[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ständigt denne Arn...

Ständigt denne Arn...

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Ständigt denne Arn...

Inläggav Lasse C » 2 juni 2003, 09:42

http://www.websolution.se/arn/main/

Glädjande intresse, skickligt utnyttjat, smart idé - eller bara beklämmande? Det beror på perspektivet. Jag avstår från kommentar, men vad säger ni andra?
Lasse C

Inläggav Vix Hq » 2 juni 2003, 10:34

Jag ska inte säga så mycket heller, mer än att det är intressant att de har en liten dementi på första sidan "OBS! Arn är en uppdiktad person..." Kanske behövs när man ger föredrag med titeln "Arns tidiga levnadsår"... En sak som är säker; ingen ska komma och anklaga lajvare, rollspelare och re-enactmentfolk för att blanda ihop verklighet och saga i fortsättningen!

En annan sak, de skriver <b>Arn </b>i var och varannan mening -- lite grand som <b>viking!</b> i Vetenskapens Värld, tycker jag. Vad kommer härnäst? Arn-bakelser? Arn som actiondocka? Arn-leksaker på MacDonalds?

/Vix (som inte är släkt med Arn, på någor vis och stolt över det. Eller "JArn" Guillou.
Vix Hq

Inläggav Lasse C » 2 juni 2003, 11:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Vad kommer härnäst? Arn-leksaker på MacDonalds?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Skämta inte om det! *ryser* Någon stolle här i Västsverige lär faktiskt ha försökt få MacDonalds att nappa! "MacArn" - hemska tanke. [xx(]
Lasse C

Inläggav Eva Andersson » 2 juni 2003, 12:50

När man talar om föredrag så fick stackars Dick Harrison ämnet "Arn och Birger jarl" tilldelat sig av Historiska föreningen här i Göteborg. Han klarade sig med den äran genom att diskutera den medetlida idealriddargestalten.
Möjligen fick han däremot en av de dummaste frågor jag någonsin hört ställas i ett kvasiakademiskt sammanhang: "Jo, den här borgruinen (kommer inte ihåg namn), den ligger ju lite otillgängligt nu, i en hage med kor så att man inte vågar gå in i den. Kommer de (vilka de??!!) att göra något åt det?"
Just i egenskap av professor i medeltidshistoria är man ju expert på lokala beslut om tillgänglighet och kohållning i Skaraborg.

Personligen tycker jag att om man bortser från de mest galna påhitten är den här "Arn-effekten" övervägande positiv. Intresset för Västergötlands tidigmedeltida historia har ökat med flera hundra procent och det tycker jag är positivt, så historiker och västgöte jag är. Museet i Skara har gjort en hel del bra grejer och jag vet att Hemslöjden i regionen är intresserade att haka på vilket kan leda till att det blir lättare att få tag i te x passande hemvävda tyger mm.

Nä, nu ska jag gå och planera min semester.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Joakim K » 2 juni 2003, 13:47

Även jag tycker att det där med att intresset kring "Arn" ökar
intresset för medeltida historia är positivt... Det tråkiga
är när folk börjar blanda ihop dikt och historia...

Var inne på museet i skara förra sommaren och jag kan ju tycka
att det är lite tveksamt att blanda in för mycket av sagofigurer
i utställningarna.... Dock var tjänstgörande arkeologen väldigt
vänlig och svarade så gott hon kunde på våra dumma frågor...

Extra bonus i sammanhanget... vi körde
igenom en hel del av ställena som omnämns, inkl varnhems kloster...
De lär aldrig ha fått in så mycket pengar från besökare som på
sista året... Det lär de behöva om de ska underhålla den "lilla"
kyrkan... För de som inte har varit där - ta en titt på det om
ni är på väg förbi!
Joakim K

Inläggav Angus Maciomhair » 2 juni 2003, 17:41

Huvaligen...[:0]
Snällt av dem att lägga in biten om uppdiktad person åtminstone.
Sedan kan man ju diskutera varför folk intresserar sig för historia efter att ha läst böckerna, är det genuint historieintresse som har väckts eller är det bara AWS, Arn Withdrawal Syndrome ?

När vi ändå gaggar guillou... är det någon på forumet som har läst boken han skrev om häxbränningarna i Sverige ? Minns inte exakt vad den heter, tror det var "Häxornas Beskyddare" eller något i den stilen. Hur är den boken ? Är det samma stuk som Arn-böckerna eller har han lagt ner mer efterforskningar/dragit ner på fabulerandet kring det ?

Ha det...
/Angus, som en gång i tiden lidit av XWS, Xena Withdrawal Syndrome.
(ja ja, jag var ung & dum. Jag är åtminstone inte ung längre...)
Angus Maciomhair

Inläggav Lasse C » 4 juni 2003, 09:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

(ja ja, jag var ung & dum. Jag är åtminstone inte ung längre...)

Allt är relativt, broder!
Jämfört med mina hopsamlade år så... [;)]

Jag känner mig kluven inför det här. Jag förstår de lokala turistorganisationerna som passar på att dra folk medan de kan. Jag kan också tycka det är bra om det väcker ett visst seriöst intresse. Dock har jag svårt för hysteri och när det blir "trend" (ett "revolverord" för mig). Den heliga Birgitta har ju drabbats av samma hysteri. Såg så sent som igår en turistinfo från Östergötland med formuleringen: "Birgitta övernattade på en av sina resor i (glömt ortsnamnet) - gör det du också!" En viss gräns får man väl ändå ha?

Lasse C

Förklaring till "revolverord": Det går tillbaka på ett berömt citat av Göring, som sade "När jag hör ordet kultur osäkrar jag min revolver!"
Lasse C

Inläggav Karin » 5 juni 2003, 17:13

Angus:
"Sedan kan man ju diskutera varför folk intresserar sig för historia efter att ha läst böckerna, är det genuint historieintresse som har väckts eller är det bara AWS, Arn Withdrawal Syndrome ?"

Mitt historieintresse väcktes av Olof Svedelid någon gång i mellanstadiet. Hans historiska ungdomsromaner håller ungefär samma kvalitet som Guillous.

Innan man har blivit lika insnöad i ett ämne som många av oss här på forumet är så behöver man ofta något mer spännande för att väcka ett intresse. Till det tycker jag att någorlunda korrekta historiska romaner är ett bra hjälpmedel.

Karin
Karin

Inläggav Charlotta » 11 juni 2003, 10:10

Angus: boken heter "Häxornas försvarare (ett historiskt reportage)" och jag läste den i påskas. Jag har inte gjort några egna efterforskningar kring häxbränningarna men Guillou har låtit någon expert faktagranska boken (när den var färdigskriven men inte tryckt) och har en källförteckning längst bak, så det är mindre fantasi än Arn iaf. Tydligen hade han tänkt skriva en historisk roman om någon häxförsvarande svensk men det gick visst inte eftersom det han hade tänkt skriva inte stämde eller något i den stilen. Kort sammanfattning: seriösare och mer underbyggt än Arnböckerna.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Sara Lundström » 11 juni 2003, 11:42

Det har skrivits en del om "Häxornas försvarare". Jag minns inte detaljerna, men tydligen är mycket av påståendena tveksamma eller omdiskuterade. Dessutom refererar han inte som man ska.
Sara Lundström

Inläggav Elisabeth » 11 juni 2003, 23:08

Jeg har lest alle bøkene om "Arn" og synes igrunn de var bra,
men det var litt forvirrende i forhold til hva som var sant.
Jeg tok i begynnelsen utganspunkt i at alt var "fake", men en del stemmer vel? Jeg har lenge vært interesert i historie, men kan egentlig lite om denne tiden... Skal prøve å komme meg gjennom Norges historien (av Karsten Alnæs) i sommer, så får vi se om det blir noe svensk historie senere [:)] Til høsten blir det forhåpentligvis "Keltisk sivilisasjon - 700 f.kr. til 1500 e.kr.", ved Universitet i Oslo. [8D] Noen her som har noe kjennskap/interesser i den retningen. Går vel en del sammen med vikinger-historien. I alle fall norsk viking historie, svenskene var kanskje mer i andre deler av Storbritania, og nedover i Europa? Vel nå har jeg rortet meg bort fra hoved tema, allerede i første innlegg... [:I] Ok, litt opptatt av Irland for tiden! Keltisk sivilisasjon var jo over hele Storbrittania....

Har lest deler av Häksornas försvarare, og den virker i alle fall ganske "fakta-basert".
Elisabeth

Inläggav Ny Björn » 12 juni 2003, 08:41

En av dem som dängde efter "Häxornas försvarare" var Jonas Gardell - det hade att göra med att Janne G skrev något om att Homosexuallitet inte existerat i någon nämnvärd omfattning på 1600-talet - har jag för mig...

/N B
(som har boken i hyllan, men ej tagit sig igenom den mer än enstaka kapitell)
Ny Björn

Inläggav Eva Andersson » 12 juni 2003, 09:49

Tja då får man ju först definiera både sexualitet och homosexualitet, två koncept som enligt många forskare föddes först på 1800-talet. Sexulitet som koncept involverar så mycket mer än bara den erotiska handlingen och en homosexuell identitet är betydligt mer än bara erotik mellan män. Fast jag har inte heller läst "Häxornas försvarare", däremot lite Focault "Sexualitetens historia". En intressant bok om man vill bli provocerad till att tänka och upprörd över hans idéer i lika dos ungefär.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Angus Maciomhair » 17 juni 2003, 02:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Angus:
"Sedan kan man ju diskutera varför folk intresserar sig för historia efter att ha läst böckerna, är det genuint historieintresse som har väckts eller är det bara AWS, Arn Withdrawal Syndrome ?"

Mitt historieintresse väcktes av Olof Svedelid någon gång i mellanstadiet. Hans historiska ungdomsromaner håller ungefär samma kvalitet som Guillous.

Innan man har blivit lika insnöad i ett ämne som många av oss här på forumet är så behöver man ofta något mer spännande för att väcka ett intresse. Till det tycker jag att någorlunda korrekta historiska romaner är ett bra hjälpmedel.

Karin

OK, jag kanske uttryckte mig diffust.
Vad jag menar är inte att historiska romaner är någonting dåligt, tvärtom. Vad som däremot är dåligt är om alla de massor som hakar på Arn-hysterin gör det just pga. AWS (dvs, de vill ha fler Arn-kickar och bryr sig inte ett skvatt om de historiska fakta som finns instoppade här och var) och inte för att deras historiska intresse har väckts.

Tack till alla som kommenterat Häxornas Försvarare.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 14 oktober 2004, 22:53

Inspirerat av Arnserien kommer även Häxornas försvarare som "dokumentär"-serie. Planerad visning 2006. Mer info finns [url="http://www.tv4.se/visa/?ID=344726"]här[/url].
/Angus
Angus Maciomhair

Nästa

Återgå till Evenemang