[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hantverkslägret Eketorp 2005

Hantverkslägret Eketorp 2005

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Hantverkslägret Eketorp 2005

Inläggav mats_gjutare » 8 mars 2005, 20:46

<b><font size="4">Välkommen på Läger
20-30 juli, 2005 på Eketorps borg!</font id="size4"></b>

Vi vill gärna ha dig med på Föreningen Hantverkslägrets tionde lägerarrangemang!
I år går det av stapeln på Eketorps borg på Öland! Målet är att gestalta den vikingatida/ tidigmedeltida tidsperioden. Lägret kommer att få en spännande inramning av borgens bastanta murar och byggnader.

Är du intresserad?!

För dig som inte tidigare varit med på något av våra läger kommer här lite information:
Föreningen Hantverkslägret arrangerar sedan 1998 historiska läger där hantverket står i centrum. Vi samlar hantverkare från hela Europa som visar upp forntida teknik, konst och hantverk för publik. Varje läger brukar samla mellan 50-100 deltagare och locka en publik på flera tusen. En verkstad kan vara allt ifrån nålbindning till bronsgjuteri eller en sångverkstad. I lägret får du gärna sälja dina produkter om du har en tillhörande verkstad. Du kan också anmäla dig som lärling om du saknar en egen verkstad/ verksamhet. Det som är speciellt med Hantverkslägret är att deltagarna bor och lever i lägret under hela lägertiden på ett tidsenligt sätt. Vi bygger upp en tillfällig verkstads- marknadsplats med tidstypiska tält, ett tidsenligt kök och en badstuga för lägrets deltagare. Om du vill ha fri mat under veckan arbetar du ett par halvdagar i lägrets kök för att resten av dagarna kunna sätta dig ner till dukat bord! Förmiddagar och kvällar passar vi på att prova varandras verkstäder, sjunga, fika, bada och mysa.

Egen verkstad
För dig som vill delta med en egen publik verkstad/ verksamhet eller jobba i någon av lägerverkstäderna (t ex gemensamma lägerfunktioner som bageri eller kök) kan vi erbjuda reseersättning samt visst driftstöd.
OBS: Lägret är öppet för publik dagligen mellan kl 13.00-18.00 den 23-29 juli.

Anmälan
Vi vill ha din anmälan snarast men senast den 1 juli.

Kontakter
För mer information ring Mats Lönnberg (projektledare) på tel: 0476-130 62 (kvällstid)
eller maila oss på hantverkslagret@telia.com
eller se vår (snart uppdaterade ) hemsida

MVH Föreningen Hantverkslägret
mats_gjutare

Inläggav BlindAnders » 30 mars 2005, 13:42

Hej Mats mfl
Kommer gärna och besöker er någon dag om jag hinner av den andra ön. Det blir en ännu mer hektisk säsong än förut.
Lycka till, låter som om ett spännande evenemang.
Hoppas att allt är väl med er.
M v h Anders
BlindAnders

Inläggav Ebba » 4 juni 2005, 14:40

åhhh. har så gärna velat åka i flera år! men får alltid förhinder. hoppas ni inte slutar med lägrerna, så jag kan vara med någon gång
solfrid
Ebba

Inläggav Hannah » 13 juni 2005, 13:57

Vi har äntligen fått klart med så pass många saker (ekonomi, semester, hundvakt, plantvakt mm) att vi till slut kunnat anämla oss.
Som ny innom historiskt återskapande känns det mycke spännande och lite nervöst att komma dit och känna ingen och med ringa kunskaper.

Men jag ser frammemot detta väldigt mycke då jag sedan förra våren velat åka. Tvärr kan vi ju inte stanna hela tiden ut, då mitt arbete kallar hem mig.Men om detta faller i godjord hos hela familjen kan det bli fler läger tänker jag.[:D]

Finns det några som vill komma med goda råd till en nybörjar familj, tages det tacksamt emot. Har redan fått en del av Nenne och Mats m familj som jag är mycket tacksam för.

Mvh Hannah, Christer, Saga och Tova.
Hannah

Inläggav Karin » 13 juni 2005, 21:45

På hantverkslägren brukar finnas allt ifrån nybörjare till veteraner, så ni behöver inte känna er bortkomna. Det kommer säkert någon som är mer förvirrad än vad ni är.

Det är svårt att veta vilka råd du inte redan har fått av Mats och Nenne. När det gäller utrustning så lär man sig väldigt mycket av att läsa runt här på forumet. Undrar du över nybörjarkläder kan du t.ex. läsa den här tråden http://www.historiska.se/histvarld/foru ... IC_ID=2450 .

Du får gärna maila mig (klicka på mitt namn för kontaktuppgifter). Jag älskar att ge råd [:I], och det kan ju vara roligt att lära känna varandra lite innan lägret.

Karin
Karin

Inläggav Hannah » 14 juni 2005, 11:03

Hej Karin. Ja det var jag som ställde
frågan om kläder till nybörjar familj och jag är mycket glad
över dina och andras svar. Tipset du gav om att använda sökfunktionen har jag haft mycke hjälp av.
Avngn anledning hade jag inte tänkt påd en trotts att jag är van att surfa runt på nätet och använda sökfunktioner.

Jag har lagt in under presentationen en sådan där 100 frågor med svar, så det vorde väl säga en del om mig.

Mvh Hannah
Hannah

Inläggav Karin » 14 juni 2005, 22:19

Oj då, jag borde ha kollat om det var samma person som har skrivit båda frågorna. Tack för mailet förresten. Du får ett svar ikväll.

Karin
Karin

Inläggav Angus Maciomhair » 31 juli 2005, 19:06

Lite flyttade inlägg:

Hannah
Posted - 29 Jul 2005 : 10:51:52

Medan ni fortsätter lägret är vi numera hemma och packar upp saker och tvättar. Ska snart ta i tu med att packa för att fara och jobba en vecka.

Vi är mycket glada att vi tog oss ned till Öland för att delta i lägret och det finns risk att ni får se oss igen.
Tack till alla som gjort veckan roligt, och upplevleserik.
Skänker en särskild tanke till alla som gjort att vi känt oss välkommna och kommit med många goda råd för klädkonstuktion mm.

Mvh Hannah Christer Saga och Tova.

Hannah
Posted - 29 Jul 2005 : 10:53:55

oj det var inte meningen att det skulle bli ett nytt ämne utan skulle hamna under Eketorps rubriken.....hMM Jag är visst inte så haj på detta....

********slut************
Angus Maciomhair

Inläggav Halvor » 6 september 2005, 01:47

Som sedvanlig er sesongen knapt nok over før maset om neste år begynner;

"blir det noe håndverksläger?" "hvor blir det håndverksläger?" "finner de noe sted nærmere oslo enn öland(!)?" etc. etc.

så jeg bare lurer; finnes det et bra sted sånn rundt...tja, skara eller i bohuslän noe sted man kan ha noe sånt? Nordmennene krever: badevann, vakre omgivelser, hyggelig selskap, helst i sverige grunnet drakoniske norske ølpriser, MYE nerding!

pretty-please-with-sugar-on-top?

Halvor
Halvor

Inläggav Nenne » 6 september 2005, 09:53

Hej Halvor!
Vi letar permanent lägerplats med ljus och lykta och vi kräver väl ungefär detsamma som ni gör[:)].
Så fort vi vet närmare så kommer ni att bli underrättade för självklart saknade vi våra kära grannar under vår tid på Öland.

//Nenne
Nenne

Inläggav Halvor » 6 september 2005, 13:21

ja, öland ble litt langt borte... selv om det går ville planer om å dra til Archeon i nederland neste år. men en uke i buss med kongshirden...jeg vet ikke...høres ut som opptakten til en slasherfilm.

Hva med noe på vestkysten? Ragnhildsholmen, hvordan ser det ut der? Vi kunne jo forsåvidt sjekka hvordan det ser ut på andre siden av grensa... det finnes vel fine steder i østfold også?

halvor
Halvor

Inläggav Vesuvius » 6 september 2005, 17:18

Ragnhildsholmen, om det är samma ställe som jag känner till (det vill säga det som i skrivande stund är löjligt nära mitt hem d.v.s några kilometer nedströms från Kungälv), då beror det på vad man letar efter? Det är ett trevligt ställe dock. Men jag vet såklart inte vad man letar efter. Det finns ju plana ytor nedanför borgen. Borgen i sig är ju ganska backig. (men någorlunda plan inne i). Men det beror helt på vad man letar efter, jag har ingen aning om vad folk söker efter...

Rickard
Vesuvius

Inläggav Karin » 6 september 2005, 18:48

Vi söker en plats där vi kan ha läger varje år. Det ska vara lätt för turister att hitta dit och bra parkeringsmöjlighet (en äng fungerar). Det ska finnas badvatten och rikligt med dricksvatten. Möjlighet att elda och på sikt bygga permanenta verkstäder och hus. Man måste förstås kunna slå ner tältspik i backen. Inte för lerig jord eftersom lägren av någon anledning ofta är regniga. Platsen bör ligga söder om Stockholm eftersom de flesta av föreningens medlemmar bor söderut. Kommunen och de närboende bör vara samarbetsvilliga. Det gör ingenting om det går kossor och betar där resten av året så länge de inte förstör våra byggen. Det finns säkert fler önskemål, men det var de här jag kom på.

Den som känner till en sådan plats får gärna höra av sig.

Karin
Karin

Inläggav Torbjörn Byman » 7 september 2005, 12:06

Hallå där
Varför inte ta en titt på natursköna Bråbo i Oskarshamns kommun?
En bygd i utveckling, där finns till och med en smedja Bråbo Intresseförening gärna ser att någon tar hand om. Jag har funderingar åt det hållet. Smedjan är gammal med handbälg.
Jag bor själv där och är för närvarande bygdens ende viking...
Ta kontakt med intresseföreningen på 0491 - 711 41
eller ta en titt på www.brabygden.org
Hälsar Torbjörn Byman
Torbjörn Byman

Inläggav Halvor » 7 september 2005, 12:32

Tja, som gammel grännabo vil jeg selvsagt anbefale Visingsö og områdene rundt vättern. Mulig at Forsvik kunne være interessert. enhver västgötakommune burde juble over å få en gratis middealderfestival plask i fanget.

La oss sette opp en liste med kriterier, så blir der lettere å sortere?

1. Sørsverige
2. Bade og drikkevann
3. Parkeringsplass i nærheten
4. Mulighet for avsperring av område
5. Mulighet for aktiviteter over flere sesonger
6. Ikke-arkeologisk grunn (teltplugger og sånt)

Hvor viktig er det at det ligger noenlunde nærme en større by? Jeg tenker på publikumstilstrømming og sånt. Det ser ut som man må få tak i en snill grunneier av noe slag. På den annen side; det finnes jo horder av vikingtidsbyer etterhvert. Hvorfor skulle det være vanskeligere å få tak i et sted å drive tilsvarende, middelaldersk aktivitet? Hva med å sette inn en annonse i en eller annen tidsskrift for kommunalansatte? ("Kommunalarbetaren" eller noe sånt? ;)

Halvor
Halvor

Nästa

Återgå till Evenemang