom kunna sjunga i denna underbara akustik (nej, vi har ingen skam i kroppen). Jag tycker fortfarande att det är roligt och dessutom att My är trevlig.

Men, det är ju en stor skillnad här: Jag sysslar egentligen inte vare sig med re-enactment eller living history i strikt mening. Jag har inget intresse av att kunna försörja mig på att klä mig i medeltidskläder och visa upp mig för publik och alla mina kläder och prylar har jag skaffat bara för min egen skull, för att använda i föreningsverksamhet. Därför kan jag heller inte säga att jag har skaffat utrustning för 10 000-tals kronor och att de borde ersätta mig för det, för jag har inte gjort det vare sig för deras skull eller för ett sådant syfte.

Jag ser mig inte heller som illojal konkurrens mot de living history-grupper som finns efter som det jag erbjuder inte erbjuds av dem, dvs mina kunskaper i egenskap av forskare och att vara civil, halvgammal kvinna som går runt och är fin[:)]

Jag tror heller inte på någon slags blockad, utan att folk får göra som de vill. Det är heller inte pga att jag är "nytillkommen" eller mindre seriös som jag tycker detta, jag har hållit på med det här i över tio år, utan just på ett annorlunda perspektiv, för mig blir det en kul utflykt och inte jobb. Även om det är kallt och lite tråkigt att vänta så skiljer det sig radikalt från att sitta och läsa medeltidsdokument.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Eva Andersson » 9 maj 2003, 08:15

Ett tillägg:
Det är också just för att det är 1100-tal jag gör det för futtig ersättning; dels är det som sagt min älsklingsperiod och dels har jag hittills inte sett någon annan grupp eller "konsultande individ" eller vad man ska kalla det som gör det lika bra som jag själv. Därmed inte sagt att det inte finns, men det verkar inte vara andra människors favoritperiod och jag har studerat den i åtminstone fem år.
Hade det varit en annan period hade jag om jag fått frågan hänvisat till andra som kan, typ Carnis om det hade varit sent 1300-tal, St Olof för sent 1400-tal. Inte för att jag inte kan något om dessa perioder själv, men för att det här med uppvisningar inte är min grej och det finns de som gör det på ett professionellt sätt. Se'n hade ni fått förhandla och jag hade inte ställt upp och gjort saker billigare för att de tyckte at tni var för dyra.

På tal om det skulle det vara kul om det sattes ihop en lista på de living history-grupper som finns i landet (av bra kvalitet menar jag) och vilka perioder de arbetar med. Ibland får man frågor från marknadsarrangörer, museifolk etc och jag känner ju bara till folk från det här forumet eller verksamma i Göteborgstrakten.
Det finns ju en så'n listning av grupper på en engelsk (?)sida, men det vore bra med en svensk, med länkar till gruppers ev. hemsidor och sån't.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ny Björn » 9 maj 2003, 15:19

Det jag har att invända är att Troja defacto tjänar pengar - ganska stora sådana också - på att folk jobbar gratis. De utnyttjar folks utrustning och kunnande ganska friskt. Visst, om tillräckligt mycket folk med ditt kunnande jobbar för dem så blir det kanske bra Eva, men de har notoriskt hållt sig med sina ljusfilter, rökmaskiner och grodperspektiv i så många år att jag börjar tvivla...
Jag anser att visst skall man jobba ideellt, men när man jobbar ideellt för ett vinstdrivande företag så blir det en smula märkligt. De borde faktiskt få lära sig att kvalitet kostar, även för dem. Det funkar inte att erbjuda folk som på hel eller halvprofesionell basis arbetar med levandegörande mat och resa enligt typen "kom och var med i TV". De flesta som åker <i>till</i> deras inspelning åker <i>från</i> något annat, dvs förlorad arbetsinkommst. -Sedan skall vi tala tyst om hur de tidigare skilldrat saker (nedgrävda askfat som "grävs fram" som sköldbucklor osv.).

Det är absolut vällovligt att de ger sig på 11-tal, men som sagt, om statisterna får - åtminstonde - statistlön så lönar det sig än mer i längden då denna för många går direkt till att förbättra/utöka utrustning.

Jag har skrivit och framfört den åsikten till Troja, det kanske fler skulle göra?

/N B
Ny Björn

Inläggav cizzi » 9 maj 2003, 15:33

Men är det inte konstigt att man betalar människor som INTE har påkostade (både pengamässigt, tidsmässigt och kunskapsmässigt) utrustningar statistlön men inte dem som HAR det? En "vanlig" statistlön ligger som sagt från 300:- och uppåt, borde inte alla de människorna också vara "glada att de FÅR vara med på TV" och alltså ställa upp utan ersättning isf?

Jag ställer gärna upp gratis i de fall där ingen tjänar några pengar och syftet är information, utbildning och inspiration, men annars håller jag fullkmligt med om att en blockad vore på sin plats!

En ölbiljett för en halv dags vankande fram och tillbaka på en blåsig strand i Skåne ... Nej tack! Skaffa fram "vanliga" statister (som ska ha 300 spänn pröjs), anlita dräkthistoriker och kostymmakare för att sy upp dräkter, konsultera arkeologer och historiker och snickare och bygg upp en omgivning i scenateljén och tala sedan om för allihopa vad notan slutar på!

SEDAN kan ni ju försöka få oss att ställa upp gratis!

*grrrr*
[:(!]
cizzi

Inläggav Lasse C » 11 maj 2003, 13:45

Jag håller helt med bl a "Bastarderna"[;)] här!

Till att börja med anser jag att det även för oss andra finns en klar poäng med att sådana som exempelvis Kompani Bastard kan leva på sin verksamhet, men det är inte den viktigaste punkten här. Den viktigaste punkten, som flera redan varit inne på och som vi _absolut_ inte får glömma, är att producenterna inte gör de här filmerna för sitt goda hjärtas skull eller p g a ett patos att göra en god skildring av historien. De gör det i vinstsyfte. Deras skäl till att vilja ha kläder, miljöer, etc korrekta är sist och slutligen att en korrekt produktion säljer bättre, en slarvig säljer inte. Punkt & slut. Hur mycket tid, pengar & arbete vi lagt ner på vår utrustning och våra kunskaper intresserar dem inte ett piss!

Därmed kommer vi till vad det handlar om: Att göra rätt för sig. De gör något i syfte att tjäna pengar på det. Då skall de också göra rätt för sig genom att betala en skälig ersättning till dem som medverkar. Dock _måste_ inte ersättningen vara i kontanta pengar! Transport, gentjänster, material, etc, kan också accepteras - men de _skall_ göra rätt för sig!

Tyvärr handlar det också om att media själva odlar myten om att det har ett egenvärde i sig att få vara med i TV/film. (De säger ofta just så: "få" vara med, som om det vore en fantastisk ynnest de beviljar!) De vill också ibland slingra sig undan ersättning genom att hävda att det "skapar ett mervärde" för den som "får" visa upp sig genom att man "exponerar sig för potentiella kunder". (D v s de ger sken av att de är snälla och låter en göra gratisreklam) Kvalificerat skitsnack! De där "potentiella" kunderna kommer att fortsätta vara just det: Potentiella. Några pengar genererar de inte, och OM de skulle höra av sig och vill engagera en så tycker de gärna att man kan ställa upp gratis för dem också.

Nej, jag håller helt med: Vill någon verksamhet med ett vinstintresse att vi skall medverka så låt dem betala vad det kostar! Skulle ni vara beredda att jobba gratis för exempelvis den lokala bilhandlaren eller köpcentrat, t ex? Trodde inte det, nej...

Märk väl: Jag har inget emot ideellt arbete och kan ägna mig åt det själv - men då skall det vara för ideella verksamheter, inte för vinstdrivande!

Lasse C
(sett media i aktion förut... [}:)])
Lasse C

Inläggav wai » 11 maj 2003, 20:19

Håller med er allihopa. Om man ska jobba gratis ska man göra det åt föreningar som inte har vinst syfte. Däremot har jag en fråga till er allihopa, jag åkte till Arn inspelningen i början av året och blev åtminstone lovad reseersättning. Hittils har jag inte fått en krona och när jag mejlar troja television skiter de fullständigt i mig. Börjar bli himla trött på detta! Vem ska jag vända mig till? Börjar allvarligt fundera på att polisanmäla dem.

Statistlön tycker jag att alla borde ha haft med tanke på att vi är där en hel dag och offra väldigt mycket tid åt detta!

Mvh Wai
wai

Inläggav Halvor » 11 maj 2003, 20:28

jeg er (som vanlig) helt enig med Bjørn. det er temmelig ekkelt hvordan media utnytter entusiaster til å lage en "story" eller til filmproduksjon for luselønn. Og om man stiller opp i ideelt øyemed er det skjelden at resultatet blir det man er blitt forespeilet (helst noe helt annet...).

KH-1308 Akershus har såvidt jeg husker følgende satser for show/statistjobber:

1000 pr. medlem
1500 pr. medlem som sloss
+ 1000 for bensin etc.

Vi har ikke hatt filmjobber (enda) men regner med at de vanlige statistsatsene gjelder (500 om man ikke sier noe, 1000 om man kvekker noen ord), i allefall i NRK.

Personlig hater jeg å jobbe med filmfolk, fordi jeg i utgangspunktet mener at de er på jordet og fordi jeg altid får følelsen av at jeg står med rompa i været med et stort "REA"-skilt over...

Krev det du er verd. Å få trynet sitt på skjermen er ikke så fantastisk som noen skal ha det til!

Halvor
Halvor

Inläggav Björn Hellqvist » 11 maj 2003, 22:30

För egen del så bor jag nära inspelningsplatsen, så mina utlägg bestod i princip bara av min tid. Att Troja sölat med utbetalningar är illa - för de som lovats dem, och för de själva. Jag vet att flera av stålvapensfäktarna blev lite sura över att deras kunskaper inte togs till vara (det var inga scener med "riktig" strid, men typiskt nog försökte Troja skrapa ihop folk några helger senare för kompletterande stridsscener). Jag tror att om de fortsätter så här (taskig behandling av statister, svikna löften, etc), kommer de att få mycket svårt att få ihop kompetent folk till september. Själv kommer jag att ställa upp om jag får ersättning, gärna med en bonus för att jag var med och frös häcken av mig vid februari-inspelningen också.

Frågan om skälig ersättning innehåller en annan dimension. De personer och grupper som ställer upp med bättre utrustning borde också kunna göra anspråk på bättre ersättning. Visserligen kan väl en producent skrapa ihop ett gäng boffertomtar från någon lajvgrupp, men då kommer det också att se sämre ut om produktionen gör anspråk på historisk korrekthet. Själv tycker jag att jag hörde till de bättre utrustade vid inspelningen i februari, men standarden varierade rätt kraftigt då vare sig producent eller statister talade samma språk.

Bild
Björn Hellqvist

Inläggav John-Kompani Bastard » 11 maj 2003, 23:01

Hej!

Som svar på Wai. Tyvärr verkar det som att du inte är ensam om att inte få betalt av Troja. Vi Bastarder har ingen egen erfarenhet skall sägas för ärlighetens skull, MEN, vi har jobbat med minst två personer som inte fått ut utlovad ersättning efter statistjobb åt Troja.

OM jag skulle jobba för dem skulle jag vara mkt noga med att begära underskrivet kontrakt. Dessutom så skulle jag vidhålla vår policy att begära ut 20% av ersättningen i förskott.

Och Lasse...hur många gånger har vi inte blivit ansatta med det extremt dåliga argumentet: "ja, jo men ni vet att om ni ställer upp på detta jobb gratis så kommer det finnas massor av pengar (eller ett annat fett projekt senare) nästa gång och då tar vi in er först. Vem försökte tricket senast? Troja.

"A men om ni ställer upp på att komma på vinterns lågbudgetinspelning (slagfältsinspelningen som var i vintras) så kommer ni ju ha chans att vara med sen när pengarna finns i den stora och välfinansierade inspelningen vi skall ha i sommar"

Just de! Var är alla pengarna nu då?[}:)]

Och Eva - alla får verkligen göra som de vill. Vi respekterar att det finns andra incitament och andra inställningar till detta med filminspelningar, etc än de vi har. Jag för min del bemöter bara vad jag anser vara dåliga argument och rena försök till lurendrejeri som Troja i detta fall ägnar sig åt, inte bara gentemot oss vad det verkar.

Att man, liksom fackföreningar, försöka enas i en "coalition of the willing" för att främja ett gemensamt mål tycker jag däremot att å det bestämdaste är en lovvärd sak. Ingen behöver vara med i fackföreningar. Alla med avikande åsikt kan välja att inte vara med. Samtidigt så blir fackens krav ofta hörsammade just därför att tillräckligt många kräver en och samma sak. Kalla det blockad eller främjande av gemensamma intressen. Jag ser ingen diametral motsättning mellan att enas om att vilja få en skälig ersättning för ett filmjobb och det du gör. Så vitt jag förstår så har du ju fått betalt av Troja - i utbyte mot en tjänst - så jag ser inte skillnaden mellan din ståndpunkt och våran.

Viljan att sprida dina forskningsresultat är också högst lovvärda. Dock tror jag att du och vi värderar Trojas möjlighet att ta till sig resultat olika. Ny Björns "grodperspektiv" och "rökmaskiner" sitter allt för inpräntat i mitt sinne.

Vi snackar vidare om saken i Lödöse[:)]

JR
John-Kompani Bastard

Inläggav Lasse C » 12 maj 2003, 06:59

Från John-Kompani Bastard:
Och Lasse...hur många gånger har vi inte blivit ansatta med det extremt dåliga argumentet: "ja, jo men ni vet att om ni ställer upp på detta jobb gratis så kommer det finnas massor av pengar (eller ett annat fett projekt senare) nästa gång och då tar vi in er först. Vem försökte tricket senast? Troja.

"A men om ni ställer upp på att komma på vinterns lågbudgetinspelning (slagfältsinspelningen som var i vintras) så kommer ni ju ha chans att vara med sen när pengarna finns i den stora och välfinansierade inspelningen vi skall ha i sommar"

Just de! Var är alla pengarna nu då?
----------------------------------------

Precis dit jag ville komma! Man vill inte göra rätt för sig.
Man vill att man skall nöja sig med ett löfte om fin ersättning senare, d v s En Annan Gång (eller i himlen eller nåt). Alternativt att Den Stora Äran att få vara med i TV skall vara lön nog i sig.

Upprepar vad jag och andra sagt, än en gång: Vill de ha vår medverkan och kunskaper, så får de göra rätt för sig. Direkt.

Det hade varit intressant om någon kunde informera Troja om den här diskussionen och vad den kan komma att innebära för deras möjligheter att få ihop folk vid senare tillfällen.... *elakt flin*

Lasse C
Lasse C

Inläggav Eva Andersson » 12 maj 2003, 07:21

Jag tycker att det var bra att ordet "fackförening" dök upp i det hela, eftersom det är ditt diskussionen egentligen har rört sig. Jag har tänkt en hel del på det hela under helgen och insett att orsaken till att jag resonerar annorlunda är att det som en sådan "fackförening" täcker, inte är det jag gör.
När jag tänker på min relation till Troja har jag gjort två saker: Klippt till en klänning mot betalning, dvs tillskärningsarbete, vilket inte är statistjobb och det enda fack som skulle vara relevant är ett för just sömmerskor och skräddare. Det andra är att svara på frågor och det är delvis en del av mitt jobb, Universitetets tredje uppgift ni vet, och där har jag inte lagt mer tid på Troja än jag skulle göra för någon vem som helst som tog sig besväret att komma hem till mig och lyssna på mig ett par timmar när jag har tid.
Se'n var jag av ren nyfikenhet med när de spelade in uppe i Varnhem och personligen tycker jag att äntligen komma iväg dit, få resan betald och därmed få se kyrkan som vuxen (jag var där som elvaåring, men själva kyrkobesöket överskuggades något av att 11 villor brann ner i byn samtidigt som vi var där) väl uppväger en halv söndag i mitt liv, men det är ju så olika.
För mig är det ur rent facklig synvinkel faktiskt mer suspekt att hålla föredrag hos diverse gruppers offentliga arrangemang för bara reseersättningen, det finns fackligt reglerade föreläsararvoden och de borde jag egentligen hålla mig till.

Men det ni gör, dvs att sälja ett statistkoncept är ju faktiskt något helt annat och jag tror att det vore en bra idé med, kanske inte en fackförening, eftersom ni väl mera är oberoende entrepenörsgrupper. Jga vill bara varna om att om olika grupper beslutar om gemensamma priser kallas det för kartellbildning och anses konkurrenshindrande. Om varje enskild person organiserar sig och kommer överens med varandra om en taxa är det istälelt en fackförening (jag är ingen juridisk expert, men det _borde_ funka så). Ett annat sätt är att ansluta sig till Teaterförbundet eller hänvisa till deras avtal.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Lasse C » 12 maj 2003, 08:41

Visst, det gäller att skilja på äpplen & päron!
För mig är det egentligen varken oklart eller någon motsättning här. Så vitt jag kan se, Eva, har Troja gjort rätt för sig vad beträffar den insats du gjort.

Det är, återigen, det som är den springande punkten: Vad gäller flera andra varken har de gjort det eller visat vilja att göra det.

Kartellbildning är mycket riktigt olagligt - men det förutsätter att det finns en överenskommelse. Däremot att titta på varandras taxor är inte ett dugg olagligt.[:D] Titta på vilken bransch du vill, där det inte förekommer karteller utan åtminstone i teorin är konkurrens och fri prissättning. Priserna varierar inom ett ganska litet intervall...

Att lyckas organisera den svärm av individualister som medeltids/lajv/reenactmentvärlden utgör torde vara en uppgift för någon med närmast självdestruktiv läggning. Vad det handlar om här är egentligen bara att komma fram till en gemensam policy, en grundinställning: Skall vi jobba gratis eller till självkostnad (=kostnadsersättning) för vinstdrivande verksamheter? Mitt svar på den frågan är ett klart och entydigt NEJ!
Lasse C

Inläggav Tony » 12 maj 2003, 15:37

Jag heter Tony Ryman och är en av de ansvariga på Troja.
Börjar med att säga att vi har all respekt för de som vill ta betalt för sina tjänster. Det är självklart att man skall ha betalt när man utför ett arbete. Så borde verkligheten se ut.

Drömmen hade varit att kontakta en castingbyrå, ta in riktiga skådisar på huvudroller och använda oss av ett stort antal statister. Sedan koppla på och ersätta alla sminköser, skräddare, sömmerskor, rekvisitörer, scenografer, snickare, målare, elektriker, cateringansvarig m fl.
Men vår verklighet ser annorlunda ut, vi lägger förslag på program och lyckas sälja in några få. Till stor del lyckas vi sälja in programmen pga att vi är så kostnadseffektiva. Det är vår verklighet, för Trojas produktioner är antagligen inte intressantare än så. Tydligen?

Men vi älskar vårt jobb, det är oerhört inspirerande att arbeta med historia. Kul att utveckla program och alltid fascinerande att lära sig nya saker varje dag. Sånt man brinner av att få berätta för andra. Den känslan vet jag att vi delar med alla er som läser detta.
Så för att klara av en produktion får vi arbeta med små marginaler, dvs en producent, en projektledare och en fotograf som får klara av hela produktionsarbetet. Miljöerna måste vi finna på befintliga platser och drama med talande skådespelare har vi inte råd med. Därför vänder vi oss till historiska sällskap och frågar om de vill delta som statister i ej talande suggestiv rekonstruktioner på en TV-inspelning. För det mesta, ja nästan alltid, vill dessa sällskap vara med. Och det är naturligtvis fantastiskt! För utan alla medverkande hade vi inte kunnat levandegöra inspelningarna på detta sätt utan fått använda oss av föremål och målningar! Och hur kul program blir det?

Jag hoppas att vi får möjligheten att samarbeta med många av er i även i fortsättningen även om budgeten är som den är. Jag har ringt runt och pratat med dem jag känner och har all respekt för er som har historiska evenemang som levebröd. Vi kämpar som sagt båda för att få det att gå ihop.
Jag hoppas att historia riktigt hettar till, att ni alla får många uppdrag och att vi får göra fler program med större budget!

För ärligt talat är det naturligtvis urtrist att be historiskt duktiga människor att ställa upp utan möjlighet att kunna ge er en rimlig ersättning!
Tony

Nästa

Återgå till Evenemang